به گزارش ایسنا، دکتر کمال خدایی در همایش «مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت» که صبح امروز، چهارشنبه، ۳ آبان در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: مرکز پایش مسئولیت اجتماعی جهاد دانشگاهی سال ۹۷ تشکیل شد. براساس تجربه ۲۰ ساله خود در حوزه آلودگی زیستمحیطی به ویژه در حوزه نفت، از چالشهای صنایع با محیطزیست و جوامع انسانی آگاهی دارم.
وی با بیان اینکه یکی موانع اساسی در بحث مسئولیت اجتماعی عدم شکلگیری درک مشترک از مفهوم مسئولیت اجتماعی در کشور است، اظهار کرد: فقدان برداشت واحد سبب به وجود آمدن مشکلات فراوان شده است؛ به نحوی که به جای اثربخشی زمینه را برای سوءاستفادههای اقتصادی و سیاسی ایجاد کرده است.
دکتر خدایی گفت: مرکز پایش مسئولیت اجتماعی جهاد دانشگاهی، برنامهها، اقدامات پژوهشی و ترویجی متعددی برای حل مسائل دارد تا از رهگذر آن به ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی برسد. همچنین برگزاری نشستهای تخصصی و نشستهای دوسویه با هدف دستیابی به یک مفهوم مشترک و واحد در میان فعالان عرصه اجتماعی از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: سال گذشته، ۶ نشست تخصصی با همکاری سازمانها و شرکتهای مختلف برگزار کردیم. برگزاری همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت را میتوان جمعبندی نشستهای سال گذشته برشمرد.
وی با بیان اینکه برگزاری این همایش را میتوان اختتامیه فعالیتهای گذشته برشمرد، گفت: برگزاری همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت، نقطه عطف و سرآغازی برای یک مسیر پر فراز و نشیب است. امیدوارم با انطباق تحقیقات انجام شده در راستای مسائل روز کشور بتوانیم موانع پیش روی این طرح را برداریم تا مفهوم مسئولیت اجتماعی را در کشور نهادینه کنیم.
به گزارش ایسنا، بابک دارابی در همایش «مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت» که امروز، چهارشنبه، ۳ آبان در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، با اشاره به رویکردهای موجود در ارتباط صنعت نفت با دانشگاهها، اظهار کرد: نقش دانشگاه در سیاستگذاری مسئولیت اجتماعی صنعت نفت و اقدامات عملیاتی در تعامل با واحدهای دانشگاهی یکی از رویکردهای ارتباط صنعت نفت با دانشگاهها است.
وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی به طور خاص در شرکتهای صنایع بالادستی و صنایع پایین دستی بر محیط پیرامونی تاثیر بسیاری میگذارد، گفت: این واحدهای صنعتی در صورت آگاهی مدیران میتوانند اثرات مثبتی در محیط پیرامونی داشته باشند و منجر به توسعه پایدار در این مناطق شوند.
مشاور اجتماعی وزیر نفت ادامه داد: نقش مراکز علمی و دانشگاه در زمینه توسعه پایدار بسیار مهم است. ادبیات دانشگاهها در توسعه پایدار باید منطبق بر سیاستهای صنایع باشد؛ به همین دلیل، بسیار مهم است که شرکتهای بزرگ و بینالمللی با تحول مفهومی مسئولیت اجتماعی انطباق داشته باشند.
وی با بیان اینکه طرح جدید شیوهنامه مسئولیت اجتماعی یکی از تجارب مشترک میان وزارت نفت و دانشگاهها به حساب میآید، اظهار کرد: هفته گذشته، این طرح رونمایی شد. این طرح نه تنها در صنعت نفت بلکه صنایع دیگر هم میتواند استفاده شود و اجرای این طرح نیز الزامآور است.
دارابی ادامه داد: تجربه مشترک وزارت نفت با دانشگاهها محدود به طرح جدید نمیشود، بلکه ترجمه گزارشها بر اساس استانداردهای بینالمللی با استفاده از تجارب اساتید دانشگاهها از دیگر تجربههای مشترک به حساب میآید.
