دنیا، مسافرخانه آدمی
معرفی اپرای عروسکی خیام
ویژه نامه یکشنبهها بررسی هنردوم - هنر حرکات نمایشی
هیچگاه کسی که به مسافرخانه ای در شهری میرود، به تعویض پرده، رنگ آمیزی اتاق و تعویض شیرآلات و .... آنجا مشغول نمیشود
چرا که میداند مهمان دو روزه آنجاست
چه زیباست اگر آدمی دریابد در این دنیا مسافری بیش نیست....
اپرای عروسکی «خیام» به عنوان هشتمین اثر از مکتب تئاتر عروسکی آران به نویسندگی، طراحی و کارگردانی بهروز غریب پور و با صدای محمد معتمدی در نقش خیام در تالار فردوسی به روی صحنه رفت. در این اپرا گوشههایی از زندگی خیام و افکار او و همچنین تاثیری که روی مردم ایران و جهان داشته است، دیده خواهد شد. خیام با رباعیاتش در جهان سفر کرده و به همین دلیل در این کار، موسیقی جایگاه ویژه خود را دارد
اُپرای خیام با صحنه ای از جنگ جهانی شروع می شود. جنگ، کشتار و ویرانی در شهرهای اروپایی ادامه مییابد. دو اُسقف از دیدن دیوان رباعیات خیام در سنگر سربازان به شدت متعجب و خشمگین شده، اشعار او را کفرگویی دانسته و فیتز جرالد، مترجم اشعار او را به باد انتقاد می گیرند و خیام را کافر می خواند. در ادامه خیام دیدگاهش در برابر هستی و کردگار را در فضایی انتزاعی تبیین میکند. «جابر» که شخصیتی خیالی است به او ملحق می شود، اما عقایدش نشان می دهد که او از شاگردان ابن سیناست، نسبتی که خیام نیز به او وصف شده و او را تالی ابن سینا دانسته اند. سپس بازاری در نیشابور را می بینیم که مرشدِ سایه باز با نمایش «دوزخ» مردم را به پرهیزگاری دعوت می کند. جابر به تماشاگران سایه بازی ملحق شده و با او در می افتد که چرا از خداوند فقط چهره ای ترسناک را به نمایش می گذارد و در ادامه خیام نیز به آنان افزوده می شود.
جُستاری روزانه در هنرهای هفتگانه
در هفته یازدهم هستیم با موضوع مسافر
برگرفته شده از نامه اول پطرس؛ ۰۲:۱۱
به خاطر بسپار، که در زمین مسافر و غریبی
از شنبه ۲۰ الی جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱
ویژه ایام ماه مبارک رمضان
همه روزه ساعت ۱۷ در بستر سایت رویتاب به آدرس:
https://roytab.ir/RoytabMag
و شبکه های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام و توییتر با آیدی RoytabMag@