به نامم میبالم چراکه

شنبه, 24 دی,1401

به نامم میبالم چراکه

امور قرآنی معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س ) و روز زن در تاریخ 23 دی ماه 1401  از تعداد 17 نفر جهادگران سازمان جهاد دانشگاهی که نامشان (فاطمه و زهرا ) بود؛ در قالب ششمین برنامه «به نامم می بالم چرا که ...» با تقدیم کارت تبریک و هدایای فرهنگی قدردانی کرد. 

 یکی از القاب مقدس حضرت زهرا «علیها السلام» حرّه به معنای آزاده است و از آنجا که القاب و اسماء  اولیاء خدا دارای وجه تسمیه است و حکمت، و لطف و دقت در آن نام‌ها و نام‌گذاریها وجود دارد. 

 جا دارد که پیرامون القاب و اسماء و کنیه‌های اولیاء الله؛ مطالعات علمی و تحقیقات جدّی صورت پذیرد تا از این طریق نسبت به زوایای  شخصیت ایشان کسب معرفت  صورت پذیرد. 

زهرا (ع) کسی است که هم تجلّیِ اسم فاطر است و هم"حُرَّه"  نامیده شده است. علی(ع) نیز که خود ابو الائمه است، او را " اَیَّتُها الحُرَّه" خطاب می کند. گاه کسانی که خواستار دیدار فاطمه(س) می شدند، علی(ع) را واسطه قرار می دادند و علی(ع) در باره درخواست شان، اینگونه فاطمه (س) را خطاب قرار می داد؛" ای آزاده، این کسان درخواست ملاقات کرده اند، چه اذن می دهی؟" چرا که  او تصمیم گیرنده، صاحب اختیار و صاحب اذن است. و فاطمه (س) می فرمود: "یا علی! این خانه، خانه ی توست و این زنِ آزاده، همسر تو." 

خدا را شکر که زن مسلمان، نمونه ی بزرگ و بارزی چون فاطمه(ع) الحُرَّه را پیش رو دارد. زنی آزاده؛ خردمند، مدیر و مدبر و همچنین قابل اعتماد است. زنی رها از تعلقات  که در اسارت خواهش ها و آرزوهای واهی قرار ندارد. زنی پاک و مطهر که  برده ی نفسانیات نیست. نگاهی پر نفوذ، فهمی عمیق و وجودی قدرتمند که مربی آزادگی است و نسل آزاده به بار می آورد. نسلی که حماقت ها و جهالت ها را پشت سر گذاشته و مملو از رحمت و خدمت به تمامی مخلوقات خدا است. 

برداشتی آزاد از کتاب جرعه‌ای از کوثر: پژوهشی در نام‌ها و لقب‌های فاطمه زهرا (س)، علیرضا سبحانی نسب، نشر جمال، ص166

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.19.56.45 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: پنجشنبه, 06 اردیبهشت,1403