سیدحسن نصرالله ولایت‌پذیر حقیقی بود

یکشنبه, 15 مهر,1403

سیدحسن نصرالله ولایت‌پذیر حقیقی بود

مقاومت ایستادگی و سازش‌‌ناپذیری با ظلم و آمادگی همه‌‌جانبه برای حفظ داشته‌های مادی و معنوی و به‌دست‌ آوردن ارزش‌‌های مادی و معنوی، چه در وجه فردی و چه در وجه جمعی در هویت فرهنگی، دینی و تمدنی یک جامعه یا یک امت کبیر باید پررنگ باشد. وقتی چنین آمادگی‌ به‌‌وجود آید، دیگر آن فرد یا جامعه «مقاومت‌‌یافته» به آرامش مطلوب رسیده و هیچ عامل درونی و بیرونی نمی‌‌تواند آن را به نابودی و ازهم‌‌پاشی بکشاند. 

در این میان نباید از رهبران چنین جامعه مقاومی غافل شد، چراکه رهبران مقاومت نقش اساسی و پیش‌برنده در جامعه برای تحقق مقاومت دارند و این رهبران باید دارای شاخصه‌هایی باشند. از این‌رو نشست تبیینی «مؤلفه‌های رهبران مقاومت از منظر قرآن کریم؛ با محوریت مکتب سید مقاومت» به‌مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به همت خبرگزاری ایکنا شعبه قم، چهارشنبه، ۱۱ مهرماه برگزار شد و در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم به ارائه مطالبی پرداخت که در بخش اول آن مفهوم مقاومت، فرهنگ مقاومت، دولت مقاومت و مؤلفه‌های رهبران مقاومت تبیین شد و اکنون بخش دوم از نظر می‌گذرد:

توکل و اعتماد به خداوند از دیگر مؤلفه‌های رهبران و مجاهدان مقاومت است که خداوند درآیه ۱۷۲و ۱۷۳ سوره آل عمران فرمودند: «...و اَنَّ اللهَ لایُضیعُ اَجرَا المُومنینَ؛ الَّذِينَ اسْتَجابُوا لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ؛ الَّذِينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إِيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيل؛ همانا خداوند پاداش مؤمنان را ضایع نخواهد کرد، آنهایی كه دعوت خدا و پيامبر(ص) را پس از آن همه جراحاتى كه به آنها رسيد، اجابت كردند، از ميان آنها براى كسانى كه نيكى كردند و تقوا پيش گرفتند، پاداش بزرگى خواهد بود. اينها كسانى بودند كه بعضى از مردم به آنها گفتند مردم لشكر دشمن براى حمله به شما اجتماع كرده‌اند، از آنها بترسيد، اما آنها ايمانشان زيادتر شد و گفتند: خدا ما را كافى است و بهترين حامى ماست.»

سیدحسن نصرالله هیچ کاری را بدون توکل آغاز نمی‌کرد

در این آیات خداوند مجاهدانی که در نبرد با دشمنان مقاومت کردند و در مقابل تهدیدات دشمنان، قدرت توکل خویش به خدا را به رخ آنها کشیدند را مورد ستایش قرار داده است. این ستایش خداوند از آنان نشان‌دهنده ارزش والای قدرت توکل است که از ویژگی‌های ضروری یک مسلمان مجاهد است. در حالات شهید سیدحسن نقل شده است که توکل به خدا را محور اصلی در تمام تصمیمات خویش قرار می‌داد.

سیدحسن نصرالله هیچ‌گاه نمی‌ترسید و رصد میدانی ایشان نشان می‌داد که به‌دلیل ایمان قوی و توکل به خداوند، ترسی به دل راه نمی‌داد. 

ولایت‌پذیری یکی دیگر از مؤلفه‌های رهبران و مجاهدان مقاومت است که خداوند مؤمنان را هنگام مواجه با دشمنان به این امر توصیه کرده است و فرمود: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا لَقيتُمْ فِئَةً...وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ» (انفال/ ۴۵ و ۴۶) با توجه به نقش تعیین‌کننده اطاعت از رهبری خصوصاً هنگام مقابله و مبارزه با دشمنان در پیروزی مؤمنان، خداوند بارها در چندین جای قرآن مؤمنان را به اطاعت از رسول خدا و پرهیز از نافرمانی آن حضرت سفارش کرده است و پیامد بی‌توجهی به این امر یعنی نافرمانی از فرماندهی جبهه اسلامی، نتیجه‌ای جز شکست را به همراه ندارد.

همان‌طور که خداوند همین مسئله را علت شکست مسلمان در غزوه احد اعلام کرده است. در ماجراى جنگ احد مسلمانان در آغاز جنگ با اتحاد و شجاعت خاصى جنگيدند و پيروز شدند و لشكر دشمن از هم پراكنده شد و موجى از شادى سراسر لشكر اسلام را فراگرفت ولى نافرمانى جمعى از تيراندازان كه در شكاف كوه(عينين) به فرماندهی عبداللَّه‌ بن جبير مى‌جنگيدند و نافرمانی آنها از دستور مافوق و رها كردن آن سنگر حساس برای جمع‌آورى غنائم، سبب شد كه ورق برگردد و شكست سختى به لشكر اسلام وارد شود.

