بخشی از درسگفتار همان هیچ شو جلسه بیست و نهم:
طاعت اهل نفاق و مردم رياكار متفرع بر ايمان نيست و در نتيجه عمل از صورت نفساني جدايي ميپذيرد – البته اين خود دليلي بر مدعاي ماست كه مولوي عمل را مساوي و يا جزء ماهيت ايمان نميداند زيرا اگر ماهيت ايمان صرفاً عمل بود منافق هم ميبايست اهل ايمان باشد- و خود در مقام پاسخ بر ميآيد و ميگويد:
شاهدت گه راست باشد گه دروغ |
مست گاهی از می و گاهی ز دوغ |
|
دوغ خورده مستیی پیدا کند |
های و هوی و سرگرانیها کند |
|
آن مرائی در صیام و در صلاست |
تا گمان آید که او مست ولاست |
مولانا نماز منافق را به شاهد دروغ گو تشبيه ميكند، گواه و شاهد هميشه راست نميگويد اما اين باعث نميشود كه قاضي در موارد ضروري، شاهد را از اداء شهادت باز دارد.
مولوی در تصویری که از ایمان ارائه میدهد، به هیچ وجه آن را با قرائت کلمات و عباراتی که حاکی از ایمان باشد، یکسان نمی داند و صرف نام مؤمن را ارزش و اعتبار نمی داند.
میم و واو و میم ونون تشریف نیست |
|
لفظ مومن جز پی تعریف نیست
|
بلکه
ذات ایمان نعمت و لوتیست هول |
|
ای قناعت کرده از ایمان به قول
|
با توجه به استنباطهای انجام شده از متن مثنوی در نگاه مولان ایمان بر دونوع است 1- ایمان تقلیدی، 2- ایمان تحقیقی. مولوی بر آن است که برای رسیدن به ایمان تحقیقی با ید از پوسته تقلید گذشت و مقلّد بر خطر عظیم گمراهی است و باید شخصاً در پی نور و یقین و تجربه باشد تا بینا شود و در امان باشد
بلکه تقلید است آن ایمان او |
|
روی ایمان را ندیده جان او
|
جهت استفاده از فایل صوتی این جلسه از درسگفتار همان هیچ شو میتوانید به آرشیو رادیو رویتاب مراجعه فرمایید
🕌درسگفتار همان هیچ شو
📚شرحی مفهومی و موضوعی بر مقالات شمس تبریزی
🎙در بیان و بنان
دکتر پویا پایداری
🏫جلسهٔ بیست و نهم
عمل؛ ادعا
📆 دوشنبه
۱۴۰۳٫۰۱٫۲۰
🌙شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵
🕰ساعت: ۲۱:۳۰
📕«در این دنیا که همه میکوشند چیزی شوند تو"هیچ" شو. در انسان نه ظنِ منیّت بلکه معرفتِ هیچ بودن اهمیت دارد.»
🔗محورهای خاص:
🎈« میگوید :که تو داری افراد را میرنجانی و سرد میکنی. "رغبت ایجاد کن نه تنفر".
گفتم: که اگر آنها را امتحان نکنم خودشان را نمیشناسند.
دیدی اعتقاد عدهای که ادعای جانبازی و ارادت داشتند به محض اینکه امتحانشان کردم چه شد؟
دیدی چگونه نقاب آنها را کنار زدم و بدون حجاب آنها را دیدی؟»
🎈لفظ مومن جز پی تعریف نیست
🎈ادعا بر اساس باور باید باشد نه تقلید
🎈در دام افتادن و مذبوح شدن مقلد از آن روست که او از افکار پست دیگران میچرد
🎈ادعا از پی پژمردگی نیست
🎈 ادعا بی ثمر است الا اظهار نهان خواه قول وخواه فعل و غیر آن
🎈عمل اثبات مدعاست نه اظهار زبان
گرچه تفسیر زبان روشنگر است//لیک عشق بیزبان روشنتر است
🎈حکایت کسی که توبه کند و پشیمان شود و باز فراموش کند