درباره اجراي طرح نظرسنجي «بررسي ميزان رضايت¬مندي شهروندان از خدمات ارائه شده در شهرداري نورآباد »

به همت مرکز افکار سنجی ایسپای جهاددانشگاهی لرستان طرح نظر سنجی «بررسي ميزان رضايت¬مندي شهروندان از خدمات ارائه شده در شهرداري نورآباد » به کارفرمایی شهرداری نورآباد اجرا شد.

چکیده:

 

زمینه و هدف: امروزه احساس رضایت شهروندان از محیط شهر و خدماتی که شهرداری ارائه می دهد، عامل مهمی در جهت ایجاد انگیزه­ی مردم برای مشارکت در توسعه شهری و بهبود کیفیت محل سکونت است. هدف این  تحقیق بررسی میزان رضایت شهروندان از نحوه ارائه خدمات شهرداری نورآباد بود.

 

مواد و روش: روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی بود.  جامعه آماری تحقیق شامل کلیه افراد بالای 18 سال شهر نور آباد بود . حجم نمونه­ با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 382  نفر به­دست آمد که به منظور کاهش ضریب خطا، حجم نمونه به 400 نفر افزایش یافت. شیوه        نمونه­گیری در این تحقیق خوشه­ای چندمرحله­ای بود. بدین ترتیب که شهر نورآباد به 5 خوشه از نظر موقعیت جغرافیایی تقسیم شد. سپس با توجه به نقشه بلوک­بندی شهر نورآباد ، از هر خوشه تعدادی بلوک به صورت تصادفی انتخاب  شد و در هر بلوک به صورت سیستماتیک نمونه­­گیری صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات جهت سنجش میزان رضایت شهروندان، پرسشنامه محقّق ساخته بود. تجزیه و تحلیل  داده­ها با استفاده از نرم افزار spss  نسخه 26 ، از طریق آمار  توصیفی (شامل جداول فراوانی،  درصد رضایت  و نمودار) انجام شد.

 

یافته­ها: نتایج تحقیق نشان داد، میزان رضایت شهروندان از خدمات ارائه شده توسط شهرداری نورآباد در خصوص پارک‌ها و فضای سبز68.1 درصد، وضعیت زیباسازی 66.3 درصد، نوسازی و بهسازی 62.2 درصد، مدیریت پسماند 59.6 درصد، تاکسیرانی 57.8 درصد، آرامستان­ها 57.1 درصد، پایانه­های مسافربری شهری 55.2 درصد و میادین و صنوف شهری54.6 درصد است. بدین ترتیب بیشترین میزان رضایت  شهروندان نورآباد از خدمات ارائه شده در خصوص  پارک‌ها و فضای سبز و کمترین میزان رضایت شهروندان نورآباد از خدمات ارائه شده در خصوص  میادین و صنوف شهری بود.  به­طور کلی میزان رضایت شهروندان از خدمات ارائه شده توسط شهرداری نورآباد 60.11 درصد بود.

 

نتیجه­گیری: اندازه­گیری رضایت شهروندان و نتایج حاصل از آن می­تواند به عنوان یک پارامتر اساسی و مهم  در کم کردن مشکلات شهری  به­طورقابل توجهی، مفید واقع گردد و در برنامه­ریزی جهت رشد و  توسعه شهر نورآباد مورد استفاده قرار گیرد.

کلید واژه­ها:  رضایت شهروندان، خدمات شهری، شهرداری نورآباد

 

برگزارکننده: جهاددانشگاهی واحد لرستان
شروع رویداد: 1403/4/3
پایان رویداد: 1403/6/26

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.219.41.33 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 30 شهریور,1403