مشاور اجتماعی وزیر نفت با بیان اینکه رویکرد صنعت نفت و دانشگاه یک رویکرد دو سویه است، افزود: بهرهگرفتن از ظرفیت و تجارب صنایع از یک سو و از سوی دیگر استفاده از ایدههای دانشگاهها منجر به بهبود وضعیت صنایع و ارتباط مؤثر با جوامع پیرامونی میشود.
وی گفت: صنعت نفت به عنوان یکی از صنایع پیشران، اقداماتی در زمینه مسئولیت اجتماعی داده است. به طور مثال، ۲۲ هزار دانشآموز دورههای ارتقای توانایی فردی را سپری کردهاند که از این تعداد، ۲۴۶ نفر موفق به کسب رتبههای کمتر از ۱۰۰۰ در کنکور شدند.
مشاور اجتماعی وزیر نفت درباره قراردادهای علمی و پژوهشی با دانشگاهها در راستای ازدیاد برداشت، گفت: به منظور افزایش برداشت با دانشگاههای تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی تبریز، صنعتی شیراز، صنعت نفت، علم و صنعت و خلیجفارس و فردوسی مشهد قراردادهایی منعقد کردهایم.
وی با اشاره به همکاری میان صنعت نفت و سازمان فنیوحرفهای، گفت: برای ۶۵۰۰ دانشآموخته دانشگاهی در مناطق نفتخیز طی همکاری با سازمان فنیوحرفهای و منطبق بر سطوح آموزشی و تحصیلی دانشآموختگان، بستههای آموزشی مکانیک، برق و جوشکاری ارائه شد. این بستههای آموزشی با هدف جذب دانشآموختگان در صنایع نفتی و خود اشتغالی ارائه شد.
دارابی با بیان اینکه وزارت نفت از پیشنهادهای اساتید دانشگاهها و کارشناسان در حوزه مسئولیت اجتماعی استقبال میکند، افزود: ایجاد ارتباط مؤثر با محیط پیرامونی به عنوان هدف نهایی تمام اقدامات صورت گرفته به حساب میآید.
وی در پایان گفت: برگزاری همایش علمی مسئولیت اجتماعی، صنعت و دانشگاه و استفاده از ظرفیت دانشگاهی، نقش مؤثری در رسیدن به اهداف مسئولیت اجتماعی دارد.
محمدعلی شاهحسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در همایش ملی «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» با اشاره به ضرورت اصلاح و اجرای صحیح قوانین در حوزه مسئولیت اجتماعی گفت: در زمینه مسئولیتهای اجتماعی با ضعف نظارتها مواجه هستیم و لازم است این مشکل را حل کنیم.
وی بیان کرد: ما چگونگی را بر چرایی مقدم دانستیم و مشکل از همینجا شروع میشود، در صورتی که چرایی را حل نکردیم و تا زمانی که چراییها حل نشوند ابزارها هم تقویت نخواهند شد و لذا اگر چرایی مسئولیت اجتماعی را درک کنیم به چگونگی هم دست پیدا خواهیم کرد.
به گزارش روابط عمومی همایش، مهدی طغیانی در همایش «مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت» که امروز، چهارشنبه ۳ آبان در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: شاهد شکلگیری جریانی حوزه مسئولیت اجتماعی هستیم و جهاد دانشگاهی و دانشگاه شهید بهشتی پرچمدار این جریان هستند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه به عنوان یک معلم در علم اقتصاد معتقدم که فعالیتهای تولیدی و اقتصادی باید بر اساس تاثیرات جانبی آن مورد بررسی قرار گیرد، گفت: تاثیرات جانبی تبدیل به اعداد و ارقام میشود؛ به عبارت دیگر، درآمد شرکتها محاسبه میشود، اما هزینههای تحمیلی بر محیط زیست مانند آلودگی هوا و فرسایش خاک محاسبه نمیشود.
