درباره پنجمین دوره سلسله نشست های «موانع توسعه گرشگری الکترونیکـ » برگزار شد

 

 

به همت سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان

 

 

پنجمین دوره سلسله نشست­های صنعت گردشگری با موضوع موانع توسعه گردشگری الکترونیک به صورت مجازی برگزار شد.

 

به گزارش معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان پنجمین دوره سلسله نشست­های صنعت گردشگری با موضوع« موانع توسعه گردشگری الکترونیک «، سیزدهم دی­ماه با حضور دکتر فریبا یوسفی معاون آموزش و پژوهش مرکز علمی­کاربردی سیتی­سنتر و کارآفرین برتر گردشگری، محسن قاسمی مشاور بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری، دکتر غلامرضا قجاوند مدیر گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی واحد صنعتی اصفهان و سعید افتادگان فعال صنعت گردشگری، در سالن جلسات جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان و به همت سازمان دانشجویان این واحد برگزار شد.

 

یوسفی در ابندای جلسه  با بیان مفهوم گردشگری الکترونیک به معنای سفر و گردشگری در بستر تجارت الکترونیک اظهار داشت: گردشگری الکترونیک، ابزارهای گردشگری را برای ما مهیا می­کند و گردشگری مجازی تنها بخشی از این ابزارهاست، همچنین عوامل متعددی به ما اجازه نمی­دهد تا در طول عمر همه جهان را مشاهده کنیم و گردشگری مجازی به ما این امکان را می­دهد در کوتاه­ترین زمان و با کمترین هزینه بتوانیم مکان­های بیشتری را به صورت مجازی مشاهده کنیم.

 

یوسفی ایام شیوع بیماری کرونا را فرصتی برای تقویت زیرساخت­های گردشگری الکترونیک دانست و عنوان کرد: از آنجایی که در طول شیوع این بیماری وضعیت مالی مردم دستخوش مشکلات اقتصادی قرار گرفته، یکی از شاخصه­های مهم در گردشگری، هزینه سفرها بعد از پایان همه گیری کرونا است. پیش­بینی می­شود مردم در آن زمان سفرهای گران قیمتی را انتخاب نخواهند کرد و گردشگری الکترونیک می تواند با برنامه­ریزی صحیح، سهم ویژه­ای از این بازار را به خود اختصاص دهد.

 

قاسمی ضمن توصیه به فعالین گردشگری در خصوص تولید محتوا اظهار داشت: برای جلوگیری از تکراری شدن یک مکان برای گردشگران باید قدم­های جدی برداریم تا سفرهای متناوب شکل بگیرد، این اقدام می­بایست با تولید محتوا به خصوص تولید ویدیو انجام پذیرد.

 

قاسمی اذعان داشت: یکی از مشکلات حوزه گردشگری عدم آگاهی از رفتار مخاطب است که این امر در فضای مجازی به راحتی قابل تحلیل و بررسی است و برای رسیدن به اهداف می­بایست محتواها متناسب با مخاطب و فضای بارگزاری آن، تولید شود.

 

دکتر قجاوند با دسته بندی عوامل مهم عدم تحقق گردشگری الکترونیک به ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی و زیر ساختی اظهار کرد: عوامل فرهنگی-اجتماعی در بحث گردشگری می­بایست به صورت جدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. مقاومت فردی و سازمانی در مقابل تغییر زندگی به سمت دیجیتالی شدن یکی از عوامل فرهنگی-اجتماعی گردشگری الکترونیک است که باید فرهنگ سازی شود.

 

مدیر گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان موانع فرهنگی-اجتماعی عدم تحقق گردشگری الکترونیک را به دو بخش عوامل خاص و عوامل عام تقسیم کرد و عنوان کرد: در بخش عوامل عام همه مشکلات فرهنگی موجود در تحقق دولت الکترونیک و نیز تجارت الکترونیک، به گردشگری الکترونیک تعمیم داده می­شود و در بخش خاص مشکلات فرهنگی در گردشگری سنتی مانند توجه بیشتر به شکل گردشگری نسبت به محتوای آن، به گردشگری الکترونیک هم تعمیم یافته است.

 

وی ضعف در بازاریابی، وقوع تأخر فرهنگی، ضعف در مدیریت فرهنگی، فرهنگ فردی و سازمانی آغشته به محافظه کاری و مقاومت با تغییر و تحول، کثرت نگری فکری در سیاست گذاری گردشگری و... از دیگر عوامل فرهنگی-اجتماعی عدم تحقق گردشگری الکترونیک دانست و گفت: تغییر ذائقه فرهنگی مردم به صورت بخشنامه­ای و ناگهانی امکان پذیر نیست بلکه باید از سیاست­های تشویقی به صورت تدریجی، هدفمند، مستمر و منظم استفاده کرد.

 

برگزارکننده: جهاددانشگاهی واحد صنعتي اصفهان
شروع رویداد: 1399/10/13
پایان رویداد: 1399/10/13

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.140.185.147 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: چهار شنبه, 05 اردیبهشت,1403