دومین رویداد پانزدهمین جشنواره ملی خلیج‌فارس برگزار شد

دوشنبه, 17 آبان,1400

دومین رویداد پانزدهمین جشنواره ملی خلیج‌فارس برگزار شد

 

به گزارش مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، دومین رویداد پانزدهمین جشنواره ملی خلیج‌فارس با موضوع "پاسداشت خلیج‌فارس‌پژوهان" ویژه بزرگداشت مقام علمی، کارنامه و خدمات فرهنگی و اجتماعی مرحوم شادروان دکتر محمدحسن گنجی، پدر جغرافیای نوین و هواشناسی ایران و مؤلف آثار علمی گرانسنگ با موضوع خلیج‌فارس توسط مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران با همکاری جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در این استان برگزار شد.

 این رویداد با حضور دکتر محمدرضا مجیدی؛ مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های فرهنگی و هنری خراسان جنوبی، دکتر مرتضی هنری؛ استاد دانشگاه و متخصص اکولوژی انسانی و مهندس مهدی افتخاری پژوهشگر و محقق خراسان جنوبی به منظور پاسداشت مقام علمی و خدمات فرهنگی و اجتماعی مرحوم شادروان دکتر محمدحسن گنجی صبح امروز (دوشنبه 17 آبان) در محل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان خراسان جنوبی برگزار شد.

 در ابتدای مراسم جلال­الدین صادقی، رییس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: سال‌هاست اقدامات بسیار ارزنده‌ای توسط مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران در سطح ملی توسط شعب استانی این مرکز برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

 وی افزود: یکی از این طرح‌ها؛ طرح ملی ایران مرز پرگهر است که با هدف آشنایی دانشجویان و دانشگاهیان با مواریث فرهنگی تمدنی و طبیعی و پروژه‌های ملی، توانمندی‌های صنعتی، اقتصادی، علمی و آموزشی و زیربنای کشور برگزار می‌شود.

 رییس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: اردوهای دانشجویی گنبد گیتی نیز که بازهم در تراز ملی ویژه دانشجویان و دانشگاهیان برگزار می‌شود با هدف تقویت روحیه نشاط و شادابی سلامت روح و جسم و برقراری ارتباط نزدیک دانشجویان با محیط‌زیست با تمرکز بر حفاظت از این نعمت خدادادی و ثروت گردشگری اجرایی می‌شود.

 صادقی ادامه داد: اردوی کویرنوردی دریای خاک نیز به عنوان اقدام شایسته دیگری در سطح ملی ویژه دانشجویان و دانشگاهیان با هدف آشنایی با جاذبه‌های کویری ایران و ارزش این جاذبه‌ها در توسعه صنعت گردشگری برگزار می‌شود.

 وی افزود: برگزاری جشنواره ملی خلیج‌فارس که پانزدهمین دوره آن در حال عملیاتی شدن است و همچنین رویداد امروز با عنوان پاسداشت خلیج‌فارس پژوهان شاخص ویژه دکتر محمدحسن گنجی نیز یکی دیگر از اقدامات فاخر معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و مرکز گردشگری است.

 صادقی ادامه داد: پروفسور گنجی استاد برجسته دانشگاه تهران و فرزند خراسان جنوبی است که به پدر جغرافیای نوین ایران شهرت یافته ‌است و از معدود اندیشمندان ایرانی خلیج‌فارس‌پژوهی است که با استناد به منابع علمی غیرقابل‌انکار همیشه فارس بودن خلیج‌فارس را اثبات کرده‌ است.

 وی بیان کرد: ایشان با تمرکز بر خلیج­فارس و با استناد به نقشه‌های جغرافی جغرافی‌دانان قدیم یونان از جمله بطلمیوس و جغرافی‌دانان مسلمان قرون دوم، سوم و چهارم هجری و کتب اطلس و نقشه‌های چاپ‌ شده در کشورهای اروپایی در قرن ۱۹ و ۲۰ و به گفته‌ خودش با پرهیز از هرگونه هیاهو و از طریق مستندات علمی روزنامه‌ها و مجلات معتبر بین‌المللی و مدارک تاریخی سعی کرد خلیج فارس را به جهانیان معرفی کند.

 رییس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی یادآور شد: انسان‌های کم نظیر، چه در زمان حیات خویش و چه پس‌ از مرگ در سرافرازی ایران در جهان بسیار تاثیرگذار بوده‌اند و امیدوارم اگر در زندگی آنان قدردانشان نبوده‌ایم، پس از مرگ آن‌گونه که شایسته است نامشان را به نیکویی ببریم.

