اولین رویداد پانزدهمین جشنواره ملی خلیج‌فارس برگزار شد

شنبه, 08 آبان,1400

 اولین رویداد پانزدهمین جشنواره ملی خلیج‌فارس برگزار شد

به گزارش مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی پانزدهمین جشنواره ملی خلیج‌فارس با حضور خانواده‌های معظم شهدای خلیج‌فارس توسط مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران با همکاری جهاددانشگاهی بوشهر امروز سه‌شنبه چهارم آبان ماه در استان بوشهر افتتاح شد.

رحیم یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران در این نشست با تأکید بر اهمیت منطقه خلیج فارس برای ایران، منطقه و جهان، گفت: تاکنون ۱۴ دوره این جشنواره برگزار شده است و امسال این دوره در قالب ۱۵ رویداد در طول سال برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: این دوره با هدف پاسداشت و برجسته کردن موضوع خلیج فارس در قالب ۱۵ رویداد تا اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود و امروز اولین رویداد افتتاحیه پانزدهمین دوره جشنواره خلیج فارس برگزار شد.
یعقوب‌زاده با اشاره به اینکه از سال ۸۴ تاکنون دو هزار و ۶۴۸ مقاله در خصوص خلیج فارس از طریق برگزاری همایش‌هایی که تاکنون داشته‌ایم ارائه شده است، گفت: این دوره نیز توسط مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران با برخی از واحدهای جهاددانشگاهی در قالب رویدادهای مختلف برگزار خواهد شد که اختتامیه آن نیز اردیبهشت ۱۴۰۱ همزمان با روز ملی خلیج فارس برگزار خواهد شد.  
وی افزود: بخشی از مقاله‌های ارائه شده به این جشنواره‌ در قالب کتاب‌های مجموعه مقالات چاپ و به مسئولان و کارشناسان مرتبط با حوزه خلیج فارس ارائه شده است تا برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران بر لزوم تلاش برای تثبیت و مطرح کردن نام خلیج فارس در سطح بین‌المللی تأکید کرد و گفت: در حوزه بازاریابی و تبلیغات به ویژه در عرصه بین‌المللی برای شناساندن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این نام تلاش خواهیم‌کرد.
در ادامه نیز مهدی عباسی رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی به جان‌فشانی‌های شهدای گرانقدر کشورمان در منطقه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: در رویارویی‌هایی که در خلیج فارس با نیروهای آمریکایی رخ داد، شهید نادر مهدوی به همراه رزمندگان و شهدای دریا دلی همچون نادر مهدوی، بیژن گرد، غلامحسین توسلی، نصرالله شفیعی، مجید مبارکی، خداداد آبسالان و مهدی محمدی‌ها باعث اقتدار ایران شد.
وی تصریح کرد: تقویت بنیه دفاعی و نظامی ـ دفاعی دریایی جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با قدرت‌های جهانی برای حفظ اقتدار جمهوری اسلامی است.
عباسی تصریح کرد: تجلیلی که امروز از حماسه شهید مهدوی و یاران سرافراز ایشان در قالب جشنواره ملی خلیج فارس صورت می‌گیرد، تکریم و پاسداشت رشادت‌های سربازان بی‌ادعا و غیور این سرزمین که جانشان را گذاشتند تا دشمن چشم طمع به یک وجب از این سرزمین نیندازد.
وی افزود: خلیج فارس اهمیت زیادی برای ایران دارد و سیاست‌های کلان نظام همواره با درنظر گرفتن اهمیت این منطقه اتخاذ شده است. بنابراین ایرانی ماندن و بالندگی این آبراهه مرحون تلاش‌هایی از جنس حماسه سازان ۱۶ مهر ۱۳۶۶ است که با خون پاکشان درخت تنومند نظام جمهوری اسلامی و ایران عزیز را آبیاری کردند.
رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی تصریح کرد: اگر دیروز سردار شهید مهدوی و یاران ایشان با کم‌ترین تجهیزات و امکانات هیمنه قدرت‌های جهانی را شکستند امروز رهروان آن شهیدان در قامت دانشجویان، پژوهشگران و ... به دانش بومی در حوزه نظامی دست پیدا کرده و مقوم بنیه دفاعی کشور شده‌اند.
در ادامه مهندس احمدی زاده رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر گفت: نام خلیج فارس برای همیشه با نام ایران اسلامی گره خورده و اتفاقاتی که با رشادت‌‎های دلیرمردان ایران اسلامی در این منطقه ثبت شده موجب جاویدانی نام خلیج فارس شده است.
علی احمدی زاده اضافه کرد: دریادلان نیروی دریایی ارتش و سپاه در منطقه خلیج فارس از جمله شهید نادر مهدوی و یارانش و شهید مسعود خلعتی و همرزمانش با تقدیم جان حماسه‌‎های افتخارآمیزی آفریدند که نمونه بارز دیگری در سال‌های اخیر به اسارت گرفتن تفنگداران دریایی آمریکا جنایتکار از سوی نیروی دریایی سپاه به فرماندهی سردار رزمجو است.
وی بیان کرد: رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر با اشاره به رشادت جوانان در دوران دفاع مقدس بیان کرد: همانطور که در دوران دفاع مقدس با اعتماد امام خمینی جوانان برای پیشبرد اهداف کشور کارهای بزرگی کردند اکنون نیز در دولت مردمی با اعتماد به جوانان اتفاقات بزرگی رقم خواهد خورد و نظام از این برهه مهم سربلند بیرون خواهد آمد.
احمدی زاده عنوان کرد: سلسله کارگاه‌‎هایی در حوزه خلیج فارس با رویکردهای ملی و بین المللی و برخی کارهای علمی و پژوهشی برگزار و نمایشگاه کتاب و اسناد خلیج فارس از دیگر رویدادهای پیش بینی شده برای بزرگداشت روز ملی خلیج فارس است.
وی یادآور شد: با هدف جلوگیری از تحریف نام خلیج فارس استفاده از ظرفیت مقاله‏‌های علمی و پژوهشی هم در دستور کار جشنواره قرار دارد که در اختتامیه مقاله‌‎های برتر معرفی می‏‌شود.
در ادامه مراسم، زهرا تعجب همسر شهید مسعود خلعتی به بیان ویژگی‌های اخلاقی این شهید و نحوه شهادت وی پرداخت.
حسین فقیه برادر شهید نادر مهدوی نیز از این شهید بزرگوار گفت و در بخش پایانی مراسم نیز، خانواده معظم شهدا با حضور مسئولان نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه مورد تقدیر قرار گرفتند.
یادآور می‌شود، مهرماه ۶۶ در حالی که تقابل ایران و آمریکا در جنگ تحمیلی از حالت یک رویارویی واسطه‌ای و نیابتی با رژیم صدام به یک رویارویی مستقیم تبدیل و عرصه جنگ به خلیج فارس کشیده شده بود، ناوگروه ۹ نفره ذوالفقار به فرماندهی شهید نادر مهدوی و همرزمانش از منطقه دوم نیروی دریایی سپاه برای مقابله با نیروهای متجاوز آمریکایی به جزیره فارسی اعزام شدند.
نبرد رویاروی قایق‌های تندرو ایران با ناوگان دریایی آمریکا در نزدیکی جزیره فارسی به انهدام یک بالگرد آمریکایی و وارد شدن خسارت به ناوگان آمریکا منجر شد. در این درگیری آمریکایی‌ها پس از آنکه همه شناور‌ها و تجهیزات ناوگروه را هدف قرار دادند، نادر مهدوی، بیژن گرد و چهار نفر دیگر را اسیر و به صورت وحشیانه به شهادت می‌رسانند. پس از گذشت شش روز، پیکر‌های مطهر شهدا و اسرا از مسقط پایتخت کشور عمان تحویل گرفته شد، آمریکایی‌ها سینه شهید «نادر مهدوی» را با میخ‌های فولادی بلند سوراخ کرده بودند و با چند تیر به قلب، بازو و سجده‌گاهش او را به شهادت رسانده بودند.
هنگامی‌که جنازه مطهر سردار شهید «نادر مهدوی» به خاک میهن رسید، دست‌ها و پاهایش به‌صورت خیلی محکم بسته‌شده بود و نشان می‌داد که دشمن، حتّی از جسم بی‌جان این شهید نیز هراس داشته است.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 54.196.27.171 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: جمعه, 10 فروردین,1403