ظرفیت ایجاد اشتغال توسط استارتاپها بسیار بالا و به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم است. اشتغالزایی مستقیم معمولا نفرات کمی را در بر میگیرد، اما در اشتغالزایی غیرمستقیم، دایره افرادی که از طریق این پلتفرمها وارد محیط کسب وکار میشوند، بسیار گسترده است. اسنپ، تپسی و کافه بازار از جمله استارتاپهای بسیار موثر در زمینه اشتغالزایی غیرمستقیم و درآمدزایی بالا هستند. فینتکها، حمل و نقل، گردشگری، هتلداری و بخش خدمات از جمله حوزههایی هستند که فعالیتهای استارتاپی در تکمیل و تقویت زنجیره ارزش آنها در اقتصاد کشور، بسیار موثر است.
استارتاپها به خصوص استارتاپهای نوپا همواره با چالشهای مختلفی مواجه هستند. منابع انسانی به عنوان یک عامل کلیدی در موفقیت بخشهای مختلف اقتصادی و انواع کسب و کارها، نقش موثر و حیاتی دارند. کمبود مهارت و نیروی انسانی متخصص در فعالیتهای استارتاپی یکی از مهمترین چالشهایی است که با آن مواجه هستند.
این روزها رشد تصاعدی استارتاپهای جوان برای تبدیل ایده به سرمایهگذاریهای سودآور در سرتاسر جهان قابل مشاهده است. در ایران هم تعداد درخواستهای شغلی منتشرشده از سوی استارتاپها برای جذب نیرو کم به چشممان نمیخورند. اگر کمی ریزبینانهتر به این آگهیهای شغلی نگاه کنید، خواهید دید که تمام آنها به دنبال نیروهای تازهنفس با ایدههای نوآورانه میباشند. چرا که معمولاً محیطهای استارتاپی متشکل از یک تیم جوان، خلاق و پویا میباشند که از بهترین فرصتها برای رشد و پیشرفت استفاده مینمایند. بنابراین صرف نظر از هزینههای مالی و نیازهای بازار کار، نداشتن تیم مناسب کاری را میتوان قاتل اصلی استارتاپها دانست. بنابراین نکتهی حائز اهمیت برای تمام افرادی که به آغاز یک تجارت جدید میاندیشند، تشکیل یک تیم قوی و توانمند برای استخدام نیرو در استارتاپها میباشد.
لیندر گریر استاد دانشگاه استنفورد که هماکنون ۱۴ سال است در زمینه تیمسازی برای استارتاپها فعالیت میکند، یافتن نیروهای تازه جهت استخدام نیرو در استارتاپها را همچون ازدواج، انتخابی حیاتی میداند. صاحبان کسب و کارهای نوپا باید به این موضوع توجه داشته باشند که افرادی که قرار است به تیم آنها اضافه شوند، باید سالها در کنارشان بوده و کسب و کار آنها را گسترش دهند. همانطور که گزینش و جذب منابع انسانی شایسته میتواند تجارت آنها را از فرش به عرش برساند، قطعاً انتخاب نیروهای ناکارآمد نیز آنها را به زمین خواهد زد. یک ضربالمثل قدیمی انگلیسی در این زمینه وجود دارد که میگوید:« قدرت هر زنجیری تنها به اندازهی ضعیفترین حلقهی آن میباشد.» محتوای این مثل، میزان اهمیت استخدام نیروهای قدرتمند برای استارتاپها را به ما نشان میدهد.
Ø اهمیت و ضرورت انجام طرح:
موفقیت هر کسب و کاری تابع تواناییهای افراد حاضر در تیم اجرایی است. توانمندسازی افراد به خصوص دانشگاهیان برای ایجاد و پیشبرد استارتاپها برای حل مشکلات جامعه است که در نهایت باعث رشد و ترقی جامعه در دید گسترده میشود. افراد متخصص باید ویژگیهای خاصی داشته باشند که عبارتند از:
- نگاه متفاوت و خلاق: افراد توانمند در مواجهه با چالشهای بزرگ پیشآمده در جامعه به جای فرار، با ارائه راهکارهای خلاقانه اقدام به حل مشکل میکنند.
