ترافیک شهر همدان یک ریشه شهرسازی دارد؛ از سال ۵۶، هر چند سال، یک شهرک به شهر همدان اضافه شد. شهرکهای الوند، مدنی، فرهنگیان، مدرس و بهشتی برای توسعه افقی شهر ایجاد شده است اما بعد از آن توسعه افقی همدان بسته شد.
جمعیت شهر همدان و تقاضای سفر درونشهری با تمرکز بر میدان اصلی شهر افزایش یافت که نبود حملونقل عمومی مناسب و استاندارد میل استفاده از خودروی شخصی را در بین همدانیها بیشتر کرد.
البته در کنار مباحث شهرسازی، برخی اعتقاد دارند یکی از علل مهم ترافیک همدان موضوعات فرهنگی است چرا که مردم هنوز توسعهیافتگی و الزامات زندگی در یک شهر توسعهیافته را درک نکردند.