آیدین علی‌بیگی تشریح کرد: جزییات عناصر به‌کاررفته در پوستر پویش روضه‌های خانگی

چهار شنبه, 29 مرداد,1399

آیدین علی‌بیگی تشریح کرد: جزییات عناصر به‌کاررفته در پوستر پویش روضه‌های خانگی

آیدین علی‌بیگی، طراح پوستر «پویش روضه‌های خانگی»که چهارشنبه گذشته رونمایی شد، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره چگونگی ایده‌پردازی و طراحی این پوستر و استفاده از المان‌های به‌کار رفته در آن اظهار کرد: خدا را بسیار شاکرم که امسال نیز توانستم نذر خود را برای سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران گرامی ایشان با طراحی پوستر روضه‌های خانگی ادا کنم. زمانی که طراحی این پوستر به بنده سپرده شد، ایده کلی کار را بسیار پسندیدم. به دلیل آنکه این روز‌ها برای همه دوستداران اهل‌بیت(ع) با توجه به شیوع بیماری کرونا و خطرناک بودن شرکت در مجالس، این دغدغه ذهنی پیش آمده که مجالس عزاداری باید به چه صورتی برگزار شوند که خطر ابتلا به بیماری به حداقل برسد. موضوع برپایی روضه‌های خانگی و اقامه عزای حسینی(ع) به این شیوه سالیان درازی است که در فرهنگ ایرانیان مسلمان ریشه دوانده و در زمان حال نیز باید از این ریشه محکم ارادت به خاندان عصمت و طهارت بهره برد.

علی‌بیگی در ادامه به برخی جزییات استفاده شده در طراحی این پوستر اشاره و بیان کرد: نخستین چالشی که در طراحی پوستر با آن مواجه بودم، استفاده از عناصر گرافیکی به صورتی بود که می‌بایست محیط بسته و عدم حضور در فضای بیرونی را به مخاطب القا می‌کرد. لذا برای این منظور از طرح بته‌جقه استفاده کردم. طرح‌های بته‌جقه در فرهنگ کهن ایران سابقه طولانی دارد و دارای معانی همچون ایستادگی، آزادگی، تواضع، مهر و محبت است. بر همین اساس، این طرح را به عنوان فضای درونی انسان در نظر گرفتم و طرح یک شمع که نشان از معرفت اهل‌بیت(ع) و روشنگر بودن این معرفت در زندگی انسان است و در معنای دیگر، این همان آتش عشقی است که به واسطه مظلومیت قیام عاشورا، سال‌هاست دل شیعیان را می‌سوزاند.
وی افزود: از سوی دیگر، تکامل طرح بته‌جقه به ایرانی بودن آن که به دوران صفویه بر می‌گردد، اشاره دارد و این دوره زمانی است که مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی ایران تعیین شده است. قیام بزرگ عاشورا نیز به عنوان زمینه‌ساز این تغییر بزرگ در ایران حائز اهمیت بوده و این قدمت تاریخی به واسطه به‌کارگیری طرح بته‌جقه ایرانی در پوستر، به مخاطب القا می‌شود. تکثیر این طرح در پشت صفحه به این معنا است که هر فرد می‌تواند در فضای خانه خود شمعی نمادین بیافروزد و با استفاده از فناوری ارتباطی نوین نظیر گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، اقامه عزا کند.

طراح پوستر «پویش روضه‌های خانگی» گفت: درج تصویر پنجره فولاد و ضریح در این پوستر، نماد توسل به اهل‌بیت(ع) است. اما ایده تبدیل نماد هشتگ به ضریح و پنجره فولاد از اینجا به ذهنم رسید که ما شیعیان از سالیان دور، از این طریق یکدیگر را می‌شناختیم و با هم ارتباط برقرار می‌کردیم و توسل به خاندان عصمت و طهارت سبب برقراری ارتباط قوی و معنوی بین شیعیان و عاشقان اهل‌بیت(ع) می‌شد؛ لذا در طراحی پوستر، این خلاقیت را به صورت تلفیق ضریح و هشتگ تصویرسازی کردم با این هدف که در انتشار پوستر روضه‌های خانگی، لزوم توسل به اهل‌بیت(ع) و ارتباط بین ارادتمندان ایشان مؤکداً نشان داده شود و عزاداری‌هایی که هر فرد با توجه به شرایط امسال محرم در خلوتش برگزار می‌کند، از طریق این هشتگ در شبکه‌های اجتماعی، ارتباط مفید و سازنده‌ای را ایجاد کند. علی‌بیگی در پایان گفت: خداوند را شاکر هستم که سهم کوچکی در این حرکت بزرگ داشته‌ام و از همسرم خانم دکتر فائزه ابراهیمی، تشکر ویژه‌ای دارم که در طراحی پوستر و ایده‌پردازی آن صبورانه به من کمک کرده‌اند. به تمام دست اندرکاران پویش «روضه‌های خانگی» خدا قوت می‌گویم و امیدوارم عزارداری‌های همه ما مورد قبول حضرتش قرار گیرد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.144.45.187 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 02 آذر,1403