وی ادامه داد: اگرچه فعالیتهای تولیدی، صنعتی و معدنی منجر به بروز منافع میشود، اما مشکلاتی مانند آلودگی هوا، فرسایش خاک، فرسودگی جاده برای محیط پیرامونی ایجاد میکند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه مهمترین نقطه ضعف در حوزه مسئولیت اجتماعی فقدان شفافیت است، اظهار کرد: هزینهها به هیچ وجه مشخص نیست؛ به طور مثال، با روی کار آمدن اعضای جدید شورای شهر، لیست هزینههای صورت گرفته در این بخش اعلام شد که دستمایه حملات سیاسی شد.
وی ادامه داد: به دلیل فقدان شفافیت شاهد اعلام ارقام میلیاردی از سوی شرکتهای بزرگ اقتصادی و صنعتی در حوزه مسئولیت اجتماعی بودیم، اما در خصوص نحوه هزینهکرد آن شفافسازی صورت نگرفته است و حتی نگرانیهایی درباره پولشویی نیز مطرح شده است.
طغیانی با بیان اینکه عدم قاعدهگذاری از دیگر مشکلات این حوزه است، افزود: قوانین منسجمی در این بخش وجود ندارد؛ به طور مثال، مطابق قانون باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی از معادن صرف حوزه مسئولیت اجتماعی شود که این رقم به حدود ۶ همت میرسد که بر مبنای گستره سرزمینی رقم چندانی به حساب نمیآید.
وی ادامه داد: این رقم ناچیز صرف هزینههای جاری دولت میشود. به دلیل نبود شفافیت شاهد فشار بر واحدهای صنعتی برای تامین وعدههای مسئولان هستیم و این موضوع باعث نارضایتی مردم و واحدهای تولید بزرگ صنعتی شده، به طور مثال، برای اهالی ساکن در مجاور یک شهرک صنعتی خواستار دریافت منابع مالی از این واحدهای صنعتی در راستای مسئولیت اجتماعی هستیم، اما این درحالی است که این واحدها اعلام کردهاند از موظفی خود نیز بیشتر پرداخت کردهاند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه برای شفافیت در حوزه مسئولیت اجتماعی نباید به اقدامات قهری اکتفا کرد، گفت: مجلس در این زمینه قانونی تصویب کرده که مطابق آن کمک به شرکتهای دانشبنیان در لیست پرداخت مالیاتی به عنوان مشوق ثبت شود، اما به دلیل عدم همکاری سازمان امور مالیاتی بسیاری از واحدهای صنعتی ترجیح میدهند کمکی به این شرکتها نداشته باشند.
وی ادامه داد: نبود شفافیت در حوزه مسئولیت اجتماعی باعث ایجاد فضایی برای سوءاستفاده سیاسی و اقتصادی شده است، معمولا بودجه مسئولیت اجتماعی توسط شرکتها تامین میشود و در صورت عدم اجرای آن شرکت تحت فشار قرار میگیرد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تاسیس خیریههایی با عناوین حمایت از محیط زیست ناشی از همین عدم شفافیت است و علاوه بر حل این مشکل باید قوانین این حوزه ضمانت اجرایی نیز داشته باشند، مجلس نیز با تصویب قوانینی به دنبال این موضوع است.
وی گفت: استانداردسازی فعالیتهای حوزه مسئولیت اجتماعی را میتوان کلید حل مشکلات این حوزه برشمرد تا شاهد یک روند اجرایی ثابت در این بخش باشیم.
به گزارش روابط عمومی همایش، دکتر فرشاد مقیمی در همایش «مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت» که امروز، چهارشنبه، ۳ آبان در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: پاسخگویی و توجه به حوزه مسئولیت اجتماعی دو شاخص مهم در بحث توسعه است. بسیاری از کشورهای پیشرفته به موضوع پاسخگویی توجه ویژهای دارند. بررسی مطالعاتی بیانگر این است که تقریبا هیچ کشوری بدون توجه به موضوع مسئولیتپذیری به موفقیت نرسیده است.
