گزارش تصویری برگزاری سومین نشست چهارمین دوره طرح ملی فصل سخن - استان گیلان

دوشنبه, 12 تیر,1402

گزارش تصویری برگزاری  سومین نشست چهارمین دوره طرح ملی فصل سخن - استان گیلان

نشست نقد و بررسی کتاب «اقتصاد روایی، چگونه داستان های ویروسی رخداد های بزرگ اقتصادی را می سازند» به همت سازمان انتشارات معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان برگزار شد.

زهرا جنسی دبیر اجرایی چهارمین دوره طرح ملی فصل سخن در استان گیلان، با معرفی این سلسله نشست ها که با هدف آشنایی با کتب حوزه علوم انسانی، ایجاد فضای نقادی و گفت‌وگو و ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان دانشجویان برگزار می گردد، به بیان شرح مختصری از برنامه پرداخته و با اشاره به دو نشست پیشین که در 2 موضوع محوری کارآفرینی و تاریخ برگزار گردید، به معرفی نشست سوم و اساتید و دانشجویان حاضر در نشست پرداختند.

دکتر حمیدرضا سموری مدرس دانشگاه و تحلیلگر کسب و کار در این نشست به عنوان استاد داور و مدیر پنل حضور داشته و با همراهی دو تن از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی به تحلیل محتوایی و نقد کتاب حاضر پرداختند. از جمله سر فصل هایی که در این تحلیل به آن اشاره شد می توان به ماهیت اقتصاد اشاره کرد. حمیدرضا سموری با بیان اینکه اقتصاد سه فرضیه و پیش رمینه را شامل می شود بیان داشت: عقلایی بودن، داشتن منابع محدود و متصل ساختن این منابع به نیازهای نامحدود به نحوی که مطلوبیت حاصل شود از ویژگی های اقتصاد است. ایشان همچنین ضمن تعریف اقتصاد رفتاری اشاره داشتند: نویسنده، ضمن اینکه اقتصاد روایی را در حوزه اقتصاد رفتاری نمی داند، اما المان های استفاده شده در کتاب بیشتر با محوریت اقتصاد رفتاری و اساسا به لحاظ علمی بیشتر از حوزه اقتصاد در حوزه جامعه شناسی نمود دارد.

مهدی غیوری و مجید تکتاز دانشجویان حاضر در این مباحثه ضمن معرفی رابرت شیلر اقتصاددان و خالق اثر مورد بررسی که در سال 2013 جایزه نوبل اقتصاد را از آن خود نمود، به بیان اهداف کتاب پرداخته و اشاره داشتند: علاوه بر جنبه های منطق محور علم اقتصاد، روایات، داستان ها و صحبتهای مردم بر بروز اتفاقات اقتصادی تاثیرگذار است و می تواند از عوامل غیر کمی اما بسیار موثر در شکل  گیری پدیده های اقتصادی باشد. همچنین اشاره داشتند رابرت شیلر فارغ از استدلال و منطق اعداد با اشاره به رفتارهای اجتماعی توانسته پارامتر مهمی را مد نظر قرار دهد.

در انتهای نشست، دانشجویان حاضر در سالن به پرسش و پاسخ در خصوص مطالب ارائه شده پرداختند.

لینک برگزاری نشست در خبرگزاری ایکنا 

لینک برگزاری نشست در سایت روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان گیلان 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.224.61.19 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: شنبه, 29 اردیبهشت,1403