در سال دهم هجرت، رسول خدا (ص ) به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد. به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدير خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علي (ع ) را به جانشيني خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولاي اويم، علي مولاي اوست». البته جانشيني علي (ع ) سالها پيش در مکه و در جمع خاندان هاشم انجام گرفته بود، ولي در غدير، به اطلاع عموم رسيد.
واقعه غدير خم که در آخرين سال زندگي رسول گرامي اسلام (ص ) رخ داد و در آن علي (ع ) به جانشيني آن حضرت برگزيده شد، حادثهاي تاريخي نيست که در کنار ديگر وقايع بدان نگريسته شود. غدير تنها نام يک سرزمين نيست؛ يک تفکر است. غدير، نشانه و رمزي است که از تداوم خط نبوت خبر ميدهد. غدير، نقطه تلاقي کاروان رسالت با طلايهداران امامت است. آري، غدير خم يک سرزمين نيست؛ چشمهاي است که تا پايان هستي ميجوشد؛ کوثري است که فنا برنميدارد؛ و افقي است بيکرانه و خورشيدي است عالمتاب.
واقعه غدير خم، يکي از مسلّمترين مسائل تاريخ اسلام است و صدها دانشمند از آن ياد کردهاند؛ مانند ابوريحان بيروني و خواجه نصيرالدين طوسي. فيلسوف معروف، فارابي نيز بر همين اساس، به تحليل فلسفه «امامت» پرداخته است. ابن سينا نيز به موضوع نص (حديث صريح غدير)، در کتاب شفا اهميت داده است، و آن را بهترين راه براي تعيين جانشين دانسته است. گذشته از علماي بزرگ شيعه که همه موثّق اند و حجت، دهها و دهها دانشمند و محدث و مورّخ و مفسر از اهلسنت نيز حديث غدير و واقعه آن را نقل کردهاند؛ مانند طبري و ابن اثير و احمد حنبل.
رسول خدا (ص ) فرمود: «روز غدير خم، برترين عيدهاي امت من است، و آن روزي است که خداوند بزرگ دستورداد برادرم، علي بن ابيطالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به دست او هدايت شوند، و آن روزي است که خداوند در آن روز دين را تکميل، و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را دين آنان قرار داد.
* مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم