به همت مرکز افکارسنجی ایسپای جهاددانشگاهی لرستان طرح نظرسنجی "بررسی میزان رضایتمندی شهروندان از خدمات ارائه شده در شهرداری" به کارفرمایی شهرداری خرم آباد اجرا شد.
زمینه و هدف: امروزه هدف همة کوششهای مدیریت شهری در زمینة افزایش خدمات، جلب رضایت بیشتر شهروندان است و این امر بهویژه برای شهرداریها، هدف ایدهآل بزرگی است و بخش عمدهای از آن با ارائة خدمات به شهروندان محقق میشود. هدف این پژوهش، سنجش میزان رضایت شهروندان عملکرد شهرداری خرمآباد بود.
روش: روش انجام این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری کلیه شهروندان بالای 18 سال ساکن در شهر خرمآباد بودند؛ که بر اساس فرمول کوکران 384 نفر از آنان مورد بررسی قرار گرفت. روش نمونهگیری از این افراد به صورت خوشهای چند مرحلهای بود و ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود؛ این پرسشنامه شامل دو بخش بود؛ بخش اول آن مربوط به اطلاعات دموگرافیک پاسخگویان و بخش دوم مربوط به سنجش میزان رضایت شهروندان از خدمات شهرداری به تفکیک سازمانهای ذی ربط(پسماند، زیباسازی، نوسازی و بهسازی، پارکها و فضای سبز، آرامستانها، تاکسیرانی و اتوبوسرانی) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کای اسکوئر، فریدمن و t تک نمونهای استفاده شد و دادهها با استفاده از نرمافزار spss26 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحقیق از آزمون فریدمن نشان داد که بیشترین میزان رضایت شهروندان از سازمانهای ذی ربط شهرداری به ترتیب مربوط به: سازمان تاکسیرانی (با میزان رضایت 75.07درصد)؛ سازمان اتوبوسرانی (با میزان رضایت 63.98) درصد؛ سازمان آرامستانها (با میزان رضایت 65.9 درصد)؛ پارکها و فضای سبز(با میزان رضایت 49.78 درصد)؛ سازمان نوسازی و بهسازی(با میزان رضایت 47.58)؛ سازمان زیباسازی (با میزان رضایت 49.3 درصد)؛ و درصد و سازمان پسماند(با میزان رضایت 49.46 درصد) میباشد. همچنین نتایج به دست آمده از آزمون t تک نمونهای نشان داد که بین میانگین مشاهده شده از رضایت سازمانهای ذیربط با مقدار فرضی با اطمینان 99/0 و سطح خصای کوچکتر از 01/0 ، تفاوت وجود دارد. به گونهای که میانگین مشاهده شده از رضایتِ سازمان آرامستانها، اتوبوسرانی و تاکسیرانی بالاتر از میانگین فرض شده و میانگین رضایتِ سازمان پسماند، زیباسازی، پارکها و فضای سبز و نوسازی و بهسازی پایینتر از میانگین فرض شده بود.