روز ملی کیفیت

شنبه, 19 آبان,1403

روز ملی کیفیت
پيامبر خدا صلی الله عليه و آله:
إنَّ اللّهَ تَعالی يُحِبُّ إذا عَمِلَ أحَدُكُم عَمَلًا أن يُتقِنَهُ.
خداوند متعال دوست دارد كه هرگاه فردی از شما كاری می كند آن را درست (بی عيب) انجام دهد.
كنز العمّال: ۹۱۲۸.

18 آبان؛ روز ملی کیفیت

كيفيت چيست؟
كيفيت‌ به‌ معناي‌ دستيابي‌ به ‌استانداردهاي ‌از پيش ‌تعيين ‌شده‌ است. با توجه‌ به‌ اين‌ تعريف‌ ابتدا استانداردهاي‌ توليد محصول‌ يا ارايه ‌خدمت‌ مشخص‌ شده‌‌ و سپس ‌فعاليت ها در جهت‌ دستيابي‌ به‌ اين‌استانداردها انجام‌ مي‌ شود و استانداردها را براي‌ داده ‌ها (شامل ‌مواد، نيروي‌ انساني‌، تجهيزات‌، فضا، پول‌ و...) و فرآيندها در نظر مي‌ گيرند.

 استانداردها با توجه‌ به‌ نيازها و انتظارات‌ مشتري ها مشخص‌ مي ‌شوند. با توجه‌ به‌ ظرفيت‌ و توانايي‌ فرآيندها و متغيرهاي‌ مؤثر بر محيط ارايه‌ خدمت‌، استانداردها را به‌ طور عام ‌نمي‌ توان‌ تعميم‌ داد و براي‌ هر خدمت‌ با توجه‌ به‌ شرايط محيطي‌ و مشتري هاي ‌آن‌ شايد لازم‌ باشد استانداردهاي ‌مخصوص‌ به‌ خود تعيين‌ شود و فعاليت ها در جهت‌ دستيابي‌ به‌ آن‌ استانداردها (حداقل‌ هاي‌ قابل‌ قبول‌) صورت ‌پذيرد.

 كيفيت ‌به ‌معناي‌ كار درست ‌را بار اول ‌صحيح‌ انجام‌دادن‌ و بارهاي‌ بعد بهتر از بار اول‌ انجام‌ دادن است. تعريف‌ فوق‌ متضمن‌ تصميم ‌گيري‌ كيفي ‌است‌. زيرا بسياري‌ از كارها هستند كه ‌انجام‌ مي ‌گيرند ولي‌ آن‌ كارها در راستاي‌ رسالت‌ سازمان‌ و دستيابي‌ به ‌هدف‌ يا آرمان‌ مشترك‌ ترسيم‌ شده‌ براي‌ سازمان‌، نيست؛ اين‌ تعريف ‌داراي‌ عملكرد كيفي‌ نيز مي ‌باشد چرا كه‌ كارهاي‌ درست‌ به‌ طور صحيح‌ انجام‌ داده‌ مي ‌شوند.

زماني‌ كه‌ فرآيندها براي ‌توليد محصول‌ يا ارايه‌ خدمت‌ عمل ‌مي‌ كنند، دوباره‌ كاري‌، كار هاي‌ اضافي‌، كارهاي‌ موازي‌ اتفاق‌ افتاده‌ و اتلاف‌ منابع‌ نيز وجود دارد با انجام‌ صحيح‌ امور مي ‌توان‌ دوباره‌ كاري‌، موازي‌كاري‌ و اتلاف‌ منابع‌ را به‌ حداقل‌ رساند. در نهايت‌ تعريف‌ بالا متضمن ‌ارتقاي‌ مستمر نيز خواهد بود. زيرا كارهاي‌ درستي‌ كه‌ بار اول ‌صحيح‌ انجام‌ شده‌اند در دفعات ‌بعد بهتر از بارهاي‌ قبل‌ صورت ‌مي ‌گيرند و تلاش‌ بر اين‌ است‌ كه‌ دوباره‌ كاري‌ و كارهاي‌ اضافي‌ و اتلاف‌ منابع‌ در دفعات‌ بعد كمتر از دفعات‌ قبل‌ ارايه‌ خدمت‌ يا توليد محصول‌ باشند و اين‌ مفهوم ‌ارتقاي‌ مستمر را بيان‌ مي ‌كند.

 سخن‌ حضرت‌ علي‌(ع‌) كه‌ مي ‌فرمايند: هر كسي‌ دو روزش ‌يكسان‌ باشد او زيان كار خواهد بود. تأييدي‌ بر ارتقاي‌ مستمر و پيشگيري‌ از زيان‌ مي ‌باشد. كيفيت‌ يعني‌ به‌ نيازها و انتظارات‌ مشتري ها پاسخ‌ دادن. كيفيت‌ زماني‌ قابل‌ دستيابي‌ است‌ كه‌ فرآيندها و فعاليت هاي‌ سازمان‌ به‌ طور مستمر با نيازها و انتظارات‌ مشتري هاي ‌سازمان‌ طراحي‌ شود و به‌ اجرا درآيد؛ در اين‌ تعريف‌ به‌ شناخت‌، تعيين‌ نيازها، انتظارات‌ مشتري ها و پرداختن‌ به‌ آن ها تأكيد مي‌ شود.

هجدهم آبان‌ماه، به‌عنوان روز ملی کیفیت نام‌گذاری شده است.

 

 

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.216.42.225 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: پنجشنبه, 01 آذر,1403