به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ دوره آموزشی «طراحی بازی رومیزی با رویکرد اسلامی» به همت مرکز آموزشهای تخصصی کوتاهمدت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
با راهنمایی اساتید حاضر در این دوره و ایدهپردازی و خلاقیت شرکتکنندگان، سه بازی خلاقانه با داستانهای اسلامی طراحی و طی چندین مرحله آزمایشی مورد بررسی قرار گرفتند تا کیفیت و جذابیت آنها ارتقا داده شود و در نهایت امروز سهشنبه ۲۸ آبان ماه، با حضور طراحان این سه بازی رومیزی، ارائه نهایی این بازیها و رونمایی از آنها در سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، سعید رسته مقدم، مدیر مرکز آموزشهای تخصصی کوتاهمدت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، با اشاره به برگزار این دوره آموزشی گفت: کارگاهی سه روزه در نمایشگاه قرآن برای طراحی بازیهای رومیزی برگزار کردیم که استقبال خوبی از آن صورت گرفت و پس از این استقبال «دوره آموزشی طراحی بازیهای رومیزی با نگاه ویژه به معارف اسلامی، اخلاقی و فرهنگی» را اردیبهشت سال جاری برگزار کردیم و سه بازی که نگاه و هدف آن با معارف اسلامی اُخت شده بود امروز معرفی و رونمایی میشود.
علی ادریسزاده، مدرس دوره طراحی بازیهای رومیزی نیز گفت: مبنای این دوره طراحی بازی با نگاه اخلاقی و ایرانی و اسلامی بود که افراد با سنین و سطحهای مختلف در کارگاه شرکت کردند یعنی ما از دانشآموز تا استاد دانشگاه در کلاسهای طراحی بازی داشتیم؛ به همین دلیل اصول طراحی بازی، مکانیزم طراحی، انواع بازی و ... را آموزش دادیم و سعی شد با ذکر مثال به شرکتکنندگان طراحی را یاد بدهیم. همچنین سعی شد آموزش آکادمیک و تئوری بازیها بر اساس نیاز مخاطبان ارائه شود.
وی افزود: این بازیها چند بار تست شدهاند و بازیهای خوبی از نظر موضوعی و طراحی هستند. همچنین تلاش کردیم نگاه شرکتکنندگان به طراحی بازی را ارتقا دهیم و امیدواریم زمینه طراحی بازیهای متعدد بعدی را فراهم کرده باشیم چرا که یکی از بهترین راههای ارائه مباحث قرآنی و اخلاقی میتواند بازی باشد.
این مدرس دوره طراحی بازیهای رومیزی تصریح کرد: اگر جهاددانشگاهی حمایت کند میتوانیم با تجمیع حمایتها بازیها را به ویترین فروش و خانههای مردم ببریم.
سینا گنجی، طراح بازی S.O.S (کمک یا من را نجات بده) در ادامه به تشریح این بازی پرداخت و گفت: داخل این بازی ما انسانهای نیازمند هستیم که میتوانیم به هم کمک کنیم. ۹ نوع کمک در قالب کارت طراحی شده و هدف بازی کمک بهتر و بیشتر است. هدف این بازی ترویج فرهنگ کمک داوطلبانه است و هر بازیکنی که بهتر بتواند به دیگران کمک کند برنده بازی خواهدشد.
سودابه غنیلو، طراح بازی سفر اربعین نیز گفت: در این بازی بازیکنان زائران اربعین هستند که میخواهند خود را به کربلا برسانند. این بازی در قالب کارت طراحی شده است و منصف بودن، قوی بودن، ایثار داشتن و ... امتیاز دارد. دو راه برای سفر اربعین و دو منبع مادی و معنوی برای این سفر طراحی شده است و پرچمهای سبز و قرمز به عنوان جایزه کسب میشود و زمانی بازی تمام میشود که یا به کربلا برسیم و یا کارتها تمام شود.
وی افزود: در حال تهیه سناریو برای بازی دوم هستیم که در آن سفر اربعین در زمان صدام که این سفر ممنوع بود صورت میگیرد و بازیکنان در سفر به هم کمک میکنند تا این سفر را انجام دهند.
زهرا کامیاب، مدیر مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی نیز ضمن تشریح اصولی که بر مبنای آن طرحهای خلاقانه در این مرکز پذیرش و مورد حمایت قرار میگیرند، گفت: خلاقیت و نوآوری، بحث تخصصی و توجه به ملاکهای ایرانی اسلامی بودن طرح امتیازاتی است که موجب پذیرش طرح در مرکز رشد میشود. البته طراحان باید خلاءهای بازار را بررسی کرده باشند و بازیهایی طراحی کنند که خلاءها و نیاز بازار را برطرف کنند.
وی با ابراز تأسف از اینکه گروههای ایدهپرداز کمتر به بازارسنجی اقدام میکنند، گفت: مسیر مرکز رشد برای ایدههای جدید بسته نیست ولی طراحان و ایدهپردازان باید به خلاقیت و نوآوری، کار تخصصی و رویکرد اسلامی ایرانی طرحها توجه داشته باشند و ما از نظر مارکتینگ و ارائه مشاوره تخصصی به گروههای ایدهپرداز کمک میکنیم.
در ادامه بازی سوم نیز که در قالب «خدمترسانی به زائران» اربعین طراحی شده و در آن دو راننده اتوبوس تلاش میکنند زائران بیشتری را به کربلا برسانند، معرفی شد.
در بخش پایانی این نشست نیز «بازیهای رومیزی» توسط طراحان در قالب بازی ارائه شد.