اَللّهُمَّ اِنَّ هؤُلاَّءِ اَهْلُ بَیْتى وَخَاصَّتى وَحَامَّتى لَحْمُهُمْ لَحْمى وَدَمُهُمْ دَمى
خدایا اینانند خاندان من و خواص ونزدیكانم گوشتشان گوشت من و خونشان خون من است
جلسه هشتاد و یکم
دفتر سی ام: نزدیکان نبی، حامیان نیکی – قسمت اول – سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - چهاردهم رمضان المبارک
در این درس گفتار دفتر جدیدی در شرح حدیث آسمانی کساء گشوده شد و آن عبارت حامتی به معنای نزدیکان و به طریقی حامیان هست، که پیامبر اکرم خطاب به اهالی کساء این ویژگی را بر می شمرد در این جلسه درسی دکتر پایداری با محور قرار دادن دو روایت، معانی و نگاه های برخواسته از آن را تفسیر و تبیین می کند
روایت اول به چند طریق از ام سلمه منقول است اما این روایت را از ثعلبى در تفسير خود در تأويل اين آيه به سند خود از «مجمع از بنى حارث- بن تيم اللَّه» روايت كرده که گفته كه گفت: به همراه مادرم به حضور عايشه وارد شدم مادرم از او در باره جنگ جمل و دخالت او در آن جنگ ويرانگر سؤال كرد (با تأسف) گفت: اين يك تقدير الهى بود. مادرم در باره على (عليه السلام) از او سؤال كرد او در جواب اشاره به جریان کساء و طهارت اهل بیت می نماید
آنچه که از این روایت بر می خیزد نزدیکان پیامبر منسوبین به ایشان از هر طریقی نیست
بلکه به عبارتی نزدیکان پیامبر افرادی هستند که نه در فکر پلیدی دارند و نه در فعل پلیدند
این آن ویژگی شاخص اهالی کساء است
در ادامه ذیل روایت دومی از امام صادق (ع) پیرامون فلسفه ی وجودی امام می پردازد که هر گاه امامى از ايشان وفات يابد خداى عزّ و جلّ براى خلق خود امامى ديگر مى گمارد تا نشانه اى آشكارا باشد و راهنمائى نوربخش و امامى پابرجا و عهده دار امور و حجّتى دانا، آنان پيشوايانى هستند از جانب خدا كه به حقّ راه مى نمايند و حقّ گرايند، حجّتهاى خدايند و دعوتكنندگان او و حافظان و حاميان او بر بندگانش، و بندگان به پيروى از سيره و روش ايشان ديندارى كنند و با نور ايشان شهرها و سرزمينها روشنى مى يابد و به بركت آنان آثار ديرينه رشد مى يابد تجديد رونق و بازسازى مى گردد خداوند آنان را مايه زندگى مردم و چراغهائى براى تاريكى و كليدهاى سخن و ستونهاى اسلام قرار داده است، قلم تقدير تغييرناپذير الهى بدين گونه در باره ايشان جريان يافت كه چنين باشند.
برای اطلاع بیشتر از تحلیل و تبیین این دو روایت در دفتر سی ام می توانید از فایل صوتی این درسگفتار استفاده نمایید