خبر دومین نشست تخصصی در راستای گام دوم انقلاب اسلامی(در حوزه علم و پژوهش)

سه شنبه, 11 آبان,1400

خبر دومین نشست تخصصی در راستای گام دوم انقلاب اسلامی(در حوزه علم و پژوهش)

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان گفت: مافیای علمی و پژوهشی در استان وجود دارد.

امین آزادبخت در دومین نشست بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در حوزه علم و پژوهش که با همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی لرستان برگزار شد، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار کرد: یکی از محورهای مهم در بیانیه گام دوم انقلاب، «علم و پژوهش» است که به فرموده معظم له آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور محسوب می‌شود.

وی بر استفاده از ظرفیت نخبگان و جوانان لرستان در امر پژوهش تاکید کرد و با انتقاد از اینکه تحقیقات کتابخانه‌ای انجام می‌شود که حتی کاربردی هستند اما تجاری سازی آنان جدی گرفته نمی‌شود، افزود: یکی از معضلات پیش‌روی پژوهش در جامعه عدم مالکیت علمی و سرقت‌های علمی و ایده است و باید در این راستا تدابیری اندیشیده شود.

پژوهش به موضوعی برای رزومه‌سازی تبدیل شده است

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی لرستان گفت: متاسفانه پژوهش به موضوعی برای رزومه‌سازی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه مافیای علمی و پژوهشی در کشور وجود دارد که لرستان از آن مستثنی نیست، خاطرنشان کرد: باید با این دست موضوعات برخوردهای قضایی صورت گیرد و از ظرفیت نخبگان و دیگر متخصصان فن در امر پژوهش در لرستان غافل نشویم.

آزادبخت گفت: متاسفانه آموزش‌ها در دانشگاه‌های استان تکرای، کلیشه‌ای و تئوری است و نشان دادن نوک قله به دانشجویان برای منفعت‌های شخصی نه منافع عمومی و کشور سبب شده که هدف از انجام پژوهش تغییر کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان بر ضرورت ایجاد خلاقیت در امر پژوهش تاکید کرد و با اشاره به اینکه باید چالش‌ها و مسائل پژوهشی به دانشجویان آموزش داده شود، بیان کرد: پژوهش بازوی اقتصادی کشور است و باید محور اصلی برای رسیدن به تولید باشد.

وی رشد علمی را  یکی از عناصر بالندگی و شکوفایی کشور دانست و با بیان اینکه نیازمند انقلابی در امر پژوهش هستیم و نباید دغدغه‌های معیشتی محقق سبب شود که رغبت کمتری به این مهم داشته باشد، افزود: باید در نظام آموزشی تجدید نظر صورت گیرد و دانشجوی کارآفرین تربیت شود و دانش‌آموزان نیز در نظام تعلیم و تربیت پرسشگر تربیت شوند.

ضرورت ایجاد باشگاه پژوهشگران در استان

آزادبخت بر ایجاد باشگاه پژوهشگران در استان با حضور دانشجویان، محققین و موسسات علمی و پژوهشی تاکید کرد و گفت: باید این مهم تشکیل و نیازهای و بسترهای لازم مهیا شود تا بتوان به اهداف ترسیم شده در امر پژوهش در بیانیه گام دوم دست یابیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان گفت:خوشبختانه دبیرخانه دائمی گفتگمان دانشجویی بیانیه گام دوم انقلاب به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان تشکیل و در جلسه اول که در سطح روسای دانشگاه‌های استان و با حضور دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، روسای دانشگاه‌های لرستان، نمایندگان تشکل‌ها و فعالین دانشجویی تشکیل شد، پیشنهادات و نقطه‌نظرات و مسائل توسط اعضای حاضر تبیین شد.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد کمیته‌هایی با موضوعات هفت گانه این بیانیه تشکیل شود و در نهایت گزارش از این جلسات به عنوان پیشنهاد در اختیار مدیران ارشد استان جهت استفاده از نظر نخبگان علمی استان برای اتخاذ تصمیم  و برنامه‌ریزی مناسب قرار خواهد گرفت.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.116.67.177 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: چهار شنبه, 26 اردیبهشت,1403