خبر دومین نشست تخصصی در راستای گام دوم انقلاب اسلامی(در حوزه علم و پژوهش)

سه شنبه, 11 آبان,1400

خبر دومین نشست تخصصی در راستای گام دوم انقلاب اسلامی(در حوزه علم و پژوهش)

 

شبکه استانی برای استفاده از آزمایشگاه‌ها، تجهیزات و امکانات تشکیل شود

 

معاون پژوهشی دانشگاه لرستان گفت: استفاده از محصولات دانش‌بنیان به فرهنگ تبدیل شود.

دکتر محمد فیضیان، در دومین نشست بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در حوزه علم و پژوهش که با همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی لرستان برگزار شد، یکی از وظایف مدیران را فراهم سازی بستر برای انجام پژوهش و فناوری عنوان کرد و افزود: هرآنچه در جامعه نیاز است باید بسترش را فراهم و نسبت به رفع موانع براساس پژوهش تلاش کرد.

وی با بیان اینکه برای نمونه در لرستان با معضل کودکان کار مواجه‌ایم، ادامه داد: سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است چه کسی باید این موضوع را حل کند؟ قطعا محققین، اساتید روانشناسی و جامعه‌شناسی باید به این موضوع ورود و مساله‌یابی کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه لرستان گفت: نیاز است برای پژوهش در استان چشم‌اندازی پنج یا ده ساله تدوین شود و چنانچه این برنامه وجود دارد مورد بازنگری قرار گیرد.

فیضیان بر رعایت عدالت در ارتباط با بررسی موضوع تاکید کرد و افزود: باید شرایط فراهم شود و مشکلات و موانع را با مشارکت مردم و ظرفیت دانشجویان برطرف کرد.

وی با بیان اینکه بودجه پژوهشی کشور کمتر از نیم درصد است، گفت: این درحالیست که بودجه دانشگاه ۲۰ درصد این نیم درصد است.

معاون پژوهشی دانشگاه لرستان بر حل موانع پژوهشی در استان تاکید کرد و افزود: برای حل بسیاری از معضلات هزینه نیاز نیست بلکه باید مدیریت‌ها به سمت حل مشکلات هدایت شود.

فیضیان اضافه کرد: تجهیزات برای انجام پژوهش ضروری است و باید براساس نیازها این تجهیزات و امکانات مهیا شود و شبکه استانی برای استفاده از آزمایشگاه‌ها، تجهیزات و امکانات تشکیل شود.

وی بر شناسایی موانع پیش‌روی پزوهش در استان تاکید و با بیان اینکه باید براساس سند چشم‌انداز شاخص‌ها تعریف شوند، عنوان کرد: همچنین پایان‌نامه‌های تقاضامحور در خیلی از دانشگاه‌ها شروع شده و امتیاز مالی نیز به محقق و پژوهشگر انجام آن داده می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه لرستان تجاری سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از معضلات موجود جامعه پژوهشی در لرستان برشمرد و گفت: متاسفانه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های علمی معضلی است و زمانی این محصول تولید شده ارزش پیدا می‌کند که خریدار داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تجاری سازی محصولات با دانشگاه نیست و دانشجو قدرت رقابت با یک بازاری که همان محصول را با قیمت ارزانتر از چین وارد ودر بازار عرضه می‌کند ندارد و ضرورت دارد که مقامات ارشد استان به این موضوع اهتمام ویژه داشته باشند تا مساله تجاری سازی این محصولات حل و استفاده از محصولات دانش‌بنیان به فرهنگ تبدیل شود.

فیضیان بیان کرد: رتبه‌بندی اشتغالزایی در دانشگاه‌های دنیا انجام و این مهم در دانشگاه لرستان با شمارکت دانشجویان در حال انجام است.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 52.15.85.66 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: چهار شنبه, 26 اردیبهشت,1403