به همت مرکز افکارسنجی ایسپای جهاددانشگاهی لرستان طرح امکان سنجی ترکیبی به کارفرمایی پژوهشکده تعلیم و تربیت استان لرستان اجرا شد.
چکیده : شامل: مقدمه، ضرورت انجام پژوهش، روش پژوهش، یافته ها، نتیجه گیری این پژوهش با هدف امكان سنجي استقرار آموزش ترکیبی(حضوری –مجازی) در مدارس استان لرستان به روش آمیخته (کیفی– کمی) از نوع اکتشافی انجام گرفته است. در بخش کیفی، از روش دادهبنیاد (گرندد تئوری) و در بخش کمّی، از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی تحقیق، شامل: مدیران و معاونین آموزشی و مالی، پشتیبانی و توسعه مناطق آموزش و پرورش، کارشناسان صاحبنظر، مدیران، راهبران آموزشی مدارس ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم استان با تعداد 639 نفر و در بخش کمی شامل؛ مدیران و معلمان مدارس ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم استان لرستان با تعداد 17755 نفراست. روش نمونهگیری بخش کیفی، غیر احتمالی و به شیوهی هدفمند و بخش کمّی، به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای متناسب با حجم است. حجم نمونه در بخش کیفی با رعایت اصل اشباع نظری در مصاحبه پانزدهم به اشباع رسید. حجم نمونه بخش کمی تحقیق مطابق جدول کرجسی و مورگان 377 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی این پژوهش، مصاحبه نیمهساختاریافته و و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای مفاهیم استخراج شده از بخش کیفی بود. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و به کمک آزمون t تک متغیره انجام شد .نتایج تحقیق در بخش کیفی نشان داد؛ عوامل پیش برنده و الزامات اساسی برای اجرای آموزش ترکیبی در مدارس استان لرستان در بخش عوامل علی، عوامل زمینهای و عوامل مداخلهگر عبارتند از :1)فراهم بودن امکانات سخت افزاری)2 فراهم بودن امکانات نرمافزاری3) مهارت تخصصی استفاده از فناوری4) آمادگی زیر ساختها و شبکههای ارتباطی5) طراحی و غنی- سازی محتوا6) مهارت حرفهای معلمان 7)نظام حمایت و پشتیبانی؛ 8)ویژگیهای یاددهندگان و یادگیرندگان9) آمادگی فرهنگی10)الزامات قانونی11) توسعه برنامهریزی درسی12) تعاملات13) عوامل انگیزشی. راهبردهای اجرای آموزش ترکیبی در قالب 7 مقوله محوری (توانمندسازی معلمان؛ توانمندسازی والدین؛ تقویت عوامل انگیزشی؛ دانشافزایی یادگیرندگان؛ تأمین زیرساختها و تجهیزات لازم؛ اقدامات مدیریتی؛ نوآوری در آموزش) و پیامدهای اجرای آموزش ترکیبی در قالب 4 مقوله محوری ( تسهیل و تثبیت فرایند یاددهی یادگیری؛ آسیبهای ناشی از فضای مجازی؛ رشد حرفهای معلمان؛ افزایش بهرهوری آموزشی) شناسایی شد. یافته ها و نتایج تحقیق در بخش کمی پژوهش نشان داد كه؛ امكان استقرار نظام آموزش ترکیبی (حضوری – مجازی) در مدارس آموزش و پرورش استان لرستان پایینتر از متوسط و در حد مطلوب نیست.