درباره اجرای طرح نظرسنجی "بررسی میزان رضایت‌مندی شهروندان از خدمات ارائه شده در شهرداری"

به همت مرکز افکارسنجی ایسپای جهاددانشگاهی لرستان طرح نظرسنجی "بررسی میزان رضایت‌مندی شهروندان از خدمات ارائه شده در شهرداری" به کارفرمایی شهرداری خرم آباد اجرا شد.

زمینه و هدف: امروزه هدف همة کوشش‌های مدیریت شهری در زمینة افزایش خدمات، جلب رضایت بیشتر شهروندان است و این امر به‌ویژه برای شهرداری‌ها، هدف ایده‌آل بزرگی است و بخش عمده‌ای از آن با ارائة خدمات به شهروندان محقق می‌شود. هدف این پژوهش، سنجش میزان رضایت شهروندان عملکرد شهرداری خرم‌آباد  بود.

 

روش: روش انجام این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری کلیه شهروندان بالای 18 سال ساکن در شهر خرم­آباد بودند؛ که بر اساس فرمول کوکران 384 نفر از آنان مورد بررسی قرار گرفت. روش نمونه­گیری از این افراد به صورت خوشه­ای چند مرحله­ای بود و ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود؛ این پرسشنامه شامل دو بخش بود؛ بخش اول آن مربوط به اطلاعات دموگرافیک پاسخگویان و بخش دوم مربوط به سنجش میزان رضایت شهروندان از خدمات شهرداری به تفکیک سازمان­های ذی ربط(پسماند، زیباسازی، نوسازی و بهسازی، پارک‌ها و فضای سبز، آرامستان‌ها، تاکسیرانی و اتوبوسرانی) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها  از آزمون­های کای اسکوئر، فریدمن و t تک نمونه­ای استفاده شد و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss26 مورد تحلیل قرار گرفت.

 

یافته‌ها: نتایج تحقیق از آزمون فریدمن نشان داد که بیشترین میزان رضایت شهروندان از سازمان‌های ذی ربط شهرداری به ترتیب مربوط به: سازمان تاکسیرانی (با میزان رضایت 75.07درصد)؛ سازمان اتوبوسرانی (با میزان رضایت 63.98) درصد؛ سازمان آرامستان‌ها (با میزان رضایت 65.9 درصد)؛ پارک‌ها و فضای سبز(با میزان رضایت 49.78 درصد)؛ سازمان نوسازی و بهسازی(با میزان رضایت 47.58)؛ سازمان زیباسازی (با میزان رضایت 49.3 درصد)؛ و درصد و سازمان پسماند(با میزان رضایت 49.46 درصد) می­باشد. همچنین نتایج به دست آمده از آزمون t تک نمونه‌ای نشان داد که بین میانگین مشاهده  شده از رضایت سازمان‌های ذیربط با مقدار فرضی با اطمینان 99/0 و سطح خصای کوچکتر از 01/0 ، تفاوت وجود دارد. به گونه‌ای که میانگین مشاهده  شده از رضایتِ سازمان آرامستان‌ها‌، اتوبوسرانی و تاکسیرانی بالاتر از میانگین فرض شده و میانگین رضایتِ سازمان پسماند، زیباسازی، پارک‌ها و فضای سبز و نوسازی و بهسازی پایین‌تر از میانگین فرض شده بود.

 

برگزارکننده: جهاددانشگاهی واحد لرستان
شروع رویداد: 1401/9/28
پایان رویداد: 1402/5/20

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.144.109.159 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: پنجشنبه, 01 آذر,1403