روز ها و رویداد ها -هفته وحدت گرامی باد

سه شنبه, 26 مهر,1401

روز ها و رویداد ها -هفته وحدت گرامی باد

امور قرآنی معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان به مناسبت گرامی داشت هفته وحدت تقدیم می کند:

 

وحدت امت اسلامی از مسائل مهم جهان اسلام است که از ابتدای تأسیس حکومت اسلامی مورد اهتمام پیامبر اعظم (ص) بوده است. با توجه به اينکه اتحاد و همبستگی امت اسلامی در تحقق آرمان ها و پیشرفت امور نقشی سازنده و فعال دارد و ضامن سلامت و بقای جامعه است، قرآن مجید در موارد مختلف مسلمانان را به اتحاد و اتفاق فراخوانده و آنان را از سرانجام شوم تفرقه و اختلاف بر حذر می دارد.
بعثت پیامبر اعظم (ص) در زمانی به وقوع پیوست که شبه جزيرة عربستان غرق در جهالت دينی، اخلاقی و فرهنگی بود؛ و آن حضرت در شرايطی عهده دار هدايت مردم شد که دشواری های زيادی در راه استقرار و تحکیم آموزه های الهی در جامعه اسلامی پیش روی ايشان قرار داشت.

 

الهی بودن حکومت پیامبر اعظم(ص) از منظر قرآن کریم:

اتحاد امت اسلامی يکی از مؤلفه های اساسی استقرار و استحکام دين اسلام است که سهم به سزايی در تحقق اهداف اين دين مبین دارد. به تعبیر ديگر دين اسلام بدون اتحاد و انسجام معنا و هويت خود را از دست می دهد. آموزه های دين اسلام بر اصول مشترکی از قبیل: اعتقاد به االله به عنوان خدای يگانه، پذيرش محمد (ص) به عنوان خاتم پیامبران، اعتقاد به قرآن به عنوان کتاب مشترک همة مسلمانان، قبلة واحد، برگزاری مناسک حج، اقامه نماز به جماعت و ... استوار است.
اشتراک مسلمانان در اصول يادشده حاکی از اهمیت وحدت در دين مبین اسلام است.

 

رسول گرامی اسلام (ص) برای فعلیت بخشیدن به اهداف عالی خويش در حوزة امور عبادی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیازمند تحکیم حکومت نوپای اسلامی بود. لذا بر اساس يک برنامه حساب شده اقداماتی انجام داد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

 

راهبرد داخلی پیامبر اعظم(ص) در ایجاد وحدت:

الف : ایجاد همگرایی فکری و فرهنگی بین مسلمانان

ب: انتخاب نمایندگان سیاسی در عقبه

ج: برقراری پیوند بین مهاجران و انصار

د: استفاده از راهبرد های قرآنی

ه: تأسیس مسجدالنبی

 

راهبرد خارجی پیامبر اعظم(ص) در ایجاد وحدت:

الف: صدور اسلام به خارج از عربستان

ب: پرهیز از برخورد نظامی در حد امکان

ج: راهبرد دفاعی

 

شرایط امت اسلامی در عصر حاضر

در عصر حاضر امت اسلامی با تهديدها و مخاطرات زيادی مواجه است و وجود تفرقه میان مسلمانان باعث بروز مشکلات عديده ای شده است. اين مشکلات منافع و مصالح کشورهای مسلمان هم جوار و بعضا کل کشورهای اسلامی را با معضل های گوناگون روبرو نموده است.
مسائلی مانند جنگ بین ملل اسلامی و ظهور گروه های تکفیری و جريان های انحرافی بیش ازپیش باعث وارد آمدن آسیب به جايگاه امت اسلامی در جهان شده است. لذا تحلیل روية پیامبر اعظم(ص) در ايجاد وحدت در جامعه اسلامی و همزيستی با همسايگان و تمسک به سیرة ايشان در تعیین خط مشی سیاسی کشورهای اسلامی از اهمیت ويژه ای برخوردار است.

 

کتاب شناسی:

سهرابی، حیدر و شایگان، فریبا. "راهبرد پیامبر اعظم (ص) در نهادینه کردن وحدت در جامعه اسلامی با تأکید بر آموزه های قرآن کریم" مقاله پژوهشی، 1400، فصلنامه بصیرت و تربیت اسلامی، صص64-35

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.144.17.45 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: سه شنبه, 11 اردیبهشت,1403