محقق علوم دینی: سبک زندگی اسلامی را در بحث حجاب مورد توجه قرار دهیم

دوشنبه, 12 تیر,1402

محقق علوم دینی: سبک زندگی اسلامی را در بحث حجاب مورد توجه قرار دهیم

به گزارش دفاع‌پرس از خرم آباد، حجت‌الاسلام والمسلمین ضیایی‌نیا امروز در دومین کرسی علمی ـ ترویجی که با موضوع تبیین رویکرد و روش اثرگذار در مسأله حجاب با همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد لرستان برگزار شد، اظهار داشت: حجاب مسئله ای است که از ابتدای انقلاب روی آن بحث بوده و حتی قبل از آن نیز برخی از اندیشمندان به آن ورود کرده و به تبیین آن پرداختند.

وی ادامه داد: در فضای اجتماعی که از ابتدای انقلاب تا کنون داشتیم به کمرنگ شدن موضوع حجاب دامن زده شده است که همین موضوع باعث ایجاد التهاباتی در فضای اجتماعی جامعه شده است.

ضیایی نیا با اشاره به این‌که در برخورد با موضوع حجاب چندین رویکرد وجود دارد، بیان کرد: یک رویکرد که به استناد فقه و احکام فردی بیرون بودن مو حتی یک تار باشد حرام بوده که این رویکرد مورد توجه فقها قرار گرفته است.

این محقق افزود: به موضوع حجاب باید با استناد به فقه نظام‌سازی نگاه کرد و نباید حجاب را از زندگی جدا ببینیم بلکه یک منکر چندبعدی است که به عنوان میدانی در سبک زندگی تعریف شده بنابراین در این راستا باید سبک زندگی اسلامی را مورد توجه قرار دهیم که در این مسیر به مهندسی فرهنگی نیاز داریم.

وی تصریح کرد: سبک زندگی که امروز در جامعه وجود دارد بیگانه و غربی و ناشی از یک مبانی خاص است که جریان مدرنیزه را در فضای زندگی ایجاد می‌کند، که یکی از اقتضاعات یک نوع سبک زندگی پوشش است که در این مسیر رها سازی مهندسی فرنگی جامعه را باید جدی گرفت.

ضیایی‌نیا با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند که تلاش در ترویج سبک زندگی غربی صدمات بی جبرانی به سبک زندگی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... ما زده و مقابله با آن جهاد هوشمندانه می‌طلبد، بیان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری کشف حجاب یک حرام شرعی و سیاسی است، یعنی یک منکر چند وجهی بوده که یک وجه آن فقه فردی و وجه دیگر آن حرمت فردی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.

این محقق اضافه کرد: نمی‌توانیم با رویکرد فقه فردی با منکر ترکیبی مقابله کنیم بنابراین در این زمینه باید دنبال فقه نظام‌سازی و حکومتی برویم که در مواجهه با منکر ترکیبی دو معادله اساسی ضرورت مهندسی فرهنگی و اصلاح سبک زندگی است.

وی تأکید کرد: در زمینه حجاب اکنون به سمت رویکرد جریمه‌ای رفته‌ایم که در این زمینه اگر بنا بود اثرگذار باشد رویکرد قوانین در دهه ۶۰ پاسخگو بود و الان اینگونه نبودیم، اگر به سمت تأسیس ساختارها و الگوهای اسلامی نرویم دولت اسلامی به وجود نخواهد آمد و در این صورت میدان سبک زندگی اسلامی را خالی کرده و باید آن را به سبک زندگی غربی واگذار کنیم که در این صورت دیگر جای اعتراضی به محصول این میدان وجود ندارد.

ضیایی‌نیا افزود: از نظر مقام معظم رهبری علاج پروپاگاندای حجاب تبیین است، ما در فضای اجتماعی جامعه با چند دسته مواجه هستیم که برای هرکدام از آن‌ها طرح‌هایی اجرا کردیم، مانند چهارشنبه طلایی، پاتوق دخترانه، پاتوق پسرانه، طرح محبت و مودت و طرح کافه‌ها که هرکدام تأثیرات خود را روی مخاطبان داشته اما یک راه حل کوتاه مدت است.

این محقق بیان کرد: راه حل اصلی مسئله حجاب این است که با رویکرد فقه حکومتی و نظام سازی و مهندسی فرهنگی سبک زندگی اسلامی را داشته باشیم که محصول آن حجاب اسلامی است.

وی افزود: آسیب‌های فضای دانشجویی ما به سه دسته شناختی، عاطفی و رفتاری تقسیم می‌شود که راهکار آن در شرایط کنونی که دشمن میدان سبک زندگی را تصرف کرده و می‌خواهیم با محصول آن مواجهه کنیم، ورود از کانال مودت و محبت  است.

ضیایی‌نیا تأکید کرد: در کنار قانون قهری و جریمه‌ای یک قانون فرهنگی نیز باید در رابطه با حجاب و عفاف داشته باشیم.

وی بیان کرد: وقتی میدان سبک زندگی را به دشمن دادیم برخورد انتظامی، نظامی و جریمه‌ای منجر به ایجاد جامعه دوقطبی می‌شو

ضیایی‌نیا تأکید کرد: مهم‌تر از قانون، پذیرش است که مدل سبک زندگی اسلامی می‌تواند این زمینه را ایجاد کند، این نکته قابل اعتناست که مدل طرح شده برای گذر از اوضاع فعلی بود و طرح حجاب دارای سه مرحله دراز مدت، میان مدت و کوتاه مدت است.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.19.244.187 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: شنبه, 29 اردیبهشت,1403