درباره فراخوان مقاله اولین همایش ملی «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت»

همایش «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» با هدف ترویج مفهوم مسئولیت‌پذیری اجتماعی در حوزه‌های دانشگاه و صنعت برای ایفای نقش هدایتگری در حوزۀ فرهنگی توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی برگزار می‌شود.

در این همایش، ضمن برپایی پنل‌های تخصصی، با موضوعات مسئولیت اجتماعی دانشگاه و مسئولیت اجتماعی صنعت،  سخنرانان خبره، دانش و تجربیات خویش را در حوزه‌های  مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهند داد.

در این همایش، جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی، در راستای گفتمان‌سازی مسئولیت اجتماعی، ترویج این گفتمان و تصحیح ادبیات پراکنده موجود در زمینۀ مسئولیت‌پذیری اجتماعی گام برمی‌دارد. زیرا این نهاد بر اساس فلسفه تأسیس، خود را نسبت به نظام اجتماعی و سیاسی  مسئول می‌داند. بر همین اساس با طراحی و برگزاری این رویداد تخصصی در حوزۀ مسئولیت اجتماعی تلاش می‌کند در ارتقای عملکرد خود و هم‌افزایی تجارب نوین در این حوزه گام بردارد.

https://srconf.ir/جهت ارسال مقاله از طریق لینک  روبرو اقدام نمایید

محورهای همایش:

محور اول: چیستی و سویه­‌های مسئولیت اجتماعی
مسئولیت اجتماعی ؛ مبانی، قلمرو، کارکردها و آثار اجتماعی و اقتصادی
حقوق، اخلاق، آموزه­های اسلامی و مسئولیت اجتماعی
جایگاه مسئولیت اجتماعی در اسناد بالادستی
آموزش و مسئولیت اجتماعی جامعه
مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی
رسانه و مسئولیت اجتماعی

محوردوم: مسئولیت اجتماعی دانشگاه
مسئولیت اجتماعی دانشگاه؛ ایضاح مفهومی و نظری
مسئولیت اجتماعی دانشگاه در ایران؛ تجربه ها، دستاوردها، موانع و چالش ها
دانشگاه، سیاستگذاری و حکمرانی علمی
مسئولیت اجتماعی دانشگاه و تجارب مدیریت بحران‌های ملی، منطقه‌ای و محلی
مسئولیت اجتماعی دانشگاه و کنش علمی اخلاق مند
مسئولیت اجتماعی دانشگاه و مسئله محوری پژوهش های علمی در ایران
شاخص های سنجش و ارزیابی تاثیر اجتماعی دانشگاه
اسناد بالادستی و نسبت آن با مسئولیت اجتماعی دانشگاه
بازخوانی تجارب دانشگاههای خارجی در خصوص مسئولیت اجتماعی دانشگاه

بازخوانی تجارب دانشگاهها، موسسات آموزشی، پژوهشی و پارک های علم و فناوری ایران در ارتباط با مفهوم مسئولیت اجتماعی
بازخوانی انتقادی تجارب تشکل ها و سازمان های دانشجویی (انجمن های علمی، کانون ها و ) در زمینه مسئولیت اجتماعی دانشگاه
خوانش تحلیلی‌انتقادی مسئولیت اجتماعی در برنامه‌های راهبردی دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی

محور سوم: مسئولیت اجتماعی صنعت
مسئولیت اجتماعی شرکت ها و توسعه کشور

اثر تاسیس بنگاه های صنعتی بر مولفه‌های اجتماعی و فرهنگی منطقه
نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ها در توسعه اجتماعی
نقش بنگاه‌های اقتصادی در کمک به توسعه پایدار و همه‌جانبه کشور


مسئولیت‌پذیری در قبال محیط زیست

مدیریت مخاطرات محیط زیستی مرتبط با عملیات بنگاه‌ها
اقتصاد چرخشی و مدیریت چرخه عمر محصول
مسئولیت اجتماعی در مدیریت پسماند غذا
جایگاه و نقش CSR در کاهش و بهینه سازی مصرف سوخت های فسیلی در صنایع و سایر مصارف با رویکرد استفاده از انرژی های تجدید پذیر
جایگاه و نقش CSR در کاهش و بهینه سازی مصرف آب در صنایع و سایر کاربری ها با استفاده از رویکردهای نوآورانه و خلاقانه
نقش نوآوری در کمک به ارتقای شاخص‌های محیط زیستی بنگاه‌ها
مسئولیت اجتماعی در کاهش انتشار کربن
خدمات اکوسیستمی و زنجیره ارزش پایدار
مصرف پایدار انرژی و گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک
بازخوانی تجربه‌های کاهش اثرات منفی شرکت ها بر محیط‌زیست


کسب وکار مسئولانه و‌ جامعه

کسب‌وکار سبز
اقدامات داوطلبانه و توانمندسازی جوامع محلی همجوار با صنایع
مدیریت ذینفعان
تجربه‌های توان‌افزایی جامعه محلی، نیروی کار بومی و تامین تدارکات محلی
بازخوانی تجربه‌های جلب مشارکت جامعه‌ی محلی
مشارکت با ذینفعان مختلف در طراحی و اجرای برنامه‌های CSR
اندازه‌گیری اثربخشی اجتماعی در پروژه‌های مسئولیت اجتماعی
ملاحظات اثربخشی پروژه‌های CSR برای جامعه محلی به ویژه با نگاه به مناطق کم‌برخوردار


