صبح روز دوشنبه 11 بهمن سلسله جلسات تفسیر فلسفی قرآن کریم در طراوت کلام دکتر پایداری با محوریت تفسیر سوره مبارکه فجر در سالن جلسات سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد.
پس از جمع خوانی سوره مبارکه فجر دکتر پایداری ضمن اشاره به رویکردهای تفسیر فلسفی قرآن افزود:
به طور کلی با ملاحظه دیدگاههای مختلف میتوان گفت تفسیر فلسفی به سه معنا به کار میرود:
1. تفسیر فلسفی از قرآن، به معنای تطبیق آموزههای فلسفی بر قرآن مجید، با هدف جمع میان فلسفه و آموزههای دینی و ایجاد هماهنگی میان آن دو.
2. فلسفی تفسیر کردن قرآن، به معنای آنکه آیات قرآن بر فلسفه تطبیق داده شوند. در این قسم مفسّر میکوشد آیات قرآن را مطابق با آرا و اندیشههای فلسفی تفسیر کند، از این رو تأویل به نحوی چشمگیر و گسترده به تفسیر آیات راه مییابد.
روش فلسفی در تفسیر قرآن، یعنی به کار گرفتن نهایت دقت عقلی برای فهم آیات قرآن؛ به عبارت دیگر روش فلسفه را در تفسیر قرآن به کار بگیریم و تفسیر را که جزو علوم نقلی و عقلایی است به روش عقلی و استدلال و برهانی بیان و در استخراج معارف آن ژرف اندیشی کنیم. ریشه این نوع تفسیر فلسفی را کم و بیش در بسیاری از تفاسیری که فلاسفه از آیات قرآن ارائه دادهاند، به ویژه در تفسیر القرآن الکریم صدرالمتألهین شیرازی میتوان جست و جو کرد
در ادامه انواع تفاسیر فلسفی صورت گرفته از قرن دوم هجری تا ملا صدرای شیرازی را مورد واکاوی قرار داد
در انتهای مراسم، سلامی کوتاه به محضر حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تقدیم شد
جلسه تفسیر قرآن کریم با رعایت پروتکلهای بهداشتی و با فاصله اجتماعی برگزار گردید.