شبکههای اجتماعی بهراحتی به علاقهمندیها، میزان تحصیلات، ارتباطات خانوادگی، ارتباطات دوستانه، شغل و محل زندگیمان دسترسی دارند. آنهم بهواسطه اطلاعاتی که خود ما در اختیارشان قرار میدهیم. ورود هر فناوري در كنار حل مشكلات و نيازها عوارضي را نيز با خود بدنبال دارد كه ناسازگاري با عقايد، باورها و ارزش هاي ما اين عوارض را شامل مي شوند. هدف از سواد رسانه اي، اين است كه به همه كمك كند تا به جاي آنكه مصرف كنندگاني فرهيخته براي رسانه ها و فضاي مجازي باشند، به شهرونداني فرهيخته در جامعه اطلاعاتي، كه انواع رسانه ها و فضاي مجازي، قلب تپنده آن هستند، تبديل شوند.
باید در فضاي مجازي و رسانه ها به جاي انتخاب شدن و قرارگرفتن در چرخه توليد و بهره برداري بيهوده و غير ارادي، انتخاب كرده و هدفمند حركت كرد.