درباره جشنواره
مقدمه
تکنولوژی نوین تغییرات زیادی را در ارتباط فرد با جهان پیرامون ایجاد کرده است و ابزار نوین مورداستفاده دوران کنونی، میتواند زمینهای برای توسعه و تعمیق هویت ملی و پویایی و نشاط در فضای دانشگاه باشد که این جشنواره به دنبال تحقق آن است و با درنظر داشتن این موضوع، مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران سومین جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم جاذبههای گردشگری ایران را برگزار میکند. تمرکز این جشنواره در سه بخش عکس، فیلم و محتوای دیجیتال با هدف معرفی جاذبههای گردشگری ایران از سوی دانشجویان، ترویج فرهنگ سفر و معرفی و تقدیر از دانشجویان خلاق و مستعد در زمینههای یادشده است که به شکلی خلاقانه، منتقدانه، هنرمندان و مسئلهمحور موضوعات مربوط به گردشگری و میراث فرهنگی را در معرفی نمایش قرار میدهند است.
موضوع
گردشگری
اهداف
- فراهمکردن زمینه برای انعکاس جاذبههای گردشگری ایران از دریچۀ دوربین دانشجویان
- کمک به تولید و نشر محتوای بصری فاخر و درعینِحال جذاب و دادههای متقن با موضوع جاذبههای گردشگری
- استفاده از ظرفيتهاي دانشجویان در جهت ارتقای فرهنگ گردشگری و حفظ و معرفی میراث فرهنگی
- فراهمکردن زمینه برای معرفی مواریث تاریخی و تمدنی ایران با استفاده از سرویسهای اشتراکگذاری ویدئو و فضای مجازی
- تهيه بانك تصويري و ويدئويي از جاذبههاي گردشگري و استفاده از آنها در معرفی بيشتر صنعت گردشگری کشور
- زمینهسازی برای معرفی مقاصد كمترشناختهشده گردشگری در راستای توزيع مناسب سفر در كشور
- جلب مشارکت دانشگاهیان در جهت حفظ و معرفی مواریث طبیعی و فرهنگی توسعه گردشگري
- زمینهسازی و ایجاد روحیه مطالبهگر، دغدغهمند، مسئولیتپذیر و انتقادی در مواجهه با مسائل مربوط به ميراث فرهنگی و گردشگري كشور
- زمینهسازی برای توجه به موضوعات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در راستای توسعه اقتصادی و اشتغال
تقویم
- مهلت ارسال آثار: 31 تیر 1400
- مراسم اختتامیه: نیمه دوم مرداد 1400
جوایز
- مبلغ 7 میلیون تومان به نفر اول هر بخش + لوح تقدیر
- مبلغ 4 میلیون تومان به نفر دوم هر بخش + لوح تقدیر
- مبلغ 2 میلیون تومان به نفر سوم هر بخش + لوح تقدیر
- مبلغ پانصدهزار تومان به نفرات چهارم تا هفتم هر بخش + لوح تقدیر
شورای سیاستگذاری
- دکتر عیسی علیزاده / معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و رییس شورای سیاستگذاری
- رحیم یعقوبزاده / رییس مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران و دبیر جشنواره
- دکتر نعمتالله فاضلی / دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
- دکتر علی اکبر عبدالملکی / رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی صنایع، معادن وکشاورزی ایران
- دکتر محمد سلگی / رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- دکتر پرهام جانفشان/ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران
- دکتر سید عبدالمجید شریفزاده خاوری / رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
- دکتر علی فروغی / صاحبنظر در حوزه آموزش عکاسی و کارآفرین در حوزه تجهیزات و لوازم عکاسی
- دکتر مهنا نیکبین / عضو هیئت علمی گروه مدیریت جهانگردی و هتلداری دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب
- دکتر ابوالقاسم رئیسی / مدرس دانشگاه، پژوهشگر حوزه رسانه و مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی
شورای راهبردی
- دکتر عادل تقوی / مدیرکل راهبری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی
- مهدی عباسی / رئیس سازمان دانشجویان ایران
- دکتر اسماعیل شفاعتی / مدرس گروه گردشگری دانشکده مدیریت فرهنگی و هنری دانشگاه علم و فرهنگ
- جواد نصیری / مدیر ارزیابی و توسعه رسانه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور
- صدرا عمویی / معاون ارتباطات و اطلاعرسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران و دبیر شورای راهبردی
- احمد خطیری / عضو فدراسیون جهانی هنر عکاسی(فیاپ)
- دکتر محمد پناهی / رئیس کمیته گردشگری سلامت انجمن علمی بازاریابی ایران
- زینب یوسفی / مدیر روابط عمومی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران
هیئت داوران
هیئت داوران متشکل از اساتید، هنرمندان و کارشناسان حوزه رسانه و دیجیتال میباشند که به شرح زیر میباشد:
داوران بخش فیلم
داوران بخش عکس
داوران بخش محتوای دیجیتال(اینفوگرافیک-موشنگرافیک)
حامیان جشنواره
مقررات و شرایط کلی ارسال آثار
- توضیح درباره مکان و زمان ثبت یا ضبط اثر توسط شرکتکننده الزامی است.
- در آثار ارسالی هر سه بخش، رعایت تمام قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران الزامی است.
- تاریخ تولید آثار باید پس از فروردین 1398 باشد.
