به همت سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان
پنجمین دوره سلسله نشستهای صنعت گردشگری با موضوع موانع توسعه گردشگری الکترونیک به صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان پنجمین دوره سلسله نشستهای صنعت گردشگری با موضوع« موانع توسعه گردشگری الکترونیک «، سیزدهم دیماه با حضور دکتر فریبا یوسفی معاون آموزش و پژوهش مرکز علمیکاربردی سیتیسنتر و کارآفرین برتر گردشگری، محسن قاسمی مشاور بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری، دکتر غلامرضا قجاوند مدیر گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی واحد صنعتی اصفهان و سعید افتادگان فعال صنعت گردشگری، در سالن جلسات جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان و به همت سازمان دانشجویان این واحد برگزار شد.
یوسفی در ابندای جلسه با بیان مفهوم گردشگری الکترونیک به معنای سفر و گردشگری در بستر تجارت الکترونیک اظهار داشت: گردشگری الکترونیک، ابزارهای گردشگری را برای ما مهیا میکند و گردشگری مجازی تنها بخشی از این ابزارهاست، همچنین عوامل متعددی به ما اجازه نمیدهد تا در طول عمر همه جهان را مشاهده کنیم و گردشگری مجازی به ما این امکان را میدهد در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه بتوانیم مکانهای بیشتری را به صورت مجازی مشاهده کنیم.
یوسفی ایام شیوع بیماری کرونا را فرصتی برای تقویت زیرساختهای گردشگری الکترونیک دانست و عنوان کرد: از آنجایی که در طول شیوع این بیماری وضعیت مالی مردم دستخوش مشکلات اقتصادی قرار گرفته، یکی از شاخصههای مهم در گردشگری، هزینه سفرها بعد از پایان همه گیری کرونا است. پیشبینی میشود مردم در آن زمان سفرهای گران قیمتی را انتخاب نخواهند کرد و گردشگری الکترونیک می تواند با برنامهریزی صحیح، سهم ویژهای از این بازار را به خود اختصاص دهد.
قاسمی ضمن توصیه به فعالین گردشگری در خصوص تولید محتوا اظهار داشت: برای جلوگیری از تکراری شدن یک مکان برای گردشگران باید قدمهای جدی برداریم تا سفرهای متناوب شکل بگیرد، این اقدام میبایست با تولید محتوا به خصوص تولید ویدیو انجام پذیرد.
قاسمی اذعان داشت: یکی از مشکلات حوزه گردشگری عدم آگاهی از رفتار مخاطب است که این امر در فضای مجازی به راحتی قابل تحلیل و بررسی است و برای رسیدن به اهداف میبایست محتواها متناسب با مخاطب و فضای بارگزاری آن، تولید شود.
دکتر قجاوند با دسته بندی عوامل مهم عدم تحقق گردشگری الکترونیک به ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی و زیر ساختی اظهار کرد: عوامل فرهنگی-اجتماعی در بحث گردشگری میبایست به صورت جدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. مقاومت فردی و سازمانی در مقابل تغییر زندگی به سمت دیجیتالی شدن یکی از عوامل فرهنگی-اجتماعی گردشگری الکترونیک است که باید فرهنگ سازی شود.
مدیر گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان موانع فرهنگی-اجتماعی عدم تحقق گردشگری الکترونیک را به دو بخش عوامل خاص و عوامل عام تقسیم کرد و عنوان کرد: در بخش عوامل عام همه مشکلات فرهنگی موجود در تحقق دولت الکترونیک و نیز تجارت الکترونیک، به گردشگری الکترونیک تعمیم داده میشود و در بخش خاص مشکلات فرهنگی در گردشگری سنتی مانند توجه بیشتر به شکل گردشگری نسبت به محتوای آن، به گردشگری الکترونیک هم تعمیم یافته است.
وی ضعف در بازاریابی، وقوع تأخر فرهنگی، ضعف در مدیریت فرهنگی، فرهنگ فردی و سازمانی آغشته به محافظه کاری و مقاومت با تغییر و تحول، کثرت نگری فکری در سیاست گذاری گردشگری و... از دیگر عوامل فرهنگی-اجتماعی عدم تحقق گردشگری الکترونیک دانست و گفت: تغییر ذائقه فرهنگی مردم به صورت بخشنامهای و ناگهانی امکان پذیر نیست بلکه باید از سیاستهای تشویقی به صورت تدریجی، هدفمند، مستمر و منظم استفاده کرد.