 

  حمید مرادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، در ادامه گفت: آغاز دومین برنامه از رویدادهای مرتبط با پانزدهمین جشنواره ملی خلیج فارس را از دیار گل‌های نرگس و طلای سرخ استان خراسان جنوبی شاهد خواهیم بود.

 وی با بیان اینکه این رویداد به عنوان پاسداشت خلیج فارس پژوهان شاخص به یاد زنده یاد دکتر گنجی؛ پدر هواشناسی ایران و جغرافیای نوین برگزار می‌شود، افزود: حضور صاحب نظران کشوری و استانی در این همایش از نکات مهم است.

 معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: دکتر محمدحسن گنجی؛ دانشمندی از دیار خراسان جنوبی در سال ۱۲۹۱ در شهر بیرجند به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در بیرجند گذراند و پس از اخذ دیپلم در دارالمعلمین تهران به تدریس می‌پردازد و لیسانس تاریخ جغرافیای خود را در تهران می‌گذراند و برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس به کشور انگلستان عزیمت می‌کند.

 وی ادامه داد: بعد از اخذ مدرک دکتری از آمریکا، به ایران برمی‌گردد و در دانشگاه تهران به تدریس می‌پردازد؛ دکتر گنجی در سال ۲۰۰۰ به عنوان یکی از ۱۵ جغرافی دان برجسته جهان شناخته شد و در سال ۲۰۰۱ از سوی سازمان جهانی هواشناسی به عنوان دانشمند برتر جهان و دانشمند سال هواشناسی معرفی می‌شود.

 معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: حضور دکتر گنجی در چندین همایش خلیج فارس که توسط جهاد دانشگاهی همه ساله برگزار می‌شود وظیفه ما را خطیرتر می‌کند و امیدواریم برنامه خوبی در شأن و جایگاه علمی زنده یاد دکتر گنجی برگزار کنیم و در مرکز گردشگری دانشجویان که زحمت این جشنواره را به دوش کشیدند، این رویداد فرهنگی را به عنوان یک کار ماندگار به ثبت برسانیم.

 تلاش‌هایی کم نظیر برای ثبت نامی ایرانی در جهان

 در ادامه دکتر محمدرضا مجیدی، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های فرهنگی و هنری خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: اگر نام خلیج فارس امروز زنده نگه داشته شده به دلیل وجود افرادی چون پروفسور گنجی است.

 وی افزود: جشنواره‌ها و برنامه‌هایی چون جشنواره خلیج فارس که امسال به خلیج فارس‌پژوهان به صورت ویژه توجه کرده است، به رغم شیطنت‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در منطقه برای ایران زدایی و فارس زدایی، تلاش بی بدیلی است تا این پهنه آبی و تاریخی بر تارک صحنه آسیا فراموش نشود.

 مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های فرهنگی و هنری خراسان جنوبی بیان کرد: فعالیت‌ها و اقدامات دکتر گنجی در مسیر تبیین تاریخ این سرزمین و جغرافیای عظیم ایران امروز کار ما را در عرصه سازمان‌های بین‌المللی آسان کرده است چرا که با ثبت‌ نام خلیج فارس و نام‌های دیگری که در دنیا شناخته شده است به استناد این کار تاریخی می‌توانیم این نام را در دنیا تا همیشه تاریخ زنده نگه داریم.

 مجیدی بیان کرد: نام اصیل و بی‌بدیل خلیج فارس اکنون در دنیا می‌درخشد و اگر امروز کنفرانس تغییرات آب و هوایی شکل می‌گیرد و نام پروفسور گنجی معرفی می‌شود، امر مهمی است و باید میراث دار این بزرگان باشیم تا ایران از خطرات مصون بماند.

 وی افزود: اگر در چند واژه بخواهم از این شخصیت بزرگ استفاده کنم باید بگویم یک قرن خدمت صادقانه، الگو و اسوه برای نسل‌های نو، سخت‌کوشی، جدیت، قناعت، ناامید نشدن، میهن دوستی، ایران دوستی، خودباوری، خوداتکایی و اعتماد به نفس واقعی از مهم‌ترین ویژگی‌های پروفسور گنجی است.

 وی بیان کرد: یادداشت‌های روزانه پروفسور گنجی و مجموعه آثار قلمی او به چاپ رسیده که درس‌های فراوانی دارد و برای ما و آیندگان یک معلم، استاد و یک مدیر بود؛ دقت‌های علمی او زبانزد مجلات تخصصی بود.

