بخشی از درسگفتار صنوبر وجود جلسه بیستم:
حق تعالى صلاة را وسيله ذكر قرار داده است. شيخ بهائى در آخر شرح حديث دوم كتاب «اربعين» گويد: «قال بعض الاكابر: انّما كان الفكر أفضل الأعمال لأنّه عمل القلب و هو أفضل من الجوارح فعمله أشرف من عملها، ألا ترى الى قوله تعالى: أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي؟ فجعل الصّلوة وسيلة الى ذكر القلب. و المقصود أشرف من الوسيلة».
در ترجمه «قطب شاهى» آن را چنين ترجمه كرده است: «بعضى از اكابر گفتهاند: سبب اينكه مرتبه فكر بر مرتبه عبادت رجحان يافته آنست كه فكر عمل قلب است و عبادت عمل جوارح و اعضا، و هيچ شك نيست كه قلب اشرف از اعضا است. پس عمل او نيز اشرف باشد از عمل اعضا چنانچه آيه كريمه: أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي اشعار به آن دارد چه كه مفسّرين ذكر را در اين آيه تفسير به فكر كردهاند يعنى بر پاى داريد نماز را به واسطه فكر من، و مقرّر است كه مقصود اشرف از وسيله مىباشد پس فكر كه مقصود است اشرف باشد از نماز كه وسيله و سبب حصول آنست».
شيخ بهايى، محمد بن حسين، منهاج النجاح في ترجمة مفتاح الفلاح - تهران، چاپ: ششم، 1384ش.
جهت استفاده از فایل صوتی این جلسه از درسگفتار صنوبر وجود میتوانید به آرشیو رادیو رویتاب مراجعه فرمایید
🌳درسگفتار صنوبر وجود
تحقیق و تحلیلی بر ماهیت و حالات قلب انسان از دریچه متون دینی
🎙در طراوت کلام
دکتر پویا پایداری
🎬 فصل چهارم
🏫جلسهٔ بیستم «قسمت۹۵»
آواز قلب
📆یکشنبه
۱۴۰۳٫۰۱٫۱۲
☀️روز بیستم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵
🕰ساعت: ۱۴
📕«قلب را در حقيقت از اين رو قلب ناميدهاند، كه منقلب و دگرگون مى شود.
حكايت دل حكايت يك پَر است
كه در دشتى به بيخ درختى آويخته شده
و باد آن را زير و رو مىكند.»
محورهای خاص:
☘️ فكر عمل قلب است و عبادت عمل جوارح و اعضا،
☘️ اى عيسى دلت را با ترس و خشيت رام خويش گردان
☘️ دعاء با انصراف قلب به غير و عدم توجّه به حق سبحانه محض سوء ادب است
☘️حبّ چون قوى گردد چون عشقه همه قلب را فرا گيرد
☘️ خشوع در دل و روح، خضوع در اعضا و جوارح