آرزوی نو
معرفی اپرای ضحّاک ماردوش
مجله فرهنگی -هنری رویتاب، ویژه نامه یکشنبهها بررسی هنردوم - هنر حرکات نمایشی
در بازخوانیای نوین از “ضحاک ماردوش”، بنا بر این بوده که با بازآفرینی داستان به گونه ای جدید، پیام کهن این افسانه ی ایرانی بازگویی شود. پیامی که با “نه” گفتن به ظلم و تباهی، روز نوی تاج گذاری فریدون در اول فروردین و اعلام نوروز به عنوان جشن باستانی ایرانیان را نوید می دهد و آرزویی نو برای بشر را همچنان به تصویر میکشد
ضحاک و ابلیس، دو شخصیت در یک جسماند. او و دیوهای درونش، با هم سخن میگویند و هنگامی که ابلیس درون، او را وسوسه میکند و از سوی دیگر، فریدون و فرانک، ارنواز و شهرناز و کاوه (انسان های خاکی) با موسیقی ایرانی سخن می گویند. بر طبق آیین نقالان و عاشیق های دوره گرد، و برای تاکید بر وجه باستانی اثر، به جای سازهای موسیقی، فقط از صدای خوانندگان، آواها و واج های ابتدایی و سازهای کوبه ای، مثل سنگ، اره، شلاق، قاشقک، کرب، زنجیر، زنگ گاو، پوست تمبک ها و دف و امثال آنها استفاده شده است.
نخستین اجرای اپرای ضحاک ماردوش
آهنگساز و کارگردان: حسین حدیثی
کارگردان هنری و طراح صحنه و لباس: پگاه سلیمی
موسیقی: گروه Exaudi
با همکاری دپارتمان موسیقی دانشگاه کمبریج
مرکز شاهنامه، کمبریج
در آغاز اهریمن بهصورت پیری نیکخواه بر ضحاک ظاهر میشود و به او میگوید اگر با من پیمان ببندی و به سخنانم گوش فرادهی تو را به ثروت و قدرت خواهم رساند و ضحاک نیز میپذیرد. اهریمن زمانی که خیالش از فرمانبرداری ضحاک آسوده میشود، به او وعده میدهد که با مرگ پدرش پادشاه جهان خواهد شد و ضحاک اینچنین فریب میخورد تا پدر خود را بکشد. پادشاهی ضحاک با برخاستن کاوه آهنگر و جوانمردی به نام فریدون که پدر و دایهاش به دست او کشته شده بودند، پایان مییابد
مجله فرهنگی - هنری رویتاب
جُستاری روزانه در هنرهای هفتگانه
در هفته ششم هستیم با موضوع آرزو
برگرفته شده از متن میلان کوندرا
آدم وقتی دستش به جایی بند نیست، سراغ آرزوها میرود
و آرزو هایش که محال شد، غرق میشود در خاطراتش...
از شنبه ۱۴ الی جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
همه روزه ساعت ۱۷ در بستر سایت رویتاب به آدرس:
https://roytab.ir/RoytabMag
و شبکه های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام و توییتر با آیدی RoytabMag@