معاون وزیر صمت افزود: برگزاری همایشهایی از این دست و رویدادهای علمی باعث جهتدهی بهتر به اهداف و اثربخشی حوزه مسئولیت اجتماعی میشود. باید اذعان کرد که مجموعه صنعتی کشور به این مطالعات نیاز دارد.
وی با اشاره به چالشهای حوزه مسئولیت اجتماعی، اظهار کرد: عدم شفافیت، نبود ضمانت اجرایی برای قوانین و نبود مقرارت متناسب با عملکرد واحدهای صنعتی از موانع اصلی بر سر راه مسئولیت اجتماعی است.
مقیمی با بیان اینکه متاسفانه نگاه غلطی در خصوص حوزه مسئولیت اجتماعی شکل گرفته است، اظهار کرد: برای حل مشکلات این حوزه میبایست اقدامات خاصی انجام داد، درحالی که در برخی از مواقع عدم دخالت و ورود نتایج مثبتی دارد.
معاون وزیر صمت گفت: به منظور افزایش همکاری بخش صنعت باید مشوقهایی را در قالب معافیتهای مالیاتی در نظر گرفت، این قانون در مجلس تصویب شده، اما به دلیل عدم همکاری سازمان مالیاتی اجرایی نشده است.
وی در پایان گفت: مسئولیت اجتماعی دو بعد دارد؛ اما به مؤلفه «فقرزدایی» مسئولیت اجتماعی بیشتر توجه شده است؛ در حالی که «تکمیل زنجیره صنعت» میتواند اثرات مثبتی داشته باشد. با افزایش اشتغالزایی میتوان سطح فقر را کاهش داد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت صمت، «مهدی محمدیفر» مشاور وزیر صمت در امور ارتباط با نهادهای حاکمیتی، امروز چهارشنبه در همایش ملی «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» ضمن بیان مطلب فوق گفت: مسئولیت اجتماعی شرکتی، امری است که قدمت چندانی در برنامهریزیها و سیاستگذاری اقتصادی جهانی ندارد اما در کشورمان بهعلت وجود ساختارهای اجتماعی و فرهنگی دیگر دوستی و آموزههای دینی و اعتقادی مفهومی است که از دیرباز در بین فعالان اقتصادی ما مطرح بوده است.
وی ادامه داد: همین امر نیز باعث شده تا به امروز بخش عمدهای از شرکتها و بنگاههای اقتصادی در مواقع بحرانی بهطور خودجوش در فعالیتهای خیرخواهانه مشارکت کنند و سهم خود را در کاهش آلام مردم ایفا کنند یا بنا بر فرمایش رهبر انقلاب، دست به کمکهای مؤمنانه بزنند.
مشاور وزیر صمت در امور ارتباط با نهادهای حاکمیتی با اشاره به اینکه در تمامی بحرانها، شاهد حضور و همراهی فعالان اقتصادی و مشارکت مردمی برای عبور از بحرانها بودهایم، افزود: در زمان هشت سال دفاع مقدس، اوج این همراهی را شاهد بودیم و پس از آن در زمان بروز هر گونه حادثهای اعم از زلزله، سیل و حتی در زمان بروز اپیدمی کرونا، این همراهی و همدلی را بهشکل زیباتری شاهد بودیم.
وی با اشاره به اینکه اساساً یکی از ویژگیهای مدیران و زمامداران شایسته توجه به کل جامعه و جهتگیری برای خدمت به جامعه است، اضافه کرد: این ویژگی که همان داشتن مسئولیت اجتماعی است، در کلام امیرالمؤمنین نیز این گونه بیان شده که شما در پیشگاه خداوند مسئول بندگان خدا و شهرها و خانهها و حیوانات هستید، خدا را اطاعت کنید و از فرمان خدا سر بر مدارید.
محمدیفر با تاکید بر این موضوع مهم که در این زمینه تاکیدات مقام معظم رهبری، نیز همواره در مسیر مشارکت مردم در حوزه اقتصاد و مردمی کردن اقتصاد است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس دولتمردان و مقامات و فعالان اقتصادی باید تلاش کنند تا با سیاستگذاری مؤثر فعالیتهای اقتصادی و مشارکت و توانمندی مردم در حوزه های تولیدی بهویژه در مناطق روستایی و محروم را افزایش دهند و سعی در توسعه همه جانبه کشور داشته باشند.
وی اضافه کرد: در این راه مسئولیت اجتماعی شرکتی، باید بتواند همراه با توسعه اقتصادی رشد یابد که تا به امروز کارهای بسیار ارزشمندی در این زمینه توسط شرکتهای دولتی و خصوصی رخ داده اما فعالان اقتصادی هم باید به این مساله توجه داشته باشند.
مشاور وزیر صمت در امور ارتباط با نهادهای حاکمیتی با تاکید بر اینکه مسئولیت اجتماعی درست، مسئولیت اجتماعی مؤثر است، نه مسئولیت اجتماعی نمایشی، یادآور شد: ما دنبال آن هستیم تا بین سرمایههای اقتصادی و سرمایههای اجتماعی خود، مشارکت هوشمند برقرار کنیم که این دو ساحت ما را در رسیدن به توسعهای همه جانبه یاری میکند.
وی با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی بهطور کلی در شش سطح تعریف میشود، تاکید کرد: 3 سطح آن به مسئولیتپذیری مرسوم است که در کشورمان نیز بسیاری از شرکتها در این زمینه در حال فعالیت هستند. سه سطح عالیتر آن هم فعالیتهایی است که مسئولیت اجتماعی را با نوآوری، اثرگذاری و پایداری همراه کرده است.
محمدیفر سطح یک این موضوع را «مسئولیت اجتماعی به مثابه کار خیر» برشمرد و تصریح کرد: این سطح بهدنبال فعالیتهای خیرخواهانه است و رویکرد بخشش را در کسب و کارها به گونهای که در گذشته انجام میشد، ادامه دادهاند.
وی سطح ۲ را «مسئولیت اجتماعی به مثابه بازاریابی اجتماعی» عنوان کرد و افزود: این سطح از رایجترین انواع فعالیت CSR است که به اشتباه گاهی تنها رویکرد شناخته شده در مسئولیت اجتماعی معرفی میشود. استفاده از المانهای اثربخش اجتماعی و زیستمحیطی با هدف برندینگ و بازاریابی است.
مشاور وزیر صمت در امور ارتباط با نهادهای حاکمیتی با بیان اینکه سطح سوم «مسئولیتاجتماعی به مثابه مدیریت ریسک» است، ادامه داد: بسیاری از کسب و کارها یا فعالان اقتصادی بنا بر اثرات نامطلوبی که بر جامعه با محیط زیست میگذارند، آگاهانه و مسئولانه برخورد کرده و در جهت رفع آن تلاش میکنند. هدف ما، تکمیل این رویکردها و حرکت به سمت رویکردهایی است که همراه با نوآوری و خلاقیت باشد و بهدنبال اثرگذاری پایدار و اجتماعی، مسئولیت اجتماعی باید در کنار فعالیتهای اقتصادی، خلق ارزش کند.
وی سطح چهارم را «مسئولیت اجتماعی بهمثابه فرایندهای کسب و کار» دانست و تاکید کرد: یکی از مهمترین انواع CSR که نیازمند توجه جدی در میان کسب و کارها بوده، این است که به باز تعریف فرایندها با نگاهی مسئولانه و با هدف کاهش اثرات منفی و افزایش اثرات مثبت پرداخته شود.
