وَیَحْزُنُنى ما یَحْزُنُهُمْ
وبه اندوه مى اندازد مراهرچه ایشان را به اندوه در آورد
جلسه صد و ششم
دفتر سی و چهارم: اندوه خوبان – قسمت دوم– دوشنبه 1400/10/6 – 22 جمادی الاول
در صد و ششمین جلسه از درسگفتار پرده پوشانی، پرده انداز، دکتر پایداری، قسمت دوم از سی و چهارمین دفتر با عنوان اندوه خوبان پیرامون عبارت یُؤْلِمُنى ما یُؤْلِمُهُمْ آغاز نمودند و به شرح و تفسیر پرداخت که اهمّ روایات طرح شده در این جلسه به ترتیب زیر می باشد
از جابر (نقل شده است) كه: گفت:
در محضر امام باقر عَلَيْهِ السَّلَامُ نفسى عيمق كشيدم و گفتم: اى فرزند رسول خدا! غم و اندوه بر من وارد مىشود بدون آن كه مصيبتى ببينم، يا آن كه مشكلى دچارم مىگردد كه خانواده و دوستانم متوجّه آن مىشوند.
حضرت فرمود: بلى اى جابر! (چنين است).
عرضه داشتم: علّت و سبب آن چيست؟
فرمود: مىخواهى چه كنى؟ گفتم: مىخواهم بدانم.
فرمود: اى جابر! خداوند را مؤمنين از سرشت بهشتيان آفريده و از باد بهشت بر آن دميده است، بنابر اين مؤمن برادر مؤمن و از يك پدر و مادرند و هر گاه در سرزمينى حادثهاى بر يكى از ارواح وارد شود، همه ارواح محزون و درهم مىگردند.[1]
عَنْ جَابِرٍ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: تَنَفَّسْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ، ثُمَّ قُلْتُ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! هَمٌّ يُصِيبُنِي مِنْ غَيْرِ مُصِيبَةٍ تُصِيبُنِي، أَوْ أَمْرٍ يَنْزِلُ بِي حَتَّى تَعْرِفَ ذَلِكَ أَهْلِي فِي وَجْهِي، وَ يَعْرِفَهُ صَدِيقِي.[2]
فَقَالَ: نَعَم، يَا جَابِرُ! قُلْتُ: مَا ذَلِكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ؟!
قَالَ: وَ مَا تَصْنَعُ بِهِ؟
قُلْتُ: أُحِبُّ أَنْ أعْلَمَهُ.
فَقَالَ: يَا جَابِرُ! إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ طِينِ الْجِنَانِ، وَ أَجْرَى بِهِمْ مِنْ رِيحِ الْجَنَّةِ رُوحَهُ، فَكَذَلِكَ الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ لِأَبِيهِ وَ أُمِّهِ، فَإِذَا أَصَابَ رُوحاً مِنْ تِلْكَ الْأَرْوَاح فِي بَلْدَةٍ مِنَ الْبُلْدَانِ شَيْءٌ حَزِنَتْ (حَزِبَتْ) هَذِهِ الْأَرْوَاحُ، لِأَنَّهَا مِنْهَا[3].[4]
(مومن كيست؟ وظيفه اش چيست؟ / ترجمه المؤمن ؛ ص75)
از عيسى بن ابى منصور نقل شده است كه گفت:
من و عبد الله بن ابى يعفور و عبد الله بن طلحه در محضر امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ بوديم كه حضرت بدون مقدمه فرمود: اى فرزند ابى يعفور! رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرموده است: شش خصلت است كه هر كس متصّف به آن باشد در محضر خداوند عزّ و جلّ و در سمت راست (عرش) خدا قرار دارد.
ابن ابى يعفور عرضه داشت: فدايت گردم، آن خصلتها چيست؟
حضرت فرمود: شخص مسلمان بايد آن چه را كه براى عزيزترين خانوادهاش دوست مىدارد براى برادر (ايمانى) خود نيز دوست داشته، و برايش ناپسند بدارد آن چه را كه براى عزيزترين اهل خويش ناپسند مىدارد.
پس ابن ابى يعفور گريست و گفت: چگونه ولايت آنها مؤثر و نتيجه بخش خواهد بود؟
فرمود: اى فرزند ابى يعفور! هنگامى مؤمن در چنان منزلتى باشد غم و اندوه او منتشر يافته و براى اندوه برادرش اندوهناك و براى شادى او، شادمان مىگردد. اگر او را خوشحال ديد شاد و اگر محزون يافت غمگين مى شود و چنانچه توان گشايشى برايش باشد از او رفع مشكل نمايد و گرنه برايش دعا مىكند.
سپس امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ فرمود: سه چيز براى شما و سه چيز هم براى ما: اين كه فضايل و مناقب ما (اهل بيت رسالت) را بشناسيد، موقعيّت آيندگان ما را درك و هموار نماييد و نهايت برنامهها و عواقب ما را با دقّت نظر نماييد. كسى كه چنين باشد در محضر خداوند قرار دارد، پس ديگران كه در پيشگاه خداوند در مرحلهاى پايين باشند از نور اين افراد استفاده مىنمايند.
و امّا آن اشخاصى كه در سمت راست (عرش) خدا قرار دارند، اگر افراد پايينتر ايشان را بنگرند زندگى برايشان گوارا نخواهد شد، به جهت فضايل و مناقبى كه در ايشان مىبينند.
ابن ابى يعفور اظهار داشت: ايشان را چه مىشود كه نمىتوانند اشخاصى را كه در كنار و سمت راست (عرش) الهى قرار دارند، ببينند!؟
حضرت فرمود: اى فرزند ابى يعفور! به جهت نور الهى، ايشان را حجاب گرفته است، آيا حديث رسول خدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ به تو نرسيده است كه مىفرمود: مؤمنين در سمت راست (عرش) خدا و در محضر نور خدا مىباشند، صورتهايشان از برف سفيدتر و از خورشيد تابناك تابندهتر است، پس سايلى سؤال مىكند كه اينان چه كسانى هستند؟
در پاسخ گفته مىشود: اينان كسانى هستند كه براى رضاى خداوند نسبت بيكديگر صميميّت داشته و عشق مىورزيدند
94/ [2]- عَنْ عِيسَى بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ، قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ أَنَا، وَ ابْنُ أَبِي يَعْفُورٍ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ طَلْحَةَ، فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ ابْتِدَاءً مِنْهُ: يَا ابْنَ أَبِي يَعْفُورٍ! قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ:[5] سِتُّ خِصَالٍ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ عَنْ يَمِينِ اللَّهِ.
فَقَالَ ابْنُ أَبِي يَعْفُورٍ: وَ مَا هِيَ، جُعِلْتُ فِدَاكَ؟!
قَالَ: يُحِبُّ الْمَرْءُ الْمُسْلِمُ لِأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِأَعَزِّ أَهْلِهِ، وَ يَكْرَهُ الْمَرْءُ الْمُسْلِمُ لِأَخِيهِ مَا يَكْرَهُ لِأَعَزِّ أَهْلِهِ وَ يُنَاصِحُهُ الْوَلَايَةَ.
فَبَكَى ابْنُ أَبِي يَعْفُورٍ، وَ قَالَ كَيْفَ يُنَاصِحُهُ الْوَلَايَةَ؟
قَالَ يَا ابْنَ أَبِي يَعْفُورٍ![6] يَهُمُّ لِهَمِّهِ وَ فَرِحَ لِفَرَحِهِ إِنْ هُوَ فَرِحَ وَ حَزِنَ لِحُزْنِهِ إِن
هُوَ حَزِنَ فَإِنْ كَانَ عِنْدَهُ مَا يُفَرِّجُ عَنْهُ فَرَّجَ عَنْهُ وَ إِلَّا دَعَا اللَّهَ لَهُ.
