مرحله نهایی و اختتامیه رویداد رقابتی تبیینی «کرسی زنان»

شنبه, 20 آبان,1402

مرحله نهایی و اختتامیه رویداد رقابتی تبیینی «کرسی زنان»

مرحله نهایی و اختتامیه رویداد رقابتی تبیینی «کرسی زنان» با همکاری سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی قزوین و محوریت مناظرات بانوان شاغل در دانشگاه‌های استان قزوین برگزار شد.

در مرحله نهایی تیم «ضحی» از دانشگاه علوم پزشکی و تیم «شهید آسمیه» از دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان موافق و مخالف گزاره «مهمترین دلیل بالا رفتن سن ازدواج عدم استطاعت مالی است» با یکدیگر به مناظره پرداختند و در نهایت تیم «شهید آسمیه» از دانشگاه آزاد اسلامی توانست به برتری برسد و عنوان تیم نخست این رقابت‌ها را از آن خود کرد.

در مناظره رده‌بندی نیز تیم «حدیث» و تیم «بانوان پیشرو» هر ۲ از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) به عنوان موافق و مخالف گزاره «شرایط اقتصادی خانواده، موجب افزایش سقط جنین غیرقانونی در جامعه شده است» به مناظره پرداختند و در نهایت تیم «بانوان پیشرو» توانست مقاوم سومی این دوره از مسابقات را کسب کند.

در این مرحله راحله خادمیان، عضو هیأت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، سیده زهرا موسوی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، ناهید ساوه از دانشگاه علوم پزشکی قزوین، حمیدرضا مشهدی، عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و مهدی مهدیخانی، عضو هیأت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) داوری مناظرات را برعهده داشتند.

تلاش برای برگزاری رویداد ملی «کرسی زنان»
در مراسم اختتامیه این مسابقات نرگس انصاری، به عنوان دبیر هماهنگی این رویداد اظهار کرد: آنچه باعث شد ما برگزاری مناظرات بانوان شاغل در دانشگاه‌ها را در دستور کار خود قرار دهیم این بود که بخش اعظمی از بانوان شاغل در دانشگاه‌ها تحصیلات عالیه دارند و صاحب دانش و فکر و اندیشه هستند ولی درگیر روزمرگی کارهای اداری شده‌اند.

وی افزود: بنابراین ضمن همفکری با معاونت فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، این رویداد با هدف استفاده از ظرفیت کارکنان خانم دانشگاه‌ها و تشویق به مطالعه، ایجاد رقابت و انگیزه برگزار شد و با برگزاری این رویداد قصد داشتیم که فضای علمی را برای بانوان شاغل در دانشگاه ایجاد کنیم تا از ظرفیت خود افراد در حل مسائل مربوط به بانوان استفاده شود.

مشاور بانوان رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: ضمن تشکر از دانشگاه‌های مشارکت‌کننده در این رویداد به همکاران جهاد دانشگاهی استان قزوین که مسئولیت اجرایی این رویداد را برعهده داشتند خداقوت می‌گویم و امیدوارم با پیگیری‌هایی که از وزارت‌خانه داریم بتوانیم این رویداد را در سطح دانشگاه‌های کشور نیز برگزار کنیم.

۹۶ درصد آمار سقط مربوط به جنین‌های مشروع است

در ادامه مراسم کبری علیخانی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین، اظهار کرد: مهمترین روش برای اینکه بتوان فرهنگی را در جامعه ایجاد کرد گفت‌وگوی چهره‌به چهره است، با اینکه امروز فضای مجازی جایگزین بسیاری از گفت‌وگوهای حضوری را گرفته اما هنوز به اذعان بسیاری از روانشناسان بحث‌های حضوری بیشترین بازخورد و تأثیر را در فرهنگسازی دارد.
وی در ادامه بیان کرد: این رویداد آغازی برای گسترش گفتمان‌سازی در دانشگاه‌ها و سپس در جامعه است، در راستای گفتمان‌سازی الگوی سوم زن مسلمان، مسائل اصلی بانوان استان احصا شده و براساس دغدغه‌های بانوان این گفتمان‌سازی صورت خواهد گرفت.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین با اشاره به موضوعات مربوط به ازدواج و سقط جنین در این دوره از مناظرات، خاطرنشان کرد: این موضوعات مسائلی است که در کشور به شدت با آن دست به گریبان هستیم و تغییر دادن فرهنگسازی‌هایی که در گذشته صورت گرفته، بسیار سخت است، ولی همین گفتمان‌هایی که درحال شکل‌گیری است به گشایش گره‌های ذهنی مردم کمک می‌کند.

وی افزود: آماری که درباره سقط جنین وجود دارد به دلیل وجود سقط‌های غیرقانونی آمار دقیقی نیست ولی آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد سالانه ۳۵۰ هزار تا ۶۵۰ هزار جنین در کشور ما سقط می‌شود و ۹۶ درصد این آمار مربوط به والدینی است که به صورت مشروع فرزنددار شده‌اند که این امر نشان می‌دهد قبح سقط جنین در کشور ما شکسته شده است.
علیخانی با اشاره به کاهش آمار ازدواج در استان و کشور نیز گفت: طبق پژوهش‌های کارشناسان جمعیت‌شناسی در ۱۰ سال گذشته مهمترین عامل در کاهش ازدواج تغییر سبک زندگی است هرچند که مسائل اقتصادی نیز روی مسئله ازدواج جوانان اثرگذار است اما موضوعات فرهنگی در صدر دلایل قرار دارد.

در پایان برنامه از تیم‌های برگزیده اول تا سوم با اهدای لوح و جایز نقدی تقدیر به عمل آمد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.141.8.247 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: یکشنبه, 23 اردیبهشت,1403