اخلاق کسب و کار

اخلاق کسب و کار(شامل شفافیت، پاسخگویی، رویکردهای ضدفساد، رفتارهای ضد رقابتی، کدهای اخلاقی، عدم تبعیض، گوناگونی، فرهنگ CSR رعایت حقوق کارکنان ، سلامت و ایمنی مشتری و کارکنان ، حفظ حریم خصوصی مشتری و …)
گزارش‌دهی شرکت‌ها به جامعه
نقش افکار عمومی در مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها
شفافیت و پاسخگویی در بنگاه‌های اقتصادی


سیاست گذاری و قانونگذاری برای مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی

جایگاه و نقش استاندارد ملی مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی در تبیین سیاستها و اهداف مسئولیت اجتماعی شرکتی در صنایع کشور
سیاستگذاری گذار پایدار
توازن خودانگیختگی و تقنین و نظارت در حوزه شرکتها
معاهدات و منشورهای اخلاقی درون و بیرون سازمانی در ارتباط با CSR
آسیب‌شناسی قوانین مرتبط با CSR در ایران
آسیب‌شناسی تجربه سیاستگذاری برای CSR در دستگاه‌های بالادستی و حاکمیتی
بررسی تجارب جهانی در حوزه قانونگذاری و سیاستگذاری CSR
مطالعات تطبیقی قوانین مسئولیت اجتماعی شرکتها میان کشورهای موفق و ایران
خودتنظیم گری و سیاستگذاری‌های غیردولتی برای CSR
قانون عوارض آلایندگی و مسئولیت اجتماعی شرکتها و سازمان حفاظت محیط زیست


نظام پایش و گزارش‌دهی پایداری

بازخوانی تجربیات گزارش‌دهی پایداری در سطح ملی و بین‌المللی
نظام پایش و ارزیابی فعالیتها و اقدامات مسئولیت اجتماعی
پیاده سازی و اثربخشی استانداردها و سیستم‌های مدیریتی مرتبط با CSR
ارزیابی و ممیزی CSR


حاکمیت شرکتی

تدوین استراتژی و برنامه‌های بهبود CSR
ارتباط حاکمیت شرکتی با CSR
ساختارهای سازمانی ویژه برای راهبری CSR
یکپارچه سازی CSR در واحدها و فرایندهای سازمانی مختلف (نظیر بازاریابی، منابع انسانی، HSE، فروش، ارتباط با مشتریان، روابط عمومی و …)
سازماندهی و مدیریت مسئولیت اجتماعی


نوآوری در مسئولیت اجتماعی

نوآوری مسئولانه و خلق ارزش مشترک
مسئولیت دیجیتال بنگاه‌ها، فناوری و‌ تحول دیجیتال
مسئولیت اجتماعی و انقلاب صنعتی چهارم
نوآوری اجتماعی و مسئولیت اجتماعی


آموزش و ظرفیت سازی

آموزش کارکنان برای CSR
مسئولیت اجتماعی بنگاهها در راستای مدیریت کنشگران
آموزش مسئولیت اجتماعی بنگاهها
ارتقای دانش عمومی جامعه نسبت به ابعاد مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی


محیط کار و مسئولیت اجتماعی شرکت ها

مسئولیت اجتماعی بنگاهها و تعهد شرکت نسبت به کارگران
نقش توسعه تشکل‌های کارگری در مسئولیت اجتماعی شرکت ها
نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ها در همکاری با فعالین اجتماعی و تشکلها
نقش‌آفرینی کارکنان در پیشبرد CSR در سازمان‌ها
مسئولیت‌های اجتماعی در قبال کارکنان، مشتریان، و پیمانکاران
نقش مطالبه‌گری جامعه مدنی و رسانه‌ها در جهت‌دهی CSR

مسئولیت اجتماعی شرکت ها و مصرف‌کنندگان

حریم خصوصی مصرف کنندگان
سلامت مصرف کنندگان
مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در بازار
رقابت منصفانه و شراکت با رقبا در پیشبرد CSR
مسئولیت‌پذیری اجتماعی در قبال تولید محصول (نظیر کیفیت، سلامت، ایمنی، کارایی و …)


سایر موارد

ملاحظات ویژه و چالش‌های شرکت‌های دولتی در ارتباط با مسئولیت اجتماعی
تجربه‌های تعیین اولویت‌های مسئولیت اجتماعی در شرکت‌های خصوصی و عمومی
ارزیابی تاثیرات محیط زیستی و اجتماعی در طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی
سرمایه‌گذاران و شاخص‌های عمل به مسئولیت اجتماعی شرکت ها در شرکت‌های بورسی
مدیریت ریسک اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی

 

برگزارکننده: جهاددانشگاهی واحد شهید بهشتی
شروع رویداد: 1402/3/27
پایان رویداد: 1402/4/31

QRCode رویداد
نظر شما در خصوص رویداد
تماس با ما

https://srconf.ir/contact/

 

 
021-29902595
 

 

 
دانشگاه شهید بهشتی، جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی
 
 

 

ثبت نظر در خصوص رویداد
متن پیام
ثبت نظر
نظرات کاربران در خصوص رویداد
علی تابع - 1402/03/27
سلام و احترام از همینجا نمیشه فرستاد؟
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.133.128.171 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: سه شنبه, 13 آذر,1403