سومین جشنواره شعر ابن حسام

چهار شنبه, 06 بهمن,1400

سومین جشنواره شعر ابن حسام

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور در ارتباط تصویری با مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: تاریخ، فرهنگ، معماری، مفاخر و برجستگان یک منطقه از مولفه‌ها و شاخصه‌های مهم فرهنگی یک منطقه به شمار می‌آیند.

جمال رحیمیان افزود: در بین این شاخصه‌ها وجود مفاخر علمی، برجستگان دینی، حوزوی و دانشگاهی در یک منطقه مبین و نمایانگر سطح فرهنگ، ادب، علم و فرهیختگی آن منطقه و ملت به حساب می‌آید، برجستگان و مفاخری که سال‌ها طول می‌کشد تا رشد کنند.

وی عنوان کرد: ایران ما سرشار از شخصیت‌ها و افراد برجسته و مفاخر است که در عرصه‌های مختلف فرهنگی، دینی و ادبی آثار ماندگاری را از خود بر جای گذاشته‌اند و معمولا بعد از قرن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور گفت: خراسان جنوبی نیز از این قاعده مستثنی نیست و وجود مفاخر و برجستگان این منطقه که در عرصه‌های مختلف زیسته‌اند گواه این برجستگی فرهنگی است.

وی اظهار داشت: برگزاری چنین رویدادهایی در کشف گنج‌های پنهان هر منطقه بسیار تاثیرگذار است و چه بسا فرهیختگانی که در یک منطقه سال‌ها قبل زیسته‌اند و اکنون آثارشان به فراموشی سپرده شده‌ است.

رحیمیان با بیان اینکه برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند بیانگر یاد و نام این اشخاص بزرگ باشد افزود: یاد و نام ابن حسام خوسفی و سایر برجستگان منطقه اگر به مرور مطرح و در قالب همایش‌ها ارائه شود تاثیر بسزایی در بیان اندیشه‌ها دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: جشنواره فرهنگی هنری، ادبی ابن حسام لازم است بستر ملی پیدا کند و فضایی ایجاد شود تا در سطح گسترده‌تر به این شخصیت، آثار و تاثیری که گذاشته، بپردازیم.

ناصر نبی‌زاده افزود: ابن حسام، بخشی مهمی از حوزه شعری خراسان جنوبی است که لازم است به آن توجه کنیم.

وی گفت: ابن حسام خوسفی، ذخیره زیبایی از شعر و عاطفه را به وجود می‌آورد و اگر می‌خواهیم نگاهی به آنچه شخصیت و اندیشه‌ها را می‌سازد، بیندازیم باید به اشعار این شاعر توجه کنیم، در واقع ابن حسام خوسفی تاریخ این منطقه و ادبیات ایران را می‌شناسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: قابل تامل است که این شاعر با فردوسی مقایسه می‌شود و بخشی از بستر فرهنگی ما را جلوه می‌دهد که باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه در تفکر لازم است شاعر را با همه وجود بشناسیم افزود: این گونه جشنواره‌ها به ما کمک می‌کند هر سال عمیق‌تر به این موضوع بپردازیم، به خصوص اینکه آثار از سراسر ایران به جشنواره رسیده که باعث خوشحالی است.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز گفت: در بیان ذکر مزیت‌های شعر می‌دانیم که شعر با ایران همزاد است، شعر پا به پای تاریخ ایران حرکت کرده و انقلاب اسلامی نیز وامدار کلمات شاعران است.

جلال‌الدین صادقی افزود: شعر در آگاهی‌بخشی اجتماعی نقش کلیدی دارد و شعر نمادی از جهانی شدن را به ما نمایش می‌دهد و اندیشمندان جهان را به فکر وا می‌دارد.

وی گفت: ابن حسام خوسفی نه تنها شاعری زبردست بلکه عارفی بزرگ بوده و در تفسیر، حدیث، نجوم و تاریح تبحر فوق‌العاده داشته است.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: این جشنواره در واقع در پی آن است که داشته‌های ارزشمندی که سالیان دراز است از آن غافل شده‌ایم را به ایرانیان بشناسانیم.

وی با بیان اینکه برندهای فرهنگی به مراتب آورده‌ای ارزشمندتر از برندهای اقتصادی را فراهم می‌کنند افزود: چه خوب است که خراسان جنوبی را چون شیراز که با نام حافظ و سعدی می‌شناسند با ابن حسام خوسفی بشناسند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی هم گفت: هرچند کیفیت و کمیت آثار دریافتی از حد قابل قبولی برخوردار است ولی ظرفیت‌ها به ویژه در عرصه شعر آیینی بسیار فراتر از حدی است که در این دوره انتظار می‌رفت.

حمید مرادی افزود: جایگاه والای معنوی ابن حسام ایجاب می‌کند تا در دوره‌های بعدی این جشنواره از حالت منطقه‌ای خارج و در سطح کشور اعلام موجودیت کند تا زمینه معرفی بیشتر سرمایه‌های ارزشمند فرهنگی این خطه از کشور در عرصه ملی فراهم شود.

وی بیان کرد: حضور و اقبال شاعرانی از اقصی نقاط کشور نشانگر آن است که این حرکت بالنده جایگاه خود را در عرصه فرهنگ کشور باز کرده، لذا برعهده متولیان است که عنایت و حمایت جدی‌تری در این خوص داشته باشند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: ۲۴۶ اثر در بخش اصلی و آزاد و ۳۷ اثر در بخش جنبی به جشنواره منطقه‌ای فرهنگی هنری و ادبی ابن حسام ارسال شد.

وی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره، معرفی شخصیت ابن حسام به عنوان یک چهره ملی و بین‌المللی، ایجاد تعامل بین شاعران، استعدادیابی و گفتمان‌سازی و پرورش استعدادهای ادبی و برجسته کردن شخصیت ابن حسام به عنوان اولین سراینده اشعار آیینی از اهداف این جشنواره است.

در این جشنواره که با همکاری جهاد دانشگاهی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی برای سومین سال پیاپی برگزار شد، ۶ برگزیده برتر تجلیل شدند.

این جشنواره دو برگزیده از استان خراسان جنوبی و چهار برگزیده از استان‌های زنجان، لرستان، خراسان رضوی و گیلان داشت.

ابنِ حسام خوسفی در سال ۷۸۲ یا ۷۸۳ هجری در روستای خوسف در منطقه قُهستان به دنیا آمد و خاندان او اهل فضل و علم و ارشاد بوده‌اند؛ خاوران‌نامه از آثار ادبی‌ اوست که به نظم فارسی در سال ۸۳۰ هجری قمری و در بحر متقارب و به وزن شاهنامه فردوسی سروده شده‌ است.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.188.61.223 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 31 فروردین,1403