صوت کامل جلسه ۱۴۴ از درس‌گفتار پرده پوشانی، پرده انداز

چهار شنبه, 24 فروردین,1401

صوت کامل جلسه ۱۴۴ از درس‌گفتار پرده پوشانی، پرده انداز

وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُمْ

ودشمنم باهركس كه با ایشان دشمنى كند

جلسه صد و چهل و چهارم

دفتر سی و هفتم: معاندان نور هدایت قسمت هفتم شنبه 1401/01/20   7 رمضان المبارک1443

 در این جلسه ادامه روایاتی در شرح صحیفه سجادیه  ق  مورد بحث قرار  گرفت که در ذیل آن به شرح و واکاوی پرداخته شد

متن روایت:

 

پس رسول خدا- صلّى اللّه عليه و آله- اين راز را در پنهانى با علىّ و اهل بيت او (عليهم السّلام) فرمود

متوكّل گفت: سپس حضرت صادق- عليه السّلام- فرمود: هيچيك از ما اهل بيت تا روز قيام قائم ما (حجّة ابن الحسن العسكرى- عجل اللّه تعالى له الفرج-) براى جلوگيرى از ستمى يا براى بپا داشتن حقّى خروج نميكند مگر آنكه بلاء و آفتى او را از بيخ بركند. و قيام او بر اندوه ما و شيعيانمان بيافزايد

 

 

بار خدايا درود فرست بر محمّد كه بر وحى و پيغام تو درستكار بود (بى تغيير و تبديل و كم و زياد آن را بمردم رسانيد) و برگزيده تو از آفريدگانت و دوست تو از بندگانت و پيشواى رحمت و مهربانى (اشاره بفرمايش خدايتعالى «س 21 ى 107»: وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ‏ يعنى ما ترا نفرستاديم جز آنكه براى جهانيان رحمت باشى) و پيشاهنگ خير و نيكى، و كليد بركت (افزونى نيكبختى) است

همچنانكه او براى انجام فرمان تو خود را آماده نمود و در راه (رساندن دين و احكام) تو تن خويش را آماج (هر گونه) آزار ساخت و در دعوت (مردم) بسوى تو با خويشاوندانش (كه زير بار نميرفتند) دشمنى‏ آشكار نمود

 

 

----

و قال النبى (ص): لا تجلسوا عند كل داع (داع مدع) يدعوكم من اليقين الى الشك و من الاخلاص الى الرياء و من التواضع الى الكبر و من النصيحة الى العداوة و من الزهد الى الرغبة، و تقربوا من (الى) عالم يدعوكم من الكبر الى التواضع و من الرياء الى الاخلاص و من الشك الى اليقين و من الرغبة الى الزهد و من العداوة الى النصيحة. و لا يصلح لموعظة الخلق الا من جاوز هذه الآفات (الإضافات، العقبات، الاصناف) بصدقه، و أشرف على عيوب الكلام و عرف الصحيح من السقيم و علل الخواطر و فتن النفس و الهوى. قال أمير المؤمنين (ع): كن كالطبيب الرفيق الشفيق الذى يضع الدواء بحيث ينفع.

 

 

و پيغمبر اكرم (ص) فرمود: مجالست نكنيد با هر كسى كه شما را به خود دعوت كرده و مدعى مقامى است، و در حقيقت شما را دعوت مى‏كند از مرحله ايمان و يقين به شك، و از توجه خالص و توحيد به سوى ريا و خودنمايى، و از فروتنى و خضوع به سوى خود بينى و تكبر، و از صفا و خلوص به سوى دشمنى‏ و تيره دلى، و از بى‏علاقه بودن به دنيا به سوى ميل و علاقه.

 

و نزديك باشيد به كسى كه شما را دعوت مى‏كند از تكبر به تواضع و از ريا به اخلاص و از شك به يقين و از رغبت به دنيا به سوى زهد و پرهيز و از عداوت‏ و آلودگى به سوى صفا و پاكدلى. و براى موعظت كردن مردم صلاحيت ندارد مگر آن كسى كه از اين مراحل و آفات گذشته، و صدق و صفا را پيشه خود قرار داده، و به جهات ضعف و عيوب و نواقص سخن گفتن آگاه گشته، و در هر موضوعى سالم و صحيح را از مريض و معيوب آن تشخيص داده، و خاطره‏هاى نادرست و فتنه‏ها و ابتلائات نفس و هوى و هوس را خوب تمييز بدهد.

 

امير المؤمنين (ع) فرمود: در مقام اصلاح نفس خود يا ديگرى، چون طبيبى باش كه مهربان و دقيق و ملائم است، و مناسب موارد هر مرضى دارو استعمال كرده و مرض را معالجه مى‏كند.

 

-------

 

نصر: ابو عبد الرحمن مسعودى (گفت) يونس بن ارقم بن عوف از مردى كهنسال از قبيله بكر بن وائل مرا حديث كرد كه:

 

در صفّين با على بوديم و عمرو بن عاص تكّه پارچه سياهى چهارگوش را بر سر نيزه بسته بود. برخى مى‏گفتند: اين پرچمى است كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و سلّم براى او بسته، و اين سخن همچنان دهان به دهان گذشت تا به على رسيد، پس گفت: آيا مى‏دانيد ماجراى اين پرچم چيست؟ همانا پيامبر خدا اين پارچه را به دشمن خدا عمرو بن عاص نمود و فرمود: «كيست كه اين را با شرطى كه متضمّن آن است بگيرد؟» عمرو عرض كرد: اى پيامبر خدا، شرطش چيست؟ فرمود: «شرطش اين كه با آن با مسلمانى نجنگى و كافرى را آسوده نگذارى‏» پس بدين شرط آن را گرفت، و به خدا سوگند كه همان وقت مشركان را آسوده گذاشت و امروز هم با مسلمانان به جنگ پرداخته است‏. سوگند به آنكو دانه را شكافت و انسان را بيافريد كه اينان به دلخواه خود اسلام نياوردند بلكه به پذيرفتن آن مجبور شدند، و در نهان كافر ماندند و چون ياران و همدستانى يافتند به دشمنى‏ خويش با ما باز گشتند جز اينكه (به ظاهر) نماز را ترك نكرده‏اند.

 

 

 

منبع روایت:

على بن الحسين، امام چهارم عليه السلام، الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام - تهران، چاپ: دوم، 1376ش.

 منسوب به جعفر بن محمد، امام ششم عليه السلام، مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى - تهران، چاپ: اول، 1360ش.

 
نصر بن مزاحم، پيكار صفين / ترجمه وقعة صفين - تهران، چاپ: دوم، 1370 ش

 

جهت استفاده کامل از مباحث مطرح شده می توانید از فایل صوتی پیوستی را استفاده کنید

 

 

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.145.178.157 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: شنبه, 01 اردیبهشت,1403