درباره ویژه برنامه خانواده، دانشگاه، موفقیت و نشاط

برگزاری کارگاه فرهنگی آموزشی با محوریت «خانواده، دانشگاه، موفقیت و نشاط»

خلاصه خبر:

کارگاه فرهنگی آموزشی با موضوع 'خانواده، دانشگاه، موفقیت و نشاط' با حضور اساتید ،کارکنان و دانشجویان،۴ دی ماه 1402 در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

دکتر سعید عزیزی روانشناس و مشاور امور خانواده به عنوان سخنران حاضر در این برنامه با تاکید بر لزوم نشاط در جامعه، به ویژه اعضای خانواده و دانشجویان گفت: اتفاقاتی که بعد از کرونا در خانواده ها رخ داد  باعث بروز عارضه افسردگی مزمن یا سرما خوردگی روانی در بین خانواده ها شد که ضد نشاط است و برخلاف افسردگی حاد که بیماری روحی محسوب می‌شود، نوعی عارضه بوده و قابل درمان است.
وی درباره نشانه های عارضه افسردگی مزمن خاطر نشان کرد: اولین نشانه، اختلال در خواب است به طوری که فرد از خواب لذت نبرده یا بد و نا کافی بخوابد که متاسفانه اغلب کودکان دهه ۹۰ دچار این مشکل هستند.
دکتر عزیزی ادامه داد: احساس خمودگی جسمی یا خستگی افراطی دومین علامت افسردگی مزمن است  که در این حالت هرچه نظم، تناسب و هارمونی بصری پیرامون این افراد بیشتر باشد،آرامش بیشتر می شود.
این مشاور حوزه خانواده؛ بی انگیزه بودن، نداشتن نشاط و افکار منفی را از دیگر علائم افسردگی مزمن برشمرد و به بیان راهکارهای عملی برای درمان این مشکل پرداخت.
دکتر عزیزی مهمترین راه حل درمان افسردگی مزمن را انجام فعالیت های جسمی مستمر و روزانه دانست.
این روانشناس همچنین انجام فعالیت‌های جسمی روزانه را در درمان استرس و نداشتن تمرکز در دانش آموزان و دانشجویان و ایجاد آرامش در آنها موثر خواند و تصریح کرد: معضلی که امروزه ما در بین کودکان، دانش آموزان و دانشجویان شاهد هستیم استفاده بیش از اندازه از موبایل و یا فضای مجازی است که ذهن را درگیر می‌کند و تا زمانی که  فعالیت ذهنی با فعالیت جسمی هم خوانی و هماهنگی نداشته باشد فرد دچار مشکل خواهد شد. حتی دانشجویان نیز باید در کنار تحصیل به ورزش و انجام فعالیت های جسمی روزانه مداومت کنند.
وی به کالری انباشته شده، بیش فعالی یا عارضه آپارتمانی در برخی کودکان اشاره کرد و افزود: انرژی مازاد برخی کودکان که به آن بیش فعالی هم گفته می‌شود به راحتی از طریق کار جسمی برطرف می‌شود. دو عنصر آب و خاک  به عنوان دو عامل موثر در این زمینه نقش دارند که مصداق های آن سفالگری و یا شنا در آب و استخر است که برای همه کودکان به خصوص کودکان بیش فعال توصیه می‌شود‌.
دکتر عزیزی با بیان تجربه کشورهای پیشرفته در آموزش مهارت‌های روزانه و معیشتی به دانش آموزان خاطر نشان کرد: در کشوری مانند فنلاند دانش آموزان فعالیت‌هایی مانند پختن غذا، شستن ظروف و سرویس های بهداشتی، کشیدن جاروبرقی و گردگیری را در مدرسه انجام می‌دهند که ضمن آموزش مهارت های زندگی،تاثیر فراوانی در میزان یادگیری دروس ذهنی دارد.
دکتر عزیزی در بخش دیگر سخنان خود بر لزوم مهارت افزایی دانشجویان در کنار تحصیل و مطالعه اشاره کرد و مطالبی نیز در خصوص اهمیت حذف جنسیت زدگی یا تقدم جنس مرد بر زن در جامعه و خانواده و تاکید دین بر این مسئله نکاتی را عنوان کرد.
این مشاور خانواده در پایان از دیگر عوامل ایجاد نشاط را مقایسه نکردن زندگی خود با دیگران و شکر گزاری قلبی و توجه به نعمت های پرودگار حتی در کوچکترین آنها دانست.

برگزارکننده: جهاددانشگاهی واحد تربيت مدرس
شروع رویداد: 1402/10/4
پایان رویداد: 1402/10/4

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.220.200.197 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: پنجشنبه, 01 آذر,1403