نشست تخصصی"بررسی توامندی‌های محیطی جزیره هرمز در توسعه پایدار گردشگری"

چهار شنبه, 11 اسفند,1400

نشست تخصصی"بررسی توامندی‌های محیطی جزیره هرمز در توسعه پایدار گردشگری"

نشست "بررسی توانمندی‌های محیطی جزیره هرمز در توسعه پایدار گردشگری" برگزار شد

نشست "بررسی توانمندی‌های محیطی جزیره هرمز در توسعه پایدار گردشگری" برگزار شد

ایسنا/هرمزگان نشست تخصصی "بررسی توانمندی‌های محیطی جزیره هرمز در توسعه پایدار گردشگری" در قالب ششمین دوره سلسله‌ نشست‌های چشم‌انداز صنعت گردشگری در ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی هرمزگان گفت: اگر بناست سرزمین ایران به‌عنوانِ یکی از مقاصد مهم گردشگری در جهان معرفی شود، مسئولان و متولیان برنامه‌ریزی در کشور باید ضمن نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی و با آسیب‌شناسی کارکرد گردشگری در جمهوری‌اسلامی‌ایران و با ملاحظۀ قوانین فرادستی و اجرای اصول جهانی اخلاق گردشگری، زمینه و بستر لازم را از طریق اطلاع‌رسانی و آموزش‌های موردنیاز بر طبق استانداردهای مصوب ملی و بین‌المللی فراهم کنند.

صادق یوسفی یگانه تصریح کرد: این سلسله‌ نشست­‌ها برای پرداختن به مسائل این صنعت طراحی شده است و در آن تلاش خواهد شد تا تاثیرات متغیرهای اقتصاد، فرهنگ، امنیت، سلامت و سیاست بر حوزه گردشگری به صورت موردی و مسئله‌ محورانه به بحث گذاشته شود.

در ادامه یک نویسنده و فعال گردشگری به بیان تاریخ جزیره هرمز و سیر اتفاقات تاریخی این جزیره در زمان حضور پرتغالی‌ها، انگلیسی‌ها و سرانجام پیروزی قوای ایران بر پرتغالی‌ها به فرماندهی سردار خواجه عطا، پرداخت.

 ابراهیم صفری زاده جزیره هرمز را نماد گنبدهای نمکی ایران و یکی از مشهورترین جاذبه های طبیعی ایران برشمرد و با معرفی اجمالی برخی از جاذبه های گردشگری این جزیره مثل دره سکوت و الهه نمک، دره رنگین کمان، غار نمکی، ساحل سرخ و ساحل نقره ای، قلعه پرتغالی‌ها، موزه و ... افزود: مجموعه قابلیت‌هایی از قبیل تنوع رنگ خاکهای جزیره هرمز، تنوع کانی شناسی، سواحل زیبا و بکر، آثار تاریخی موجود در جزیره مثل قلعه پرتغالی‌ها، جنگل حرا، گونه های جانوری زیبا مثل جبیر، بافت بومی و محلی جزیره و در کنار آن مهمان نوازی مردم جزیره باعث شده است که در سال‌های اخیر شاهد رشد صعودی قابل توجهی در تعداد گردشگر جزیره و به تناسب آن احداث و رونق واحدهای پذیرایی و بوم‌گردی و سرویس‌های حمل و نقل در سطح جزیره هرمز باشیم. با این وجود کماکان شاهد بی نظمی و ناهماهنگی‌های در حوزه مدیریت گردشگری در روزهای اوج مسافر در این جزیره زیبا هستیم.

این عضو کمیته نظارت بر راهنمایان گردشگری بیان کرد: آموزش بخش زیادی از جامعه محلی جزیره به عنوان راهنمایان گردشگری و بلد محلی از اقدامات مثبتی بود که در سال‌های اخیر صورت گرفته و در کنار آن فعالیت برخی سازمان های مردم نهاد در زمینه جمع‌آوری زباله نیز به فرهنگسازی در این خصوص کمک کرده است.

وی نقش راهنمایان گردشگری در توسعه گردشگری مسئولانه را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: برخی از گردشگران به دلیل عدم استفاده از راهنمایان متخصص، برخی از زیباییهای جزیره را نمی بینند و یا متوجه جزییات و ابعاد پنهان آن نمی شوند.

در ادامه این نشست رئیس انجمن حرفه ای راهنمایان گردشگری استان هرمزگان ضمن مرور شاخصه های گردشگری پایدار و اهمیت آن، بر ضرورت توجه به ساختار بومی جزیره و ویژگی‌های خاص آن در هرگونه تصمیم گیری در حوزه گردشگری جزیره هرمز تاکید و اضافه کرد: اجرای برخی طرحها، مشابه آنچه در جزیره کیش یا کشورهای حاشیه خلیج فارس پیاده شده است، برای جزیره هرمز مناسب نیست و این جزیره جذابیتهای ذاتی کافی برای جذب گردشگر دارد.

مجید هاشمی ادامه داد: در گردشگری پایدار باید به سبکی سفر کنیم که میزبان، گردشگر، جامعه محلی و صنعت گردشگری همگی ذینفع باشند ضمن اینکه بهره بردن از این لذت گردشگری برای آیندگان نیز فراهم باشد. وی بیان کرد: در برنامه چهارم توسعه اقتصادی کشور بر توسعه بعد گردشگری سواحل خلیج فارس تاکید فراوانی شده و مقام معظم رهبری نیز بطور ویژه بر توسعه و رفع محرومیت جزیره هرمز تاکید داشته اند.

هاشمی خاطرنشان کرد: گاهی در برنامه‌ریزی‌های جذب گردشگر به ظرفیت برد منطقه و جوابگویی زیرساخت‌ها توجه نمی شود و در برخی روزهای تعطیل شاهد حضور بیش از ۶ هزار نفر گردشگر در جزیره هرمز هستیم که بسیار بیشتر از توان زیرساخت‌های جزیره است. وجود مدیریت یکپارچه که بتواند حلقه های زنجیره گردشگری پایدار را بهم متصل کند و آموزش نیروی انسانی در این جزیره بسیار ضرروی بنظر می رسد.

وی کمبود سرویس‌های بهداشتی در سطح جزیره، مدیریت نامناسب پسماندها، ناکافی بودن تعداد سطلهای زباله و پراکنده شدن زباله در مناطق بکر آن، دفن یا سوزاندن زباله در جزیره بعد از جمع آوری، ضعف در زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی جزیره، بوی بد سیستم فاضلاب در بخش‌هایی از جزیره، حضور برخی گردشگران هنجارشکن، دوره گردان با شکل و شمایل خاص که گاهی توزیع کننده مواد مخدر نیز هستند، را از مهمترین مسائلی ذکر نمود که رفع آنها لازمه توسعه گردشگری پایدار در جزیره هرمز است.

به گزارش ایسنا، نشست فوق به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی هرمزگان برگزار و بصورت زنده از سامانه رویتاب پخش شد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.15.6.77 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: پنجشنبه, 13 اردیبهشت,1403