درباره اجرای طرح امکان¬سنجی آموزش ترکیبی(حضوری – مجازی ) در مدارس استان لرستان

به همت مرکز افکارسنجی ایسپای جهاددانشگاهی لرستان طرح امکان سنجی  ترکیبی  به کارفرمایی پژوهشکده تعلیم و تربیت استان لرستان اجرا شد.

چکیده : شامل: مقدمه، ضرورت انجام پژوهش، روش پژوهش، یافته ­ها، نتیجه­ گیری این پژوهش با هدف امكان سنجي استقرار آموزش ترکیبی(حضوری مجازی) در مدارس استان لرستان به  روش آمیخته (کیفی کمی) از نوع اکتشافی انجام گرفته است. در بخش کیفی، از  روش داده­بنیاد (گرندد تئوری) و در بخش کمّی، از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی تحقیق، شامل: مدیران و معاونین آموزشی و مالی، پشتیبانی و توسعه مناطق آموزش و پرورش، کارشناسان صاحب­نظر، مدیران، راهبران آموزشی مدارس ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم استان با تعداد 639 نفر و در بخش کمی شامل؛ مدیران و معلمان مدارس ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم استان لرستان  با تعداد 17755 نفراست. روش نمونه­گیری بخش کیفی، غیر احتمالی و به شیوه­ی هدفمند و بخش کمّی، به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند­مرحله­ای متناسب با حجم است. حجم نمونه در بخش کیفی با رعایت اصل اشباع نظری در مصاحبه پانزدهم به اشباع رسید. حجم نمونه بخش کمی تحقیق مطابق جدول کرجسی و مورگان 377 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی این پژوهش، مصاحبه نیمه­ساختاریافته و و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای مفاهیم استخراج شده از بخش کیفی بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و به کمک آزمون t تک متغیره انجام شد .نتایج تحقیق  در بخش کیفی نشان داد؛ عوامل پیش برنده و الزامات اساسی برای اجرای آموزش ترکیبی در مدارس استان لرستان  در بخش عوامل علی، عوامل زمینه­ای و عوامل مداخله­گر عبارتند از :1)فراهم بودن  امکانات سخت افزاری)2 فراهم بودن امکانات نرم­افزاری3) مهارت تخصصی استفاده از فناوری4)  آمادگی زیر ­ساخت­ها و شبکه­های ارتباطی5) طراحی و غنی- سازی محتوا6) مهارت حرفه­ای معلمان 7)نظام حمایت و پشتیبانی؛ 8)ویژگی­های یاددهندگان و یادگیرندگان9) آمادگی فرهنگی10)الزامات قانونی11) توسعه برنامه­ریزی درسی12) تعاملات13) عوامل انگیزشی. راهبردهای اجرای آموزش ترکیبی در قالب 7 مقوله­­ محوری (توانمندسازی معلمان؛ توانمندسازی والدین؛  تقویت عوامل انگیزشی؛ دانش­افزایی یادگیرندگان؛  تأمین زیرساخت­ها و تجهیزات لازم؛ اقدامات مدیریتی؛ نوآوری در آموزش)  و پیامدهای اجرای آموزش ترکیبی در قالب 4 مقوله­­ محوری ( تسهیل و تثبیت فرایند یاددهی یادگیری؛ آسیب­های ناشی از فضای مجازی؛ رشد حرفه­ای معلمان؛ افزایش بهره‌وری آموزشی) شناسایی شد. یافته ها و نتایج تحقیق در بخش کمی پژوهش نشان داد كه؛ امكان استقرار نظام آموزش ترکیبی (حضوری مجازی) در مدارس آموزش  و پرورش استان لرستان پایین­تر از متوسط و در حد مطلوب نیست.

 

برگزارکننده: جهاددانشگاهی واحد لرستان
شروع رویداد: 1401/12/6
پایان رویداد: 1402/2/4

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.226.163.0 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 30 شهریور,1403