- ذهنی آماده: یکی از ویژگیهایی که دانشجویان برای توانمندسازی نیاز به آموزش دارند، تفاوتهای محیط دانشگاهی و کاری است. دانشجویان لازم است با محیط کاری آشنا بشوند، از تخصص خود در کنار سایر تخصصها بهره ببرند تا در نهایت فردی توانمند در حوزه کاری تلقی شوند.
- کار گروهی: از گذشتگان خود به خوبی آموختهایم که یک دست صدا ندارد! امروزه با پیشرفت جوامع و تغییر محیطهای شغلی، تنها راه حضور در فضای کاری همکاری افراد با توانمندیهای مختلف برای پیشبرد یک هدف است.
- پایبندی به نقشه راه: قبل از شروع هر فعالیتی باید حداقل پیشبینی چالشها و مسیر رسیدن به هدف از قبل ترسیم شود سپس با توجه به برنامه از پیش تعیین شده برای رسیدن به اهداف، افراد عمل کنند.
- تفکر سیستمی: یکی از ویژگی افراد توانمند، فداکاری است. این افراد موفقیت تیم را به موفقیت اولیه خود ترجیح میدهند زیرا موفقیت خود را در گرو موفقیت تیم میدانند.
- مشکلات اضطرابی: در محیط کاری استرسهای زیادی در مواجهه با چاشهای درونی و بیرونی پدیدار میشود، افراد توانمند با کنترل اضطراب به خود و دیگر اعضا تیم کمک میکنند.
- مدیریت زمان: افراد توانمند از زمان خود به خوبی استفاده میکنند و برای زمان ارزش قائلاند!
- سخنوری: از ویژگیهای افراد توانمند، سخنوری در مذاکرات با شرکا و رقبا، در کنار برقراری تعامل موثر با افراد تیم خود است!
Ø محدوده اجرای طرح:
با توجه به ظرفیتهای گسترده سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و دانشگاههای خراسان رضوی از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، علوم پزشکی، آزاد و ... رویداد در سال اول با وسعت استانی، و در صورت دریافت نتایج موفق در مراحل بعد به صورت ملی برگزار میگردد.
Ø مخاطبان رویداد دیجیتال مارکتینگ:
- دانشجویان علاقهمند به حوزه کسب و کار
- صاحبان ایده
- دانشجویان شاغل در حوزه استارتاپ
- دانشجویان رشتههای کسب و کار وMBA
- سایر علاقهمندان و فعالان حوزه استارتاپ
- بنیانگذاران استارتاپها
- افرادی که به دنبال افزایش مهارت و دانش خود در زمینههای مختلف توانمندسازی شخصی میباشند
- علاقهمندان به تکنولوژی و فناوری
Ø کارگاههای رویداد میدون دانشجویی:
مجموعه کارگاههایی که در رویداد میدون دانشجویی برای توانمندسازی نیروی متخصص در نظر گرفته شده است به شرح ذیل است:
1) تفکر خلاق با حضور استاد نوری زاده
2) آمادهسازی ذهنی دانشجویان برای کسب و کار با حضور استاد مصطفی پورعلی
3) کار گروهی با حضور استاد استاد فیض آبادی
4) بوم کسب و کار با حضور استاد ابوالقاسم مرتضوی
5) تفکر سیستمی با حضور استاد مصطفی پورعلی
6) مشکلات اضطرابی با حضور استاد پورعباس
7) مدیریت زمان با حضور استاد نوری زاده
8) سخنوری با حضور استاد میری
شماره تماس دفتر مرکزی سازمان دانشجویان جهادددانشگاهی خراسانرضوی :
051-31997333
آدرس :
بزرگراه آزادی ، پردیس دانشگاه فردوسی ، ساختمان معاونت فرهنگیجهاددانشگاهی مرکزی