کتاب «چشم انداز تئاتر کاربردی در ایران» رونمایی شد

شنبه, 07 بهمن,1402

کتاب «چشم انداز تئاتر کاربردی در ایران» رونمایی شد

ه گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی هنر، در این جلسه که عصر روز چهارشنبه 24 آبان ماه و با حضور رحمت امینی، منوچهر اکبرلو، حسین فدایی حسین و الهام زایجانی رییس جهاد دانشگاهی هنر برگزار شد، مهمانان ویژه حاضر در جلسه به معرفی این کتاب پرداختند.
الهام زایجانی در ابتدای جلسه ضمن خیرمقدم به حضار با اشاره به بخش هایی از این کتاب گفت: رونمایی از این کتاب شروع تازه‌ای برای برنامه‌های آتی جهاد دانشگاهی هنر در مرکز هنرهای نمایشی کاربردی این واحد خواهد بود.
زایجانی در ادامه گفت: مقوله هنر و استفاده از آن یکی از راهکارهای موثر برای بهبودی حال جامعه است و نقشی که هنرهای نمایشی کاربردی به کمک ابزارهای آن در زیرمجموعه‌های متعدد آن می‌تواند راهکارهای موثر آموزشی مناسبی  برای بهبودی حال حال جامعه فراهم نماید.
زایجانی با اشاره به هدف جهاد دانشگاهی هنر در همکاری با بخش‌های خصوصی ابراز امیدواری کرد که این واحد با حضور اساتید و صاحب نظران از جمله دکتر امینی و دیگران، و دانش آموختگان جوان فعال در این حوزه هنرهای نمایشی کاربردی، به عنوان تسهیلگر در دستیابی به این هدف عمل نماید.
وی افزود: این کتاب حاصل تلاش جوانانی است که تحت هدایت استاد امینی مقالات ارزنده ای را در آن گردآوری و به رشته تحریر درآورده‌اند و دیدگاه ما در جهاد دانشگاهی هنر یک دیدگاه حمایتی از این دانش‌پژوهان جوان برای به ثمر نشستن فعالیت های موثر آن ها در جامعه خواهد بود. بحث کارآفرینی هنر را به جد پیگیری می کنیم و بحث حمایت از کارآفرینان در حوزه هنرهای نمایشی کاربردی جزو شرح وظایف ما در جهاد دانشگاهی هنر خواهد بود.
در ادامه دکتر رحمت امینی نیز به عنوان نویسنده اصلی کتاب به چگونگی شکل گیری این کتاب و مجموعه مقالات گردآوری شده در آن پرداخت و در خصوص ادامه این روند تاکید کرد.
وی ضمن بیان مفهوم پداگوژی به عنوان روش آموزش تعامل محور و آموزش عملگرایانه افزود: پداگوژی در هنرهای نمایشی کاربردی نه تنها به عنوان یک هنر، بلکه به مثابه یک  رسانه تربیتی و آموزشی سعی در تعلیم افراد با رویکردی تعاملی دارد.
امینی خاطر نشان کرد: همزمان با شروع فعالیت مرکز هنرهای نمایشی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر از چهار سال پیش، و بر اساس برنامه ریزی انجام شده در این مرکز، در درس سمینار مقطع کارشناسی ارشد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران سعی شد پس از آشنایی دانشجویان با مفاهیم اصلی تئاتر کاربردی به عنوان یک تسهیلگر علمی و عملی در امور زندگی اجتماعی، یکی از حوزه‌های متنوع آن همچون: تئاتر آموزشی، میراث، سالمندان، شورایی، درمانی و... انتخاب شود. سپس توسط دانشجویان و با توجه به شرایط و المان‌های جوامع مختلف ایران و با هدایت بنده و دیگران متخصصان و فعالان این حوزه اقدام به گردآوری و تدوین مقالاتی شد که حاصل آن ها کتاب حاضر با عنوان «چشم انداز تئاتر کاربردی در ایران» است.
وی افزود: این مقالات در اختیار علی ظفر قهرمانی نژاد که یکی از محققان و صاحب نظران و مولف چندین جلد کتاب و مقالات متعدد در حوزه تئاتر کاربردی است قرار داده شد و ایشان هم ضمن بازبینی و ویرایش علمی لازم را بر روی آن ها انجام داد و مقاله ای از ایشان هم در این کتاب افزوده شد.
در ادامه جلسه نیز حسین فدایی حسین و منوچهر اکبرلو از محققان و صاحبنظران حوزه نمایش هاری کاربردی نیز طی سخنانی، ابعاد مختلف کتاب حاضر را بررسی کردند. در پایان جلسه نیز، پوستر یادبود این کتاب توسط مهمانان و نویسندگان کتاب امضا شد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.188.160.16 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 28 اردیبهشت,1403