قَالَ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: ثَلَاثٌ لَكُمْ وَ ثَلَاثٌ لَنَا: أَنْ تَعْرِفُوا فَضْلَنَا، وَ أَنْ تَطَئُوا أَعْقَابَنَا، وَ تَنْظُرُوا عَاقِبَتَنَا، فَمَنْ كَانَ هَكَذَا كَانَ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ [عَزَّ وَ جَلَّ، فَيَسْتَضِيءُ بِنُورِهِمْ مَنْ هُوَ أَسْفَلُ مِنْهُمْ][7]، فَأَمَّا الَّذِينَ عَنْ يَمِينِ اللَّهِ فَلَوْ أَنَّهُمْ يَرَاهُمْ مَنْ دُونَهُمْ لَمْ يَهْنِئْهُمُ الْعَيْشُ مِمَّا يَرَوْنَ مِنْ فَضْلِهِمْ.
فَقَالَ ابْنُ أَبِي يَعْفُورٍ: مَا لَهُمْ؟ فَمَا يَرَوْنَهُمْ، وَ هُمْ عَنْ يَمِينِ اللَّهِ؟
قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: يَا ابْنَ أَبِي يَعْفُورٍ! إِنَّهُمْ مَحْجُوبُونَ بِنُورِ اللَّهِ، أمَا بَلَغَكَ حَدِيثٌ؟
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ كَانَ يَقُولُ: إِنَّ الْمُؤْمِنِينَ عَنْ يَمِينِ عَرْشِ اللَّهِ[8]، وَ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ، وَ وُجُوهُهُمْ أَبْيَضُ مِنَ الثَّلْجِ، وَ أَضْوَأُ مِنَ الشَّمْسِ الضَّاحِيَةِ، فَيَسْأَلُ السَّائِلُ: مَنْ هَؤُلَاءِ؟
[فَيُقَالُ هَؤُلَاءِ] الَّذِينَ تَحَابُّوا فِي جَلَالِ اللَّهِ[9].[10]
(مومن كيست؟ وظيفه اش چيست؟ / ترجمه المؤمن ؛ ص82)
[1] كوفى اهوازى، حسين بن سعيد، مومن كيست؟ وظيفه اش چيست؟ / ترجمه المؤمن - قم، چاپ: اول، 1386 ش.
[2] كوفى اهوازى، حسين بن سعيد، مومن كيست؟ وظيفه اش چيست؟ / ترجمه المؤمن - قم، چاپ: اول، 1386 ش.
[3] ( 1)- عنه بحار الأنوار: 74/ 266 ح 6 أشار إليه.
المحاسن: 1/ 226 ح 405/ 10، عنه البحار: 61/ 147 ح 23، و 74/ 276 ح 6.
الكافي: 2/ 166 ح 2، عنه البحار: 74/ 75 ح 11.
[4] كوفى اهوازى، حسين بن سعيد، مومن كيست؟ وظيفه اش چيست؟ / ترجمه المؤمن - قم، چاپ: اول، 1386 ش.
[5] ( 2)- ليس في البحار: قال رسول اللّه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ.
[6] ( 3)- في البحار هكذا: إذا كان منه بتلك المنزلة فهمّه همّه و فرحه فرحه إن هو .....
[7] ( 1)- ما بين المعقوفتين عن البحار.
[8] ( 2)- في البحار: إنّ للّه خلقاً عن يمين اللّه.
[9] ( 3)- عنه بحار الأنوار: 27/ 132 ح 127، مستدرك الوسائل: 9/ 44 ح 10156.
الكافي: 2/ 172 ح 9 بتفاوت يسير، عنه وسائل الشيعة: 12/ 204 ح 16093 قطعة منه، والبحار: 74/ 251 ح 47. المحاسن: 1/ 72 ح 28/ 28 بإسناده عن عليّ بن عثمان بن رزين، عمّن رواه، عن أمير المؤمنين عَلَيْهِ السَّلَامُ ... باختصار، عنه وسائل الشيعة: 12/ 212 ح 16113، والبحار: 27/ 89 ح 41، و 74/ 226 ح 17. أعلام الدين: 440 س 12 وفيه: لقد قال رسول اللّه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: ... باختصار.
[10] كوفى اهوازى، حسين بن سعيد، مومن كيست؟ وظيفه اش چيست؟ / ترجمه المؤمن - قم، چاپ: اول، 1386 ش.