بخشی از درسگفتار صنوبر وجود جلسه دوازدهم:
«الّا من أتى الله بقلب سليم» مرآة العقول: يعنى قلب سالم از شرك و شك. بعضى گفتند از فساد و معاصى و علت اينكه تنها سلامت قلب را (در نجات از مهالك) ذكر كرد، آنست كه وقتى قلب سالم شود ديگر اعضا از فساد پاك مىشوند زيرا همه فسادى كه به اعضا دامنگير انسان مىشود جز از راه قصد قلبى نيست، بنا بر اين بهترين اعضا و بدترين اعضا قلب است و «الناس على دين ملوكهم» همين است پادشاه بدن قلب است اگر پادشاه عادل شود جوارح و اعضا عدالت پيشه كند و اگر وى فاسد شود همه اعضا فاسد شوند. لذا اشتباه و خطا بخشوده مىشود، زيرا با سلامت قلب زنگارى از ناحيه اعضا بر وى نمىنشيند و گويى كار اعضا معتنا به نيست ولى اگر قصد از قلب باشد و عمدا بخواهد كارى انجام دهد اين معصيت و نافرمانى است و مادامى كه قلب تعلق به آن دارد بخشودگى در كار نيست و لذا توبه نصوح يعنى تامين سلامتى قلب از مقاصد سوء و با آن گناه جوارح سنجيده مىشود فتبصّر.
ابن فهد حلى، احمد بن محمد، آداب راز ونياز به درگاه بى نياز (ترجمه عدة الداعي) - تهران، چاپ: اول، 1381 ش.
..........
جهت استفاده از فایل صوتی این جلسه از درسگفتار صنوبر وجود میتوانید به آرشیو رادیو رویتاب مراجعه فرمایید
🌳درسگفتار صنوبر وجود
تحقیق و تحلیلی بر ماهیت و حالات قلب انسان از دریچه متون دینی
🎙در بیان و بنان
دکتر پویا پایداری
🎬 فصل چهارم
🏫جلسهٔ دوازدهم «قسمت۸۷»
قلب سالم
📆شنبه
۱۴۰۳٫۰۱٫۰۴
☀️روز دوازدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵
🕰ساعت: ۱۴
📕«قلب را در حقيقت از اين رو قلب ناميدهاند، كه منقلب و دگرگون مى شود.
حكايت دل حكايت يك پَر است
كه در دشتى به بيخ درختى آويخته شده
و باد آن را زير و رو مىكند.»
محورهای خاص:
☘️پادشاه بدن قلب است اگر پادشاه عادل شود جوارح و اعضا عدالت پيشه كند
☘️ توبه نصوح يعنى تامين سلامتى قلب از مقاصد سوء
☘️ قلب متعلق به قصد نازیبایی بخشودگی ندارد
☘️عجب گناه قلب است زيرا گناه به توبه زايل مىشود و طاعت مكفر آن است! ولى عجب صفتى نفسانى است كه از بين بردن آن دشوار است
☘️ مغرور، نفس و فكر و علم و عقل خويش را برتر دانسته و باعث استفاده نكردن و مشورت ننمودن و پرسش ننمودن از داناتر از خود مىشود و چه بسا از فكر غلط خوشش مىآيد و نيز بر آن اصرار مىورزد و آفات خودپسندى و عجب بىشمار است.