- ارسال اثر و شركت در اين جشنواره به منزله اعلام مالكيت اثر توسط ارسالكننده است. در صورت اثبات خلاف اين امر در هر مرحلهاي، اثر ارسالي از روند جشنواره حذف میشود و ارسالكننده پاسخگوي كليه مسئوليتهاي قانوني، اخلاقي و عرفي آن خواهد بود و برگزاركننده مسئوليتي در قبال چنين عملكردي از سوي ارسالكنندگان نخواهد داشت.
- به تمام آثاری که به بخش داوری نهایی راه یابند، گواهی شرکت داده خواهد شد.
- دبیرخانه جشنواره پس از اعلام نتایج و اهدای جوایز، حق انتشار آثار را از طریق ابزارهای ارتباطی برای خود محفوظ میداند.
بخشها
1- عکس
- حداكثر تعداد عکسهای ارسالي 3 قطعه است.
- اصلاح رنگ، كنتراست، تيرگي و روشني و كراپ در عكسها در کمترین حدکه اصالت آثار را تغییر ندهد، پذیرفتنی است و اولویت با عکسهای خام است.
- عكسهاي ارسالي بايد در فرمت jpg حجم حداقل 3 مگابايت و حداكثر 10 مگابايت ارسال شود.
- عکس و آثار جاذبههای گردشگری کمتر شناختهشده اولویت دارد.
2- فیلم
- زمان فیلم میتواند از 120 ثانیه تا 5 دقیقه باشد.
- فيلمهاي ارسالي بايد در فرمت mp4 یا mpeg و حداكثر سايز 20 مگابايت باشد(درصورت انتخاب فیلم در مرحله داوری نهایی، فایل اصلی فیلم برای نمایش در جشنواره باید ارسال گردد)
- هر شرکتکننده تنها یک اثر میتواند بارگذاری کند.
- فیلمهایی که استانداردهای فنی و نمایشی را نداشته باشند، از بخش مسابقه حذف میشوند.
- فیلم میتواند با دوربین حرفهای، کامپکت، هندیکم، آماتوری و ... یا دوربین موبایل ضبط شده باشد.
- فیلمها میتواند بهصورت خام یا تدوینشده (با زیرنویس، صداگذاری و موسیقی و ...) به جشنواره ارسال شود.
- آثار نباید تکراری و کپیبرداری باشد.
3- اینفوگرافیک
- آثار ارسالی میتواند در کلیه دستههای اینفوگرافیک اطلاعرسان (Informational Infographic)، گاه نما (Timeline Infographic)، نموداری (Charts Infographic)، آموزشی (How To Infographic)، فرآیندی (Process Infographic)، مقایسهای (Comparison Infographic)، عددی (Number Infographic) ارسال شود.
- هر شرکتکننده تنها یک اثر میتواند بارگذاری کند.
- آثار ارسالی با توجه به انتقال مناسب مفاهیم، میزان اثربخشی، خلاقیت و زیبایی اثر توسط داوران در این حوزه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
- موضوع آثار باید توسعه و تبلیغ سفر و معرفی جاذبههای گردشگری باشد.
- هر اثر باید به صورت دوبعدی (ایستا)، در اندازه 50در70 سانتی متر با dpi 150 مگاپیکسل با حجم حداکثر 10 مگابایت باشد(درصورت انتخاب اثر در مرحله داوری نهایی، فایل اصلی یا لایه باز باید با بیشترین کیفیت ممکن به جشنواره ارسال شود).
- توجه خاص به عناصر و فرهنگ بومی استانها در تولید اینفوگرافی لحاظ شود.
- معیارهای ارزیابی:
- ساختار مناسب
- اصالت و منحصربهفردبودن
- مستند بودن و استفاده از منابع معتبر و ارائه ارجاعات لازم
- استفاده از آمارهای رسمی، بهویژه آمارهای منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران
- روزآمد بودن آمار و اطلاعات
- درستی و دقت
- ایجاز (جامع بودن و کفایت)
- سهولت و سرعت در انتقال اطلاعات
- زیبایی و جذابیت
- ترکیب و رنگبندی
- ایده و خلاقیت
- استفاده از ابزار و روشهای دیداری سازی دادهها
- استفاده از عناصر و نشانههای ملی و بومی
4- موشنگرافیک
- آثار باید خلاقانه و جذاب در معرفی جاذبههای گردشگری، فرهنگسازی سفر، معرفی مواریث فرهنگی و صنایعدستی باشد.
- هر شرکتکننده تنها یک اثر میتواند بارگذاری کند.
- مدت زمان موشنگرافیکها (تصاویر متحرک) 90 ثانیه باشد.
- ارسال اثر با فرمتهای رایج فایلهای ویدیوئی ترجیحاً ۴ mpبا حداکثر حجم فایل mb20 باشد(درصورت انتخاب اثر در مرحله داوری نهایی، فایل اصلی باید با بیشترین کیفیت ممکن به جشنواره ارسال شود).
- استفاده از صدای پسزمینه، موسیقی و صداگذاری مناسب و مرتبط با اثر بلامانع است.
- توجه خاص به عناصر و فرهنگ بومی استانها در تولید موشنگرافی لحاظ شود.
- معیارهای ارزیابی:
- خلاقیت در ارائه محتوا
- تکنیک و نوآوری
- سادگی بیان
- محتوای تاثیرگذار و مفید
- زیبایی شناختی