جوزف کودلکا جز آن دسته از عکاسانی است که زندگی شخصیاش رابطه شدیدی با آثارش دارد، از اولین مجموعههایش مثل اشغال پراگ توسط ارتش شوروی تا مجموعهای با موضوع کولیها میتوان شاهد این موضوع بود. برای او همواره انسانها جایگاهی مرکزی در عکسهایش داشتهاند، ولی به مرور عکاسی او به سمتی میرود که از حضور انسانها خالی میشود. او در مجموعه (chaos) به تاثیر مخرب ساخت و سازهای انسان بر محیط زیست میپردازد ولی در ادامه نگاه انتقادی خود را بیشتر بر تاثیر صنعت بر محیط زیست متمرکز میکند و این مجموعه را (industries) مینامد. کودلکا در ابتدا تصمیم داشته تنها در کشور فرانسه به این مقوله بپردازد ولی دغدغه شخصی او باعث میشود نزدیک به ۲۰ سال در سراسر دنیا بیش از ۶ کتاب عکس درباره این پدیده تهیه کند و تاثیرات مخرب صنعت و ساخت و سازهای بیرویه انسانها را نمایش دهد. کودلکا در فاصله بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ به فلسطین سفر میکند و از دیوارسازیهای عظیم اسرائیل عکاسی میکند و حاصل کارش را در کتابی با نام (wall) منتشر میکند. او مبدع گونهای خاص از عکاسی صنعتی و معماری است که در آن به واسطهی نگاه انتقادی گزندهاش به انسانها یادآوری میکند در حال انجام چه تغییراتی در سطح کرهی زمین هستند.