نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به روایت پوستر

دوشنبه, 06 بهمن,1399

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به روایت پوستر

جواد حکمت نیا در نشست کارشناسی «نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به روایت پوستر» که به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان و مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی انزلی برگزار شد، با اشاره به برگزاری ۳۳ دوره از نمایشگاه کتاب تهران، اظهار کرد: امسال نمایشگاه کتاب تهران به شیوه مجازی در حال برگزاری است.

وی «پوستر» را یک نوع اعلان خبری دانست و افزود: پوستر در ابعاد مشخص روی کاغذ و در یک فاصله قابل خواندن خبر را در سریع ترین زمان ممکن به نمایش می گذارد.

این کارشناس گرافیک، طراحان پوستر را به چهار دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول ایده پرداز بوده، اما در اجرا موفق نیستند؛ دسته دوم نیز در اجرا موفق هستند، اما ایده ندارند.

مدرس گروه گرافیک دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان، با بیان اینکه دسته سوم هم در ایده پردازی و هم در اجرا موفق هستند، تصریح کرد: دسته آخر نه در ایده پردازی موفق هستند؛ نه در اجرا لذا در گام نخست برای اجرای یک پوستر باید موضوع داشته باشیم.

وی موضوع را زمینه ساز ایده پردازی دانست و عنوان کرد: ایده پردازی باید براساس موضوع شکل بگیرد و سپس از رنگ شناسی، چیدمان و ترکیب بندی استفاده کنیم. در واقع یک طراح پوستر باید قوانین طلایی کادر را بشناسد و در زیبایی شناسی بصری خبره باشد تا بتواند با استفاده از عناصر و فرم و خطوط، خلاقیت و اجرای موفقی داشته باشد.

حکمت نیا، با اشاره به اهمیت رنگ در طراحی پوستر، اضافه کرد: پوسترها سیاه و سفید یا رنگی هستند لذا در صورت طراحی پوستر چند رنگ باید سعی کنیم از سه رنگ فراتر نرویم. رنگ اول رنگ مادر بوده و قسمت های زیادی از پوستر را تحت تاثیر قرار می دهد، اما رنگ دوم کمتر استفاده می شود و رنگ سوم از اهمیت خیلی کمی در پوستر برخوردار است.

وی با بیان اینکه روان شناسی رنگ در طراحی پوستر باید مد نظر قرار گیرد و از رنگ آمیزی شلوغ پرهیز کنیم، گفت: باید در طراحی پوستر به رنگ های سازمانی توجه کنیم، زیرا برخی از سازمان ها رنگ های مشخصی دارند.

مدرس گروه هنر مرکز آمورزش عالی فرهنگ و هنر رشت، با تاکید بر لزوم توجه به فرم در کنار رنگ، خاطرنشان کرد: استفاده از عناصر و المان ها در طراحی پوستر موجب اثرگذاری بیشتر روی مخاطب می شود.

وی با بیان اینکه فونت ها باید با هوشمندی طراحی و انتخاب شوند، عنوان کرد: پوسترها به دو دسته عام و خاص تقسیم می شود و پوسترهای عام فقط خبری هستند، اما در پوسترهای خاص حتما باید از تایپوگرافی استفاده کنیم.

حکمت نیا، تایپوگرافی را مجموعه ای از چیدمان و ترکیب بندی حروف در کنار هم دانست و اظهار کرد: تایپوگرافی آنقدر مهم است که به تنهایی می تواند در طراحی یک پوستر به کار رود لذا برای طراحی یک پوستر می توانیم از نوشته ها استفاده کنیم و در کنار آن تصویر بیاوریم؛ البته تایپوگرافی بدون تصویر هم طراحی پوستر محسوب می شود، اما تصویر بدون تایپوگرافی فقط عکاسی است و طراحی پوستر معنی نمی دهد.

این کارشناس گرافیک، با اشاره به اهمیت فونت در تایپوگرافی، گفت: باید با توجه به تاریخی یا معاصر بودن پوستر، از فونت های مناسب استفاده کنیم.

مدرس گروه گرافیک دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان، طراحی پوستر را نیازمند ایده و خلاقیت طراح دانست و اضافه کرد: در طراحی پوستر قواعد و چارچوب های عام خیلی ملاک نیست و باید از قوانین زیبایی شناسی پیروی کنیم و ساختارشکنی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طراح پوستر در کنار رعایت قوانین باید ایده و تفکر پشت کارش وجود داشته باشد، عنوان کرد: برای طراحی پوستر حتما از ساده سازی در فونت و نوشته و تصویر استفاده کنید تا رسالت خبررسانی پوستر با شلوغی در چیدمان زیر سوال نرود.

حکمت نیا، به نقد پوسترهای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از سال ۶۶ تاکنون پرداخت و یادآور شد: در طراحی پوستر نمایشگاه کتاب باید کتاب و اهمیت مطالعه به تصویر کشیده شود و در کنار آن به قدمت تاریخی و فرهنگ ایران اشاره کند.

وی ایده پردازی و خلق اثر جدید را نیازمند دیدن ایده های فراوان دانست و خاطرنشان کرد: طراحی پوسترهای بین المللی باید هوشمندانه باشد، زیرا همگان آن پوستر را می بینند. همچنین مسئولان در انتخاب طراح دقت بیشتری داشته باشند تا شاهد ایده پردازی در طراحی ها باشیم.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.144.33.41 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 07 اردیبهشت,1403