به همت مرکز افکارسنجی ایسپای جهاددانشگاهی لرستان طرح مطالعاتی " تدوین مدل توسعه ورزشهای پایه در مدارس مقطع ابتدایی استان لرستان" به کارفرمایی اداره کل ورزش و جوانان اجرا شد.
زمینه و هدف: حرکت وجنبش از ویژگیهای حیات انسان و عاملی برای رشد و سلامت و نشاط او است. مدارس در پرورش این حرکت و جنبش نقش اساسی دارند و در مقطع دبستان به نوعی حرکت و ورزش را پایه گذاری میکنند. از این رو هدف از انجام این تحقیق تدوین مدل توسعه ورزشهای پایه در مدارس مقطع ابتدایی استان لرستان بود.
روش: این تحقیق از نوع تحقیقات کیفی بود که با تکیه بر نظریة دادهبنیاد انجام شد. جامعه مشارکت کننده در این تحقیق خبرگان، اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی، معاونین و مدیران تربیت بدنی، مربیان تربیت بدنی، مسئولان ارشد و میانی سازمانهای ورزشی بود. انتخاب شرکت کنندگان ابتدا به روش نمونهگیری هدفمند و در ادامه با روش نمونهگیری نظری انجام شد. مصاحبهها تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه یافت (19=N). به منظور تحلیل دادهها از رویکرد استراوس و کوربین استفاده شد و بر اساس آن، از سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و گزینشی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد؛ مبنای انتخاب این روش نظاممند بودن این روش بود.
یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش پدیدهمحوری این مطالعه «توسعه ورزش پایه» بود که شرایط علی حاکم بر این پدیده، چهار مقولهی 1- ارتقاءبهرهوری (توانمندسازی، آموزش، سنجش و کارایی)؛ 2- توسعه دانش ورزشی (تولید محتوا، ارتقا سواد ورزشی)؛ 3- تخصصگرایی (رشد و توسعه مهارت، کسب دانش) 4- مدیریت استعداد(استعدادیابی ورزشی، استعداد پروری) بود. عوامل مداخلهای تحت تاثیر سه مقوله 1- توسعه زیر ساخت (مدیریت ایمنی، توسعه فضا و تجهیزات)؛ 2- توسعه نظام مالی (مدیریت بودجه ، حمایت مالی،) 3- هم افزایی سازمانی(ارتباطات برون سازمانی، ارتباطات درون سازمانی)شناسایی شد، همچنین در این پژوهش مشخص شد که عوامل زمینهای تحت تاثیردو مقوله: 1- بستر سازی فرهنگی (جهتگیری رسانهای، آماده سازی ساختار فکری)؛ 2- مدیریت نظام پاداش (انگیزه مالی، انگیزه ارتقا)؛ شکل میگیرد؛ و راهبردهایی که بر شرایط شناسایی شده میتوان بیان کرد شامل: ارتقا علمی (الگوبرداری علمی، توسعه فنآوری نوین، توسعه پژوهش ورزشی)؛ ارزیابی مدون (نظارت و ارزیابی، نیازسنجی آموزشی)؛ و سیاستگذاری آینده محور (تدوین و اعلام سیاستها، تدوین برنامههای نوین، آینده نگاری سازمانی)؛ توسعه درآمدی (تخصیص اعتبارات، جلب مشارکت مردمی)؛ آگاهی بدنی (بینش تفاوتهایفردی، آنالیز ساختار قامتی)بودند. در صورت به کارگیری این راهبردها شاهد پیامدهایی نظیر توسعه سلامت جسمی وروحی، توسعه ارتباطات و توسعه پایدار منطقه خواهیم بود.
نتیجهگیری: الگوپارادایمی توسعه ورزش های پایه جنبههای مختلفی دارد که توجه همزمان به تمامی ابعاد و رفع موانع باعث توسعه سلامت جسمی وروحی ، توسعه ارتباطات و توسعه پایدار منطقه خواهد شد