بازدید علمی فرهنگی دبیر و اعضا فعال کانون مفاخر سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان از موزه رشت و مناره انزلی در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی*

سه شنبه, 28 اردیبهشت,1400

*بازدید علمی فرهنگی دبیر و اعضا فعال کانون مفاخر سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان از موزه رشت و مناره انزلی در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی*

 

در اولین روز از هفته میراث فرهنگی و روز موزه دبیر و اعضا فعال کانون مفاخرسازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان

از موزه رشت بازدید کردند.

 

در این بازدید دانشجویان با توضیحات میثم نوائیان، کارشناس باستان شناسی و مسئول موزه رشت با ۵۹ اثر تاریخی زرین و سیمین و سفالین با قدمت چند هزارساله آشنا شدند. 

 ارزش آثار تاریخی در موزه رشت به  زیبایی و قدمتشان است و نشان دهنده تمدن عظیم گیلان بوده که برخی از آنها دارای نقش و نگارهای ظریف چند هزارساله هستند. 

موزه باستانشناسی و مردم شناسی رشت بنایی قدیمی متعلق به یکی از یاران نهضت جنگل، شاعر و روزنامه نگار معروف میرزا حسین خان کسمایی است که بعد از خریداری در دوره پهلوی تبدیل به موزه شده است.

طبقه اول قسمتی مختص به ابزار موسیقی و پوشش نواحی مختلف و لوازم زندگی و شخصی مناطق مختلف گیلان است که جالبترینش لباسهای سنتی و جعبه خشک‌کردن چای و اکتشافات منطقه تاریخی املش شامل ظروف سفالی و مهرهای استوانه ای است. طبقه زیرین موزه  ویترین اشیاء باستانی متعلق به تپه مارلیک و قبل از میلاد مسیح است، مانند ظروف و پیکره های سفالی، ابزار دفاعی مثل نیزه و خنجر، خاصترین ظرف موجود دو رِیتون(جام) به شکل گوزن و گاو کوهاندار است که در قابی جدا گذاشته بودند و یکی از بهترین کلکسیون سکه های تاریخی که تقریبا شامل همه دوره ها می شود. یک ماکت از شکل واقعی قلعه رودخان هم  در این میان خودنمایی می کند. 

 

در ادامه این بازدید علمی فرهنگی دانشجویان به سراغ یکی از جاذبه های گردشگری بندر انزلی رفتند.

 

 میلاد منصف، کارشناس اداره ارتباطات شهرداری بندر انزلی در خصوص جایگاه مناره انزلی گفت: برج ساعت انزلی یا مناره انزلی مهمترین نشانه شهر است که به دلیل قدمت، موقعیت و محل قرارگیری آن در ارتباط با سایر عناصر مهم ساختار کهن و سازمان فضایی شهر و همچنین ویژگی هایی چون فرم، شکل و ارتفاع، از سایر عناصر شهر متمایز شده و تبدیل به نماد اصلی شهر بندر انزلی شده است.

مناره تاریخی انزلی در ۱۱۹۴ یعنی دوران فتحعلی شاه قاجار با هدف دیده بانی از دریا و راهنمایی کشتی ها ساخته شد. در بالای این برج چراغ پر نوری روشن بود که همچون فانوس دریایی ملوانان که در شب عازم بندر بودن را به سمت ساحل راهنمایی می‌کرد.

این مناره در سال ۱۳۰۷ مرمت و بازسازی و در بالای آن به جای فانوس یک ساعت بزرگ نصب شد از آن سال به بعد مشغول نشان دادن زمان به مردم انزلی شد.

این مناره که دیگر با نام برج ساعت انزلی شناخته می‌شود یکی از معدود سازه های تاریخی در این بندر است. مناره انزلی به نوعی شاخص مهم و نماد شهر انزلی به شمار می‌رود و بعد از آن تالاب انزلی و موج شکن از جاذبه های توریستی و مهم این شهر به حساب می‌آیند.  

این برج سال هاست که به فهرست میراث تاریخی گیلان افزوده شده است و جزء  ده آثار تاریخی مهم استان گیلان به شمار می رود.

از این بازدید علمی فرهنگی، مستند کوتاهی تهیه شده که در سامانه یکپارچه مدیریت رویدادهای فرهنگی به آدرس http://roytab.ir قابل مشاهده است.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.19.30.232 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: دوشنبه, 10 اردیبهشت,1403