در آیه ۱۵۳ همین سوره مجدداً خداوند به پیامد بی‌توجهی مسلمانان به فرمان پیامبر اسلام(ص) در جنگ احد اشاره کرده است آنجا که فرمود: «به خاطر بياوريد هنگامى كه از كوه بالا می‌رفتيد و جمعى در وسط بيابان پراكنده می‌شديد و به عقب‌ماندگان نگاه نمی‌كرديد و پيامبر از پشت سر شما را صدا می‌زد، سپس اندوه‌ها يكى پس از ديگرى به‌سوى شما روى آورد.»

امروز نیز اگر مسلمانان بخواهند از ثمرات تلاش‌های خویش در عرصه‌های گوناگون مقاومت بهره‌مند شوند باید اطاعت و پیروی از نایب بر حق امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری را همانند سید شهیدان سیدحسن نصرالله و سردار دل‌ها شهید سلیمانی سرلوحه خویش قرار دهند که توانستد با پیروی از فرماندهی کل قوا پیروزی‌های درخشانی را برای امت اسلام در خاورمیانه به ارمغان آورد.

یک خاطره زیبایی هم از ایشان در این‌باره نقل شده که درباره ولایت‌پذیری به آیت‌الله مصباح گفت: «یک بار برای حضرت شیخ توضیح دادم که ما ولایت را به شیوه‌ای متفاوت حتی با بسیاری از برادران‌مان در ایران به ولایت ایمان داریم. این‌گونه اعتقاد داریم اگر ولی امر دستوری داد باید آن را اطاعت کنیم و از او پیروی می‌کنیم. اگر از کاری نهی کرد نباید آن کار را انجام دهیم و آن کار را انجام نمی‌دهیم.

تا اینجا قدر متیقن و مسلم است، اما ما شناختی از مبانی و اصول و مزاج ایشان یعنی شیوه‌ اندیشه‌ ایشان داریم. مثلاً هنگامی که مسئله‌ای را بررسی می‌کنیم و احتمال می‌دهیم که این کار مورد رضایت ایشان است، آن کار را انجام می‌دهیم. همچنین به صرف آنکه احتمال بدهیم یک کار باعث رنجش خاطر، ناراحتی یا غضب ایشان می‌شود، از انجام آن کار پرهیز می‌کنیم. آیت‌الله مصباح گفت: این همان ولایت حقیقی است.»

تنها رمز پیروزی مسلمانان ولایت‌پذیری محض است

تاریخ پیروزی و شکست‌های مسلمانان از صدر اسلام تاکنون بهترین گواه بر سخنان گوهربار علمدار مقاومت است که تنها رمز پیروزی مسلمانان پیروی بدون چون و چرا از ولایت است، همان‌گونه که در این سال‌های انقلاب نیز ثابت شده است که هر کجا فرمان رهبری بر زمین مانده آنجا جز عقب‌ماندگی و شکست چیز دیگری نصیب ملت نشده است و هرجا که فرمان و توصیه‌های ایشان عملی شده، رشد و بالندگی نصیب ملت شده است.

از بارزترین مصداق بی‌توجهی به توصیه‌های آن رهبر فرزانه درباره مبارزه همگانی با تهاجم فرهنگی بوده است که امروز به دلیل بی‌توجهی به ارشادات دلسوزانه آن رهبر عزیز، شاهد برهنگی و بی‌عفتی در جامعه و شاهد بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در کشور هستیم و در صحنه جهانی هم شاهد نسل‌کشی مسلمانان فلسطین هستیم به دلیل ضعف ولایت‌پذیری مسلمانان و حاکمان اسلامی.

بنابراین اگر به دنبال نجات مظلومان عالم و نابودی توطئه‌های دشمنان در جوامع اسلامی هستیم باید توصیه‌های ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری را عملیاتی کنیم همان‌گونه که سید شهیدان مقاومت و سردار دلها حاج قاسم سلیمانی با اطاعت از رهبر عزیز با تمام قوا به دفاع از مردم مظلوم فلسطین و سوریه و لبنان برخواستند و جان عزیزشان را در این راه فدا کردند و امروز با مکتب خویش الگوی تمام آزادی‌خواهان جهان شدند.

درباره ولایت‌پذیری سیدحسن علمدار جبهه مقاومت نکات زیبایی در ولایت‌پذیری نقل شده است که وی در سخنرانی خود به‌مناسبت ایام محرم در ضاحیه جنوبی بیروت گفت: «به آقا و امام‌مان، امام خامنه‌ای می‌گوییم ای آقای ما، ای امام ما، ای حسین ما، ما همان حرفی را به شما می‌زنیم که اصحاب امام حسین(ع) در شب عاشورا به ایشان زدند و گفتند ای آقای ما، ای امام ما، ای رهبر ما اگر ما می‌دانستیم که کشته می‌شویم، سپس سوزانده می‌شویم، آنگاه خاکستر ما بر باد داده می‌شود، سپس زنده می‌شدیم و باز هم کشته می‌شدیم، سوزانده می‌شدیم، خاکسترمان بر باد داده می‌شد و این کار هزار بار با ما می‌شد و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هزار بار این کار را با ما بکنند، ای فرزند حسین تو را رها نخواهیم کرد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.117.77.73 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 27 مهر,1403