برگزاری نخستین جلسه شورای داوری سومین جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم جاذبه‌های گردشگری ایران

سه شنبه, 18 خرداد,1400

 برگزاری نخستین جلسه شورای داوری سومین جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم جاذبه‌های گردشگری ایران
 
به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، نخستین جلسه شورای داوری سومین جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم جاذبه‌های گردشگری ایران با حضور رحیم یعقوب‌زاده رئیس مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران و دبیر جشنواره؛ احمد خطیری دبیر شورا، مدرس دانشگاه و عضو فدراسیون جهانی عکاسی(فیاپ)؛ کتایون جهانگیری مستندساز و کارشناس سینما؛ هادی آفریده کارگردان، مستندساز و کارشناس سینما؛ علی آذرنیا کماری کارشناس عکاسی، مدرس و پژوهشگر هنر؛ سیدرضا صائمی منتقد و کارشناس سینما؛ دکتر مصطفی آجرلو مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزة فرهنگ و ارتباطات؛ حامد جعفرنژاد عکاس و عضو هیئت مدیره انجمن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران؛ دکتر اسماعیل شفاعتی  مدرس دانشگاه علم و فرهنگ؛ مهرداد میرزاپور عکاس و عضو انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران؛ محمود بیات گرافیست و دانش‌آموختة رشتۀ ارتباط تصویری، صدرا عمویی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران و مدرس دانشگاه و زینب یوسفی مدیر روابط عمومی این مرکز تشکیل شد.
 
در ابتدای این جلسه، رحیم یعقوب‌زاده رئیس مرکز گردشگری و دبیر جشنواره به ارائه توضیحاتی درخصوص جشنواره و سابقه اجرای آن پرداخت و افزود: با توجه به اهمیت نقش هنر در معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران مرکز گردشگری اقدام به برپایی جشنواره عکس دانشجویی کرده است که هدف از آن معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران از سوی دانشجویان، ترویج فرهنگ سفر و معرفی و تقدیر از دانشجویان خلاق و مستعد در زمینه‌های یادشده است که به شکلی خلاقانه، منتقدانه، هنرمندانه و مسئله‌محور موضوعات مربوط به گردشگری را معرفی می‌کنند.
در ادامه صدرا عمویی معرفی اجمالی از اعضای کمیته داوری و سابقۀ هریک از اعضا ارائه کرد و همچنین اهم موضوعات مطروحه در شورای سیاستگذاری و شورای راهبری جشنواره را مطرح کرد و سپس زینب یوسفی مسئول اجرایی جشنواره گزارش اجمالی از روند آثار ارسالی به دبیرخانه داد و گفت: در این جشنواره آثار متعددی در هر سه حوزه عکس، فیلم و محتوای دیجیتال به دبیرخانه ارسال شده است که تمامی زیرشاخه‌های گردشگری همچون گردشگری مذهبی، ورزشی، سلامت، خانواده و .... را شامل می‌شود.
همچنین، احمد خطیری، رئیس کمیته داوران هدف از برگزاری جلسه شورای داوران را اخذ پیشنهادها و نظرات داوران جشنواره، تشکیل کمیته‌های مجزا و معارفه اعضا دانست و از داوران خواست نظرات خود را جهت پیشبرد اهداف جشنواره ارائه بدهند.
هادی آفریده کارگردان، مستندساز و کارشناس سینما تشکیل گروه‌های داوری تخصصی، بررسی آثار به‌صورت جزئی‌تر جهت سهولت داوری، همکاری با انجمن‌های صنفی و تخصصی سینما و عکس و برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار، کارگاه‌های آموزشی تهیه فیلم برای دانشجویان و امکان استفاده از فیلم‌های آرشیو ارزشمند در جشنواره را پیشنهاد داد.
سیدرضا صائمی منتقد و کارشناس سینما پیشنهاد داد تا در داوری جشنواره، علاوه بر جنبه‌های هنری، زیباشناختی، تکنیکی و محتوا، بر ترویج فرهنگ درست گردشگری نیز تأکید شود. همچنین ایجاد مؤلفه‌های انگیزشی برای جذب مخاطبان حوزۀ گردشگری را به این جشنواره خواستار شد.
 
حامد جعفرنژاد عکاس و عضو هیئت مدیره انجمن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران نیز در ادامه پیشنهاد برپایی نمایشگاه عکس در ایستگاه‌های پرتردد مترو و نمایشگاه عکس خیابانی، همکاری با انجمن‌های تخصصی عکس و سینما را ارائه داد.
 
دکتر مصطفی آجرلو مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزة فرهنگ و ارتباطات نیز برقراری ارتباط با دانشگاه‌هایی چون سوره و علم و فرهنگ، پرداختن به معرفی آثار به صورت داستان‌، تشویق به وایرال‌شدن آثار در شبکه‌های اجتماعی را از جمله راهبردهای جذب بیشتر آثار به جشنواره و نیز معرفی دانشجویان علاقه‌مند دانست.
 
 مهرداد میرزاپور عکاس و عضو انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران ضمن اشاره به شرایط کرونایی موجود و نیز برگزاری امتحانات پایان‌ترم دانشجویان، پیشنهاد تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره را ارائه کرد و خواستار تشکیل کمیته‌های تخصصی ذیل شورای داوران جشنواره شد. 
 
محمود بیات گرافیست و دانش‌آموختة کارشناسی ارشد ارتباط تصویری نیز ضمن پیشنهاد ترجمه آثار به زبان‌های عربی و انگلیسی، هدف‌دهی بیشتر در جمع‌آوری آثار و تشکیل کارگاه ‌آموزشی تخصصی عکس و فیلم برای دانشجویان حین برگزاری اردوهای تخصصی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران را عنوان کرد.
 
دکتر اسماعیل شفاعتی مدرس دانشگاه علم و فرهنگ ضمن اعلام همکاری خود با دبیرخانه و جذب دانشجویان خواستار تبلیغات بیشتر جشنواره شد.
 
علی آذرنیا کماری کارشناس عکاسی و مدرس و پژوهشگر هنر  استفاده از تجربیات پیشکسوتان حوزه هنر و ایران‌گردی را پیشنهاد کرد و افزود می‌توان برای شناساندن مناطق گردشگری ایران به دانشجویان، آثار را به صورت استانی تفکیک و معرفی کرد. همچنین پیشنهاد کرد که آثار دانشجویان گروه هنر جدای از سایر دانشجویان داوری شود.
 
کتایون جهانگیری مستندساز و کارشناس سینما ضمن اشاره به اهمیت کار و توجه به فعالیت‌های دانشجویی در حوزه فیلم و عکس گفت: این جشنواره بستر مناسبی برای جلب دانشجویان علاقه‌مند به فیلم و عکس برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران است. وی همچنین خبررسانی در سایت‌های سینما و عکاسی و جلب حمایت انجمن راهنمایان گردشگری را نیز عنوان کرد.
 
گفتنی است فراخوان سومین جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم جاذبه‌های گردشگری ایران دی ماه سال پیش اعلام شده است و بنابر نظر شورای داوران جشنواره، مقرر شد زمان ارسال آثار به این جشنواره تا پایان تیرماه سال جاری تمدید شود.
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.239.15.46 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: جمعه, 10 فروردین,1403