برگزاری نشست علمی تخصصی واکاوی ریشه‌ها و پیامدهای پدیده طلاق در استان همدان

دوشنبه, 29 خرداد,1402

برگزاری نشست علمی تخصصی  واکاوی ریشه‌ها و پیامدهای پدیده طلاق در استان همدان

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا گفت: یک رابطه بین توسعه­‌یافتگی و طلاق وجود دارد که هم در سطح جهانی و هم در سطح استان­‌های ایران است و بالاترین میزان طلاق در استان تهران و البرز و پایین­‌ترین هم در سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد است.

محمدتقدی سبزه‌ای  با بیان اینکه زمینه­‌ها و علل طلاق زیاد است و برای کاهش آن باید خیلی موارد دیگر را کاهش داد اظهار کرد:  نباید انتظار داشت که طلاق در ایران کاهش پیدا می‌کند؛ تنها نباید اجازه دهیم این آمار افزایش پیدا کند که به نظر بنده این اتفاق هم نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: اتفاقی که در کشورهای اروپایی رخ داده این است که افراد ازدواج‌­های دوم و سوم دارند و در ایران هم در حال اتفاق افتادن است و ما باید با این پدیده کنار بیاییم، طلاق در کشورهای اروپایی و توسعه­‌یافته یک مسئله نیست اما در ایران یک مسئله است و ما باید روی کاهش آسیب­‌پذیری خانم‌­ها در طلاق کار کنیم.

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا گفت: عامل اصلی طلاق در برآورده نشدن انتظارات زوجین از یک­دیگر است که اگر این انتظارات محقق نشود منجر به طلاق عاطفی و در نهایت طلاق قانونی خواهد شد.

محمد مبارکی با بیان اینکه سؤال این است که این انتظارات چرا برآورده نمی­‌شود؟ افزود: ما دو مجموعه علل داریم که یکی مربوط به خود زوجین است و علت دیگر مربوط به ساختارهای جامعه است،: عدم جامعه‌­پذیری که به علت فقدان مهارت زندگی است؛ وقتی ازدواج در سن پایین صورت می­‌گیرد هنوز طرفین قدرت تعامل و گفت­وگو با یک­دیگر را ندارند و نمی‌­توانند مهارت­‌ها را اجرایی کنند و باعث ناسازگاری و درنهایت طلاق خواهد شد.

وی ادامه داد: تغییرات ارزشی و هنجاری جامعه مربوط به ساختار است که در تمام حوزه­‌ها اتفاق می­‌افتد و مجموع این عوامل پدیده طلاق را تسهیل می­‌کند، اگر طلاق را فارغ از قضاوت ارزشی بپذیریم، بحث پیامدهای طلاق و بحث راهکارها پیش می‌­آید.

وی تصریح کرد: طلاق یک امر پیچیده است و با مسائل مختلف اجتماعی در هم تنیده شده است و اگر دنبال راهکار باشیم باید راهکارها هم با نگاه عطفی دنبال شوند،  بحث پیشگیری خیلی مهم است و ما در این حوزه خیلی کوتاهی کردیم و با توجه به این­که 50 درصد خانواده‌­ها ریسک طلاق دارند؛ ما نتوانستیم در این زمینه پیشگیری خوبی داشته باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.145.131.238 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 21 اردیبهشت,1403