اخبار نشست نقد کتاب «همه خبرها اینجاست» دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی

چهار شنبه, 12 مهر,1402

 اخبار  نشست نقد کتاب «همه خبرها اینجاست» دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم نجمه جوادی در جلسه نقد کتاب «همه خبرها اینجاست» که به همت شعبه علوم پزشکی جهاددانشگاهی و با مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد بیان کرد: این کتاب زندگینامه دکتر پروین ناصحی است که اولین بانوی جراح عمومی ایران است و یکی از روحیاتی که او را از دیگر پزشکان متمایز می‌کند، حس مسئولیت پذیری او است.

وی افزود: پروین ناصحی در روستای "کیلان" از توابع شهرستان دماوند به دنیا آمد و فرزند اول از خانواده هفت نفره بود، دوران کودکی خود را در روستای محل تولد و دوران تحصیل را به واسطه شغل نظامی پدر در تبریز گذراند و برای کنکور به تهران می‌آید.

جوادی ادامه داد: آنچه که شخصیت خانم دکتر را برای بنده جذاب کرد و مورد توجه قرار داد، پشتکار او بود که علاوه بر استعداد، وی پشتکار بسیار زیادی داشته، به طور مثال او به قدری برای کنکور درس می‌خوانده که محل تکیه‌اش بر روی دیوار می‎ماند؛ هم‌چنین دکتر ناصحی علی رغم نقصی که به واسطه عارضه‌ای که در کودکی در ناحیه پا برای وی به وجود آمده بود به شدت در کارش مهارت داشت.

نویسنده کتاب همه خبرها اینجاست بیان کرد: خانواده وی اعم مادر و برادران و خواهران به امریکا مهاجرت می‌کنند و از او هم می‌خواهند که به آنها بپیوندند، اما وی قبول نمی‌کند و در پاسخ می‌گوید کسی که به میهن خود پشت می‌کند قابل اعتماد نیست و در حال حاضر در جنگ کشور به من نیاز دارد.

وی گفت: پروین ناصحی بعد از دوران تحصیل با رتبه خوب در کنکور قبول می‌شود و بعد از پایان دوره پزشکی عمومی با آزمون وارد عرصه جراحی عمومی می‌شود.

جوادی تصریح کرد: تخصص جراحی عمومی تبحر بسیار خاصی را می‌طلبد و پروفسور فاضل استاد دکتر پروین ناصحی بیان می‌کند که در ایران به دلیل سنگینی کار جراح عمومی، جراح عمومی خانم نداشتیم و دکتر ناصحی اولین بانوی در عرصه جراحی عمومی است که در دوران طبابت به پنجه طلا نیز معروف می‌شود و هیچگاه در جراحی‌ها خطا نداشتند و در آخرین روز حیات خود که 5 ماهه نیز باردار بودند، بالاترین عمل جراحی را انجام دادند.

نویسنده کتاب همه خبرها اینجاست گفت: خانم دکتر ناصحی در طرح انصار که از طرف سپاه اجرا می‌شد شرکت و خانواده شهدا و مجروحین را ویزیت می‌کرد و در مدت حیاتش که در قم زندگی می‌کرد، مجروحین جنگی کمترین نقص و قطع عضو را داشتند.

در ادامه موسوی منتقد ادبی با بیان اینکه سی و پنج سال از شهادت دکتر ناصحی می گذرد و باعث تأسف است که زندگینامه وی بعد از سی و چهار سال که از شهادت وی می‌گذرد منتشر شده است، گفت: فکر می‌کنم اگر پروین ناصحی در سرزمین دیگری حضور داشت، از او یک قدیس ساخته بودند و این نشانه کوتاهی جامعه ادبی و همه کسانی است که نسبت به قهرمانان خودشان بی‌تفاوت هستند.

وی ادامه داد: موضوعی که در منابع دیگری غیر از این کتاب مشاهده کردم این بود که خانم دکتر ناصحی اولین جراح عمومی زن ایرانی بوده و دوم اینکه رکورد بالاترین تعداد جراحی را در یکی روز در زمان جنگ تحمیلی داشتند، یعنی 94 عمل در یک روز که این اتفاق جز عنایت و برکت وقت امکان‌پذیر نخواهد بود.

موسوی گفت: شاید بیش از اینکه اولین بودن در یک عرصه و رکورددار بودن مهم باشد، سبک زندگی فرد و مواجهه با آن حرفه مهم است، زیرا همیشه اولین بودن به معنی بهترین بودن نیست و شاید بهتر است در رابطه با زندگی دکتر ناصحی از کمیت عبور کنیم و به کیفیت توجه برسیم.

این منتقد کتاب گفت: حیات یک نشانه از رحمت الهی است و ما می بینیم که در کتاب «همه خبرها اینجاست» حفظ جان‌ها به چه میزان برای دکتر ناصحی اهمیت دارد، وی در موضوع ازدواج نیز از اینکه بخواهند سواد فرد مقابل و موقعیت اجتماعی و تفاوت‌های فرهنگی او را درنظر بگیرند، به یک نکته توجه می‌کنند و آن زندگی بخشی و توجه به حیات انسان‌ها است، در کتاب این جمله وجود دارد که خیلی از افراد، زندگی خود را مدیون محمدرضا هستند.

وی بیان کرد: در آیه 32 سوره مائده آمده که «هر کس انسانی را جز برای حق، [قصاص] یا بدون آنکه فسادی در زمین کرده باشد، بکشد، چنان است که همه انسان ها را کشته، و هر کس انسانی را از مرگ برهاند و زنده بدارد، گویی همه انسان ها را زنده داشته است». پس وقتی که نجات یک انسان برابر با نجات جان تمام انسان‌هاست مشخص می‌شود که عمق و بزرگی کار پروین ناصحی تا چه اندازه است.

موسوی تصریح کرد: در این کتاب و در زندگی شخصی پروین ناصحی وجهه زندگی بخشی او بسیار بزرگ و قوی است، گویی وی برای نجات جان انسان‌ها آمده است.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.145.163.58 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: پنجشنبه, 20 اردیبهشت,1403