به نامم می بالم چرا که ...
امور قرآنی معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان به مناسبت گرامی داشت هفته وحدت و میلاد با سعادت حضرت محمد (ص ) در 22 مهرماه سال 1401 از تعداد 18 جهادگرانی که نامشان (محمد ) بود؛ در قالب چهارمین برنامه «به نامم می بالم چرا که ...» با تقدیم کارت تبریک و هدایای فرهنگی قدردانی کرد. امید است که فضایل والای اخلاقی رسول اکرم (ص ) سرلوحه زندگی همه ما مسلمانان قرار گیرد.
آنچه که در زندگی انسان بسیار اهمیت دارد، داشتن اخلاق کریمانه است؛ زیرا ارتباطات درونی و بیرونی چه در خانواده و جامعه منوط به برقرار کردن یک رابطه حسنه در سایه داشتن خلق و خوی پسندیده میباشد. روی این اصل پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به عنوان یک انسان نمونه و تمامعیار از جهت ارتباط اخلاقی چه در محیط خانواده و چه در محیط اجتماع زبانزد عام و خاص است.
تهذیب نفس:
قدر مسلم است که تهذیب و تزکیة نفوس شالوده حرکت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در زندگی خویش است تا الگویی برای انسانها باشد یکی از موارد داشتن اخلاق کریمانهِ تهذیب نفس است، شکی نیست که انسان برای سازندگی و اصلاح نفس، جهت رسیدن به سعادت حقیقی باید چیزهایی را از حیث فعل و ترک مراعات کند، باید آمر نفس خویش باشد نه مأمور؛ اگر انسان همه علوم و فنون را فرا گیرد، اما حاکم درونش نباشد، به سعادت واقعی نخواهد رسید. همة ترقیات و پیشرفت علمی و صنعتی، موقعی به ثمر میرسد و منتج خواهد بود که توأم با ایمان و اصلاح درونی آن عالم یا هنرمند باشد. طبیبی که طبق خواسته دل کار میکند، صنعتگری که تحت تأثیر نفس صنعت خود را عرضه میکند، خلاصه آحاد مردم اگر به سبب آسیبپذیری دل از مکارم اخلاق و تهذیب نفس فاصله گیرند، نفس اماره بر آنها مسلط گردد؛ در نتیجه چنین جامعهای از سعادت حقیقی باز میماند؛ لذا خداوند متعال تهذیب نفس بشر را در حرکت نمادین پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) قرار داده تا این رفتار برای ما انسانها سرمشق باشد؛ حرکتی که بازتاب آن در جامعه تبدیل به یک کار خوب و پسندیده و یا اخلاق کریمانه بشود.
مأموریت جهانی:
او نه برای هدایت یک قبیله یا یک ملت فرستاده شده بود، بلکه مأموریت جهانی داشت: لِیکوُنَ لِلْعالَمینَ.
میبایست بشریت را از ظلمات و شهوت و جهالت، پرستش به بتهای جاندار و بیجان و استبداد و تحکیم فرمانروایان و تقلید بیچونوچرا از کاهنان و بزرگان و تعصبات نژادی و طبقاتی و فقر مادی و معنوی نجات بخشد و از این همه زنجیرهایی که برگردن ناتوانش فشار آورده و جسم و جانش را فرسوده بود، آزاد کند. همچنین مقیاسهای ساختگی و دروغین که قرنها وسیلة سنجش عادات و اخلاق شناخته شده و زشتیها را در نظر مردم زیبا مینمود و باطل را در لباس حق جلوه میداد، به هم بزند و مقیاس واقعی نیک و بد را به جریان اندازد.
لذا میدانیم که تحقق این عمل یک شب یا یک سال به بار نخواهد نشست؛ بلکه سالیان سال یا در طول همین ۲۳ سال بعثت به تدریج جریان مسیر را عوض کند و جامعهای که مبتنی بر اخلاق کریمانه باشد، پیریزی شود.
منابع:
۱. مکارم الاخلاق، رضیالدین حسن بن فضل طبرسی، قم، شریف رضی، چهارم، ۱۴۱۲ه ق.
۲. وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، قم، آل البیت، ۱۴۰۹ه ق، ج۱۵، ص۱۹۹، باب تخلف به مکارم اخلاق.
تماس: 01333362273