معرفی هنرمندی خدا در قرآن / هدفگذاری هنر در راستای هدایت باشد

شنبه, 16 بهمن,1400

معرفی هنرمندی خدا در قرآن / هدفگذاری هنر در راستای هدایت باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران فارس امروز، ۱۴ بهمن‌ماه در مراسم اختتامیه چهارمین و پنجمین جشنواره سراسری دانشجویی تجسمی قرآن و هنر با عنوان «شهود قدسی» که به همت جهاد دانشگاهی فارس در مجتمع جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: هنر، اکسیری مخلوق از خالق هستی است، همه عالم هستی از وجود و صفات، مخلوق خداوند است که در فلسفه هنر به این مسئله اشاره کردند.

وی تصریح کرد: این چیستی هنر وقتی که روشن شود معلوم می‌شود که هنر یک موجود است و در این عالم وجود دارد ولی چون موجود مجرد است قابل حس و مشاهده نیست اما این هنر را ما به دست می‌آوریم، هنرمند یعنی صاحب هنر، پس هنر را ما خلق نمی‌کنیم هنر مخلوق و مصنوعی است از مخلوقات و مصنوعات الهی که افرادی به دنبال به دست آوردن این هنر هستند.

محمودی با بیان اینکه خالق هنر و آفریننده زیبایی، خودش اولین هنرمند است که ما این آثار هنر را در جای جای این عالم هستی مشاهده می‌کنیم، افزود: به هر طرف که بنگریم جلوه‌ای از جلوه‌ها و نمایشگاهی از نمایش هنرمندانه خالق هستی است، از اصوات تا مشاهدات و ملموسات، همه این‌ها جلوه‌هایی از جلوه هنرمندانه خداوند است.

وی با تصریح اینکه نقش قرآن کریم به عنوان مجموعه‌ای از آیات و نشانه‌ها برای معرفی هنر و هنرمندی خداوند، یک نقش بی‌بدیل و عظیم است، گفت: چیزی که انسان معاصر به آن نیازمند است این است که مبانی این هنرها  را از قرآن الهام بگیرد و این مسئولیت خطیری است که بتوانیم در این عرصه، قرآن را به گونه‌ای معرفی کنیم که هنرمندان و دانشجویان که در پی کسب هنر هستند این را به عنوان پیش فرض قبول کنند که یک منبع الهام‌بخش در هنر به نام قرآن وجود دارد که این منبع حاوی کلام خداوند است.

امام جمعه موقت شیراز ادامه داد: وقتی که گفتیم هنر مخلوق است و خالق این هنر، خدا است پس معلوم می‌شود که ما می‌توانیم مبانی و اساس هنرها را از قرآن الهام بگیریم.

محمودی تصریح کرد: هنر قرآن تماما هنرمندی خدا در راستای هدایت بشر است، پس اگر هنر توانست این رسالت هدایت‌گری را داشته باشد، در راستای بالندگی، رشد و تعالی انسان است در غیر این صورت اگر این هیجانات تبلیغاتی برای انسان ذائقه‌سازی کنند و در امواج تبلیغاتشان هنر را به گونه دیگر تبلیغ کنند، این هنر باعث انحطاط بشر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هدف‌گذاری هنر باید در راستای هدایت باشد و باید از مسیر فطرت حرکت کند و یک هماهنگی بین هنر و فطرت باشد، گفت: اینکه مشاهده می‌کنیم قرآن آنقدر جذابیت دارد که برخی با شنیدن اصوات قرآن مجذوب اسلام شدند برای این هماهنگی بین قرآن و فطرت است پس باید یک هماهنگی بین هدایت و فطرت باشد که است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران فارس بیان کرد: هنرمندان ما که جامعه، بخشی از تعالی و رشد خود را مرهون آنان است باید دو ویژگی داشته باشد؛ یکی فلسفه هنر را بدانند که این هنر مخلوق خداوند است و دیگر اینکه فطرت‌شناسی داشته باشند که آثارشان مطابق با فطرت باشد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.227.114.125 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: دوشنبه, 10 اردیبهشت,1403