 مجیدی ادامه داد: به روز بودن از مصادیق پیشرفت علمی است که در اقدامات و پژوهش‌های ایشان دیده می‌شود و در حوزه هواشناسی پروفسور گنجی حرف بی‌بدیل داشت.

 وی یادآور شد: عشق او به جغرافیا، عشق به تاریخ سرزمین و عشق به نسل‌های آینده و عشق به تکامل و تعالی ایران عزیز همه درس‌هایی است که او را وقف تمام‌عیار در خدمت این سرزمین و پیشرفت ایران زمین کرد.

 

 دکتر مرتضی هنری؛ استاد دانشگاه و متخصص اکولوژی انسانی نیز در این مراسم با بیان ویژگی‌های اخلاقی پروفسور گنجی، اظهار کرد: باید برای بیان ویژگی های افرادی چون این پروفسور بسیار تلاش کرد.

 وی یادآور شد: اگر می خواهیم به پیشرفت در جهان دست یابیم، ابتدا باید به آموزش همت گماریم و پروفسور گنجی یکی از افرادی بود که این ویژگی را در نهاد خود داشت و اجازه می داد در نهاد دانشجویانش نیز این امر رشد کند.

 مهدی افتخاری؛ پژوهشگر و محقق خراسان جنوبی نیز بیان کرد: پروفسور گنجی ۳۷ سال سابقه تدريس داشته است كه پس از دانشسراي عالي در دانشگاه تهران و ديگر مراكز دانشگاهي انجام شده است. او از سال ۱۳۱۷ در دانشسراي عالي تدريس كرد.

 وی افزود: دانشسراي عالي كه در سال ۱۳۰۷ بنيان گذاري شده بود، تا آن زمان ۸ دوره و نزديك ۱۵۰ نفر كارشناس تاريخ و جغرافيا بيرون داده بود. او با فارغ التحصيلان دوره‌هاي اول و دوم كه از او جلوتر بودند و همچنين با فارغ التحصيلان دوره‌هاي چهارم و پنجم كه پس از او وارد دانشسراي عالي شده بودند، در دوران تحصيل در آن بنياد آموزشي آشنا شده بودم. او به فارغ التحصيلان دوره‌هاي ششم و هفتم و هشتم در سال آغاز تدريس د ر آن‌جا در كلاس مشتركي درس داده بودم. هم‌چنين، از سال ۱۳۱۷ تا ۱۳۵۴ با همه‌ي كساني كه در اين رشته و يا در سال‌هاي ديگر در گروه آموزش جغرافيا به تحصيل پرداختند، تماس درسي مستقيم داشت. در نتيجه مي‌توان گفت كه او تاريخ جغرافياي ايران است.

 افتخاری ادامه داد: به نظر گنجي يك آموزشگر جغرافيا، چه در دبيرستان و چه در دانشگاه براي داشتن آموزشي درست و كارآمد بايد همواره در پي فراگيري دانش‌ مرتبط به جغرافيا باشد. از اين رو، هر كتاب و رساله و حتي مجله و روزنامه‌اي را كه درباره‌ي جغرافيا و علوم وابسته بدان تهيه و منتشر مي‌شد، به دست مي‌‌آورد و مطالعه مي‌كرد و در صورت امكان جمع آوري مي‌كرد. او كوشش مي‌كرد كه همواره مطالب و نظر يه‌ها و دستاوردهاي تازه را در كلاس‌هاي مختلف دانشگاهي عنوان كند و دانشجويان را به كندوكاو و ژرف‌نگري بيشتر وادارد.

 وی با اشاره به مجموعه مقالات و تألیفات پروفسور گنجی، بیان کرد: وی علاوه بر مدیریت گروه جغرافیا، ‏ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی و معاونت دانشگاه تهران، پیش از انقلاب اسلامی، ریاست اداره کل هواشناسی ایران و ریاست هواشناسی منطقه آسیا را نیز بر عهده داشته است؛ دکتر ‏گنجی از سال ۱۳۶۴ با مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، همکاری کرد و از سال ۱۳۷۰ به عنوان مشاور رئیس دانشکده علوم زمین با دانشگاه شهید بهشتی همکاری‏ داشته است.

 در بخش پایانی مراسم از سخنرانان به پاس حضورشان قدردانی شد و با حضور بر سر مزار مرحوم دکتر محمدحسن گنجی و قرائت فاتحه ای یاد و خاطره ایشان زنده شد.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.81.144.39 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: جمعه, 10 فروردین,1403