مدیریت محصول عملی استراتژیک برای توسعه، راهاندازی بازار و پشتیبانی و بهبود مستمر محصولات یک شرکت است
کارهای روزمره شامل طیف گستردهای از وظایف استراتژیک و تاکتیکی است. اکثر مدیران محصول همه این مسئولیتها را بر عهده نمیگیرند. در بیشتر شرکتها، این وظایف متعلق به تیمها یا بخشهای دیگر هستند.
اما بیشتر مدیران محصول، وقت خود را صرف موارد زیر میکنند:
انجام تحقیقات: تحقیق برای کسب تخصص در مورد بازار، شخصیتهای کاربران و رقبا.
توسعه استراتژی: شکل دادن به یک برنامه استراتژیک سطح بالا برای محصول خود؛ از جمله تعیین اهداف، یک مرور کلی از خود محصول و یک جدول زمانی تقریبی.
ابلاغ برنامهها: تدوین یک برنامه استراتژیک فعال با استفاده از نقشه راه محصول و ارائه آن به ذینفعان اصلی سازمان (مدیران، سرمایهگذاران و تیم توسعه آنها) حفظ ارتباطات بین تیمها در طول فرایند توسعه و فراتر از آن.
هماهنگی توسعه: با فرض اینکه آنها برای پیشبرد برنامه استراتژیک محصول خود، هماهنگی با تیمهای مربوطه، بازاریابی محصول، توسعه و شروع اجرای طرح، مهر تایید را از سوی مدیران دریافت کردهاند.
اقدام با توجه به تجزیه و تحلیل دادهها: سرانجام، پس از ساخت، آزمایش و معرفی محصول به بازار، باید از طریق تجزیه و تحلیل دادهها و درخواست بازخورد مستقیم از کاربران، بفهمند که چه چیزی کار میکند، چه چیزی کار نمیکند و چه چیزی باید اضافه شود. آنها باید با تیمهای مربوطه برای در نظر گرفتن این بازخورد در تولیدهای بعدی محصول همکاری کنند.