اول اردیبهشت روز ملی گفتار درمانی

شنبه, 01 اردیبهشت,1403

اول اردیبهشت روز ملی گفتار درمانی

روز ملی گفتار درمانی

در تقویم رسمی ایران اول اردیبهشت ماه دو مناسبت زادروز استاد سخن، سعدی شیرازی و روز ملی گفتار درمانی را به خود اختصاص داده است.

گفتار درمانی چیست؟

گفتاردرمانی یک برنامه درمانی برای مشکلات گفتاری و زبان است. این مشکلات ممکن است شامل مسائل مربوط به بیان، روان بودن کلام، تشدید یا پیچش صدا و محدود بودن واژگان باشد.

هدف گفتار درمانی

هدف گفتار درمانی تلاشی است تا بالاترین و بیشترین توانایی فرد را در گفتار به کار بگیرد. گفتار درمانگران برای رسیدن به اهداف خود از علوم مختلف استفاده می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به علوم روانشناسی، آناتومی، علوم اعصاب و… اشاره کرد.

رشته گفتار درمانی

گفتار درمانی یکی از رشته‌های توانبخشی است که در حال حاضر در پیشرفته‌ترین کشورها جزو ۱۰ رشته محبوب و پردرآمد به شمار می‌رود اما در ایران، به رغم تلاش‌های بسیار پیشکسوتان و فعالان حقوقی و صنفی رشته هنوز تحت عنوان رشته‌ای نوپا مطرح می‌شود.

در سال ۱۳۷۵ در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری قید شده بود که ۳۵۰۰ نیروی گفتار درمانگر مورد نیاز است؛ امروز که ۲۴ سال از آن زمان می‌گذرد، تعدادی از دانش آموختگان این رشته مشکل معیشتی و اشتغال دارند و حتی برخی تغییر شغل داده اند.

مشکلات گفتار درمانی

مشکلات گفتار درمانی عبارت‌اند از تلفظ نادرست کلمات، تشدید مشکلات مربوط به روان بودن گفتار به دلیل لکنت، تکرار صداها یا هجاهای طولانی است.

تاریخچه گفتار درمانی در ایران

گفتار درمانی در ایران از سال ۱۳۵۲ شروع و اکنون به سن ۴۹ سالگی رسیده است و از سال ۱۳۸۲ به شکل مستقل فعالیت و وظیفه خدمت‌رسانی بالینی خود را با اخذ پروانه از سازمان نظام پزشکی، انجام می‌دهد.

 

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.145.204.201 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 28 اردیبهشت,1403