محمدیفر «مسئولیت اجتماعی به مثابه حل مساله اجتماعی» را سطح پنجم این مقوله برشمرد و خاطرنشان کرد: ما نیازمند مداخله بالینی، بسیج منابع، ظرفیتها و توانمندیهای فعالان اقتصادی برای حل مسائل اجتماعی هستیم و ضمن حساسیت نسبت به تبعات فعالیتهای توسعهای خود، در جهت رفع مسائل اجتماعی با زیست محیطی هم حرکت کنند. این سطح از مسئولیت اجتماعی به بلوغ سازمانی و همراهی و همدلی چندجانبه دستگاهها نیازمند است.
وی با اشاره به اینکه «مسئولیت اجتماعی بهمثابه ماموریت بنگاه اقتصادی» سطح ششم مسئولیت اجتماعی است، اظهارکرد: بالاترین سطح مسئولیت اجتماعی، این سطح است که هدف و ماموریت یک سازمان در جهت یک خیر عمومی بنا شود. همچنین هدف از کار و فعالیت، رسیدن به آن خیر جمعی باشد که در کنارش سود و منفعت مالی نیز رخ میدهد، در این سطح است که خلق ارزش در کنار فعالیت اقتصادی رخ میدهد.
مشاور وزیر صمت در امور ارتباط با نهادهای حاکمیتی یادآور شد: تلاش ما این است که شرکتها را از سطحهای پایین به سطحهای بالاتر سوق دهیم. اما باید در این زمینه توجه داشت، ابزارهای دستوری و قانونی به تنهایی راهگشا نیستند و ما نیازمند آگاهسازی و استفاده از ابزارهای بازاری هستیم.
وی با تاکید بر اینکه شفافیت، همدلی از نوع شناختی و نه احساسی پاسخگویی معناگرایی ایجاد مطالبه و تقاضا توسط مشتریان جز ابزارهای اساسی است، افزود: شرکتها باید به تمامی ذینفعان خود توجه کنند و منافع همگی را در تصمیمات مبنا قرار دهند. همچنین شرکتها باید نگاه سیستمی و کلان داشته باشند و از رویکردهای منطقهای دوری کرده و در انجام مسئولیتهای اجتماعیشان به آمایش سرزمین توجه کنند.
محمدیفر با اشاره به اینکه تدوین قانون یکپارچه برای شرکتها بدون توجه به تفاوتها و نوع فعالیت شرکتها اشتباه است و باید دستگاههای دولتی ضمن توجه به بخش خصوصی و ایجاد مشوقها جهت توسعه مسئولیت اجتماعی، استانداردسازی کنند، گفت: در همین زمینه وزارت صمت تصمیم دارد، جهت حرکت شرکتها از سطوح پائین مسئولیت اجتماعی به سطوح عالیتر آن، سند مسئولیت اجتماعی شرکتهای صنعتی، معدنی و بازرگانی را با یک نگاه راهبردی و کلان تدوین کند، تا شرکتها در این زمینه باشد و منجر به بازی برد – برد و همکاری هوشمندانه میان سرمایههای اقتصادی و اجتماعی شود.
به گزارش ایسنا، دکتر حسین محمودی در همایش «مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت» که امروز، چهارشنبه ۳ آبان در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: روال همایشها به این نحو است که دبیران علمی از تعداد مقالات دریافتی سخن میگویند، اما من اینجا حضور دارم که از مقالاتی که دریافت نکردهام، سخن بگویم.
وی با بیان اینکه ما در زمینه تولید محتوا درباره مسئولیتپذیری اجتماعی ضعف داریم، گفت: بررسی مقالات منتشر شده طی یک بازه زمانی ۱۰ ساله نشان میدهد که در زمینه تولید محتوای مسئولیت اجتماعی ضعیف هستیم. مقالات منتشر شده طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ بیانگر این است که مقالات مرتبط با مسئولیتپذیری اجتماعی در حوزههای شرکتها ۳۵ درصد رشد کرده و تعداد مقالات با موضوع مسئولیتپذیری اجتماعی در دانشگاهها نیز ۱۵ درصد رشد کرده است. رشد مقالات در حوزه مسئولیتپذیری دانشگاهها بسیار ضعیف است.
دبیر علمی همایش مسئولیتپذیری اجتماعی، دانشگاه و صنعت با بیان اینکه تعداد افراد محدودی در همایش حضور دارند، گفت: اگرچه تعداد افراد کمی حضور دارند، اما تمام افراد مرتبط با مسئولیتپذیری هستند. ما برای برگزاری این همایش، نشستهای ۶گانه برگزار کردیم و در آینده نشستهای ۶۰۰گانه برگزار میکنیم.
وی ادامه داد: شرایط، سبب دلسرد شدن ما نمیشود، بلکه ما را مصممتر میکند. مفتخریم که اولین همایش مسئولیتپذیری اجتماعی، صنعت و دانشگاه را برگزار میکنیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه موضوع مسئولیتپذیری اجتماعی در سایر کشورها کاسبوکاری نشده است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی، این همایش را در حد بضاعت خود برگزار کرده و دست یاری را به سوی کسانی دراز کرده است که در این زمینه دغدغه دارند. ما از برخی شرکتها درخواست کمک کردیم، اما آنها از ما درخواستهایی داشتند. ما دست یاری به سوی افراد غیر مرتبط برای برگزاری همایش دراز نکردیم.
محمودی با بیان اینکه جای خالی صنایع خصوصی در این همایش احساس میشود، گفت: حدود ۴۵۰ دعوتنامه برای این شرکتها ارسال کردیم، اما درخواستهایی داشتند.
عضو هیاتعلمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: مؤلفه مسئولیتپذیری، یک مفهوم ایرانی اسلامی است که باید در کانون توجه قرار گیرد. ارگانهای بسیاری مانند وزارت صمت و مرکز پژوهشهای مجلس برای برگزاری این همایش به ما کمک کردند.
وی با بیان اینکه مسئولیتپذیری اجتماعی در حوزه دانشگاهها مغفول مانده است، اظهار کرد: مرکز «پایش مسئولیت، اجتماعی و فرهنگی» را در جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی احداث کردهایم تا حضور خود در زمینه مسئولیتپذیری را اعلام کنیم.
به گزارش روابط عمومی همایش، محمودرضا آقامیری در همایش «مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت» که صبح امروز، چهارشنبه، ۳ آبان در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: تمام سازمانها در برابر جامعه پیرامونی خود مسئولیت دارند و باید نقش خود را در قبال جامعه تعریف کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاهها نسبت به جامعه و مردم جامعه پیرامونی خود بیتفاوت نیستند، ادامه داد: وظایف و ماموریتهای متعددی برای دانشگاهها تعریف شده است؛ تربیت نیروی انسانی، یکی از وظایف دانشگاهها محسوب میشود.
رئیس همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت ادامه داد: دانشگاهها باید نسبت به جامعه پاسخگو باشند. امیدوارم دانشگاهها در مسیر توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی، مسئولیتپذیری و پاسخگویی گام بردارند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه برگزاری نشستهایی از این دست میتواند اثربخش باشد، افزود: برگزاری این نشستها میتواند به این معنا باشد که خود را مسئول میدانیم و به نحوی فرهنگ مسئولیتپذیری و پاسخگویی را ترویج میدهیم. من باز هم تاکید میکنم که دانشگاهها در برابر اساتید، دانشجویان، کارمندان و جامعه پیرامونی خود مسئول هستند.
وی با اشاره به اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی در دانشگاهها، گفت: پرسش «آیا دانشگاهها توانستهاند در زمینه پاسخگویی و مسئولیتپذیری اجتماعی به خوبی عمل کنند؟» را مطرح میکنم. افراد خارج از بدنه دانشگاهها باید به این پرسش پاسخ دهند، اما باید بگویم اگر دانشگاهها قوی باشند در کنار مسائل آموزشی و پژوهشی در زمینه تربیت نیروی انسانی گام برمیدارند. دانشگاهها میبایست نیروی انسانی مسئولیتپذیر و پاسخگو تربیت کنند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی درباره سبقه تربیت نیروی انسانی در دانشگاهها، خاطرنشان کرد: در گذشته، ما فقط به جنبههای کمی تربیت نیروی انسانی توجه میکردیم، اما در این روزها علاوه بر جنبههای کمی به مسائل کیفی در زمینه تربیت نیروی انسانی توجه میکنیم.
وی با بیان اینکه پاسخگویی اجتماعی و مسئولیتپذیری باید جزء ذات تربیت نیروی انسانی باشد، اظهار کرد: دانشگاهها نباید فقط خواهان تربیت نیروی انسانی باشند، بلکه باید به دو مؤلفه مسئولیتپذیری و پاسخگویی در زمینه تربیت نیروی انسانی توجه کنند.
دکتر آقامیری درباره برنامه تحولی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: برنامه تحولی این مرکز آموزشی را حدود ۸ ماه پیش تنظیم کردیم. در آن بازه زمانی، برنامه تحولی چند دانشگاه بزرگ را بررسی کردم. بررسیها بیانگر این بود که دانشگاهها در برابر مسئولیت اجتماعی بیتفاوت نیستند و در مسیر حل مسائل اجتماعی گام برمیدارند.
رئیس همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت، ادامه داد: چند سال پیش، رهبری در سخنان خود به موضوع مسئولیتپذیری و علم نافع اشاره کردند.
وی با بیان اینکه همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت را با افتخار برگزار میکنیم، گفت: من از جهاد دانشگاهی و به ویژه جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی تشکر میکنم. وزارتخانههای صمت، نفت و رفاه در کنار ما برای برگزاری این همایش حضور دارند. این سازمانها در راستای مسئولیتپذیری برای برگزاری این همایش گام برداشتهاند و هدف آنها پرکردن بیلان کاری نیست.
دکتر آقامیری درباره برگزاری همایشهای شبیه به همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت، گفت: برگزاری همایشهایی از این دست، به این معنا است که به دنبال مسئولیتپذیری هستیم.
وی با بیان اینکه دانشگاهها نسبت به اهالی خود و جامعه پیرامونی مسئول هستند، گفت: مسئولیتپذیری دانشگاهها محدود به جامعه پیرامونی، اساتید، دانشجویان و کارمندان نمیشود، بلکه در زمینه جهانی هم مسئولیت دارند. ارتقای سطح فرهنگ، آموزش و زمینههای تحصیلی باید از سوی دانشگاهها به جامعه جهانی منتقل شود.
در مسئولیت اجتماعی نکات بسیار ارزشمندی وجود دارد
دکتر مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در این برنامه خاطرنشان کرد؛ خوشحالیم که امروز جامعه دانشگاهی در کنار صنعت قرار گرفته است و امیدواریم روز خوب و پر ثمری برای هردو جامعه باشد.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، افرود: در حوزه مسئولیت اجتماعی نکات بسیار ارزشمندی وجود دارد، اما نکتهای که باید به آن توجه کرد، این است که مسئولیت اجتماعی مجموعه فعالیتهایی، فراتر از منفعت سازمانی که به منفعت اجتماعی هم فکر می کند، است. همچنین در حوزه دانشگاهی هم، دانشگاهی که بتواند مبتنی بر نیازهای نسل فعلی و آینده طراحی برنامه کند و علمی که نافع باشد، میتواند مصداق دانشگاهی باشد که به مسئولیت اجتماعی فکر میکند.
دکتر باصولی خاطرنشان کرد: دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان یکی از اجزای اصلی جهاد دانشگاهی در این مسیر گام برداشته تا بتواند تعامل سازنده با سایر اجزای این اکوسیستم مهم که در حوزه های علمی، فرهنگی و آموزشی فعال هستند، نقش ایفا کند.