رونمایی از دو عنوان کتاب در حوزه علوم پزشکی

یکشنبه, 01 بهمن,1402

رونمایی از دو عنوان کتاب در حوزه علوم پزشکی

به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، سازمان انتشارات جهاددانشگاهی لرستان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان امروز،  طی مراسمی که در سالن جلسات معاونت تحقیقات و فناوری دانشکده پزشکی پردیس کمالوند دانشگاه علوم پزشکی لرستان برگزار شد، از دو عنوان کتاب رونمایی کرد.

 

در این مراسم که امین آزادبخت، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد لرستان و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز حضور داشتند، از کتاب «رشد حرکتی در کودکان ناشنوا»، تألیف پروین ویسکرمی و مهدی روزبهانی و کتاب «کنترل عفونت در دندان‌پزشکی» تألیف کامران آزادبخت و صدیقه قاسمی‌مقدم رونمایی شد.

 

 

 

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی لرستان برگزاری آیین رونمایی کتاب را گامی در جهت ایجاد انگیزه در مؤلفان و نویسندگان دانست و افزود:  سازمان انتشارات جهاددانشگاهی لرستان همچنین این ظرفیت و توانایی را دارد که علاوه بر پیوست رسانه‌ای و فرهنگی نسبت به بازنشر، توزیع آنلاین کتاب، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، چاپ کتاب در تیراژ بالا و تخصصی مشارکت خوبی با مراکز علمی و دانشگاهی از جمله دانشگاه علوم پزشکی لرستان داشته باشد.

 

در ادامه نیز پروین ویسکرمی از نویسندگان کتاب «رشد حرکتی در کودکان ناشنوا» با بیان اینکه این کتاب را قبلاً به زبان انگلیسی نوشته‌ام که ترجمه آن به زبان‌های فرانسه، ایتالیایی، روسی، هلندی، اسپانیایی، لهستانی و پرتغالی نیز در دسترس است، گفت: کتاب «رشد حرکتی در کودکان ناشنوا» بیانگر لزوم توجه به توانبخشی کودکان ناشنوا در همه ابعاد رشدی است (نه صرفاً بُعد تربیت شنیداری) و مطالعه این کتاب به همه افراد دلسوز در زمینه توانبخشی کودکان ناشنوا از جمله والدین، متخصصان شنوایی‌شناسی، گفتار درمانی، کاردرمانی، رفتار حرکتی، روانشناسی، کربیان ورزش، کارشناسان مراکز خانواده و کودک ناشنوا توصیه می‎شود.

 

این نویسنده لرستانی با اشاره به فقر مطالعاتی شدید در حوزه رشد حرکتی در کودکان ناشنوا در سنین زیر سه سال بیان کرد: اکثر مطالعاتی که در این زمینه انجام شده مربوط به کودکان ناشنوا بالای سه سال سن هستند.

 

ویسکرمی با بیان اینکه عدم رشد مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف کودکان دارای آسیب شنوایی، یکی از دغدغه‌های سیستم‌های بهداشتی و آموزشی است که می‎تواند به مشکلات طولانی‌مدت در آموزش و یادگیری آنها منجر شود، اظهار کرد: معلولیت شنوایی این کودکان به‌طور معمول به علت درگیر شدن سیستم دهلیزی و تعادلی مشکلات مختلف رشدی را به همراه خواهد داشت. عمده مطالعات در این کودکان بر آسیب‎های شناختی و زبانی متمرکز بوده و رشد مهارت‌های حرکتی در این گروه از افراد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه این کتاب ابتدا مروری بر کم‌شنوایی و توانبخشی داشته و سپس به بررسی رشد حرکتی کودکان ناشنوا براساس مطالعات سه دهه گذشته پرداخته و در پایان به شرح یک مطالعه پژوهشی در این خصوص می‎پردازد، افزود: پژوهش‌های مختلف حوزه علوم اعصاب نشان می‎دهد که سیستم شنوایی ـ حرکتی تعامل دو جانبه و نزدیک در فرآیند تولید و ادراک گفتار دارند و دوگانگی کلاسیک اداراک و حرکت، دیگر چندان قابل دفاع نیست.

 

در ادامه این مراسم، کامران آزادبخت از نویسندگان کتاب «کنترل عفونت در دندان‌پزشکی» نیز ضمن تقدیر از جهاددانشگاهی به خاطر برگزاری آیین رونمایی کتاب گفت: این کار باعث ایجاد انگیزه و حس رقابت در نویسندگان و مؤلفان می‎شود.

 

وی با بیان اینکه وقتی حس رقابت در بین نویسندگان و مؤلفان نباشد انگیزه پایین و روزمرگی به وقوع می‎پیوندد و این یک آسیب است، افزود: در دانشگاه علوم پزشکی لرستان توانایی‎ها و ظرفیت‌های خوبی در حوزه تألیف کتاب در بین دانشجویان و اساتید وجود دارد که می‌طلبد این ظرفیت‌ها با برگزاری برنامه‌هایی از این دست معرفی شوند.

 

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.144.28.50 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: یکشنبه, 09